Anul celor o mie de adevăruri

Pentru mulți, adevărul nu poate fi decât unul singur și fiecare aspect este ori alb, ori negru.

Astăzi, însă, este foarte dificil să rămâi la acest mod simplist de a vedea lumea. Semnificația cuvântului „adevăr” nu s-a schimbat, doar că fiecare element al mediului în care trăim este studiat într-un mod tot mai complex și este, probabil, imposibil să mai accesezi întregul adevăr – ar fi prea multe lucruri de procesat.

Radu Borcescu

Veți spune „așa a fost întotdeauna și fiecare dintre noi se poate limita la strictul necesar, fără a intra în amănunte dedicate specialiștilor”. Este o opinie de bun simț, doar că, astăzi, amănuntele fac diferența! Ajungi, astfel, în situația de a fi obligat să alegi – care este adevărul pe care ar trebui să te concentrezi?

De exemplu: în următorii 10 ani, vor fi eradicate toate bolile cunoscute astăzi. Peste 20 de ani, procesul de îmbătrânire va deveni reversibil.

Sigur, în același timp, omenirea va trece prin situații dramatice cauzate de poluare, fenomene meteo extreme, încălzire globală, boli nou-apărute…

Și în zona business… Suntem îngrijorați de aparenta dorință a UE de a ne da afară din Uniune, sau, cel puțin, de a sugruma avântul firmelor din est. Dar, în același timp, ca parte din UE, România a traversat cea mai bună perioadă (cea mai rapidă evoluție) din întreaga sa istorie.

Iar evoluția sectorului de transport nu s-a oprit nici măcar anul trecut, în ciuda temerilor legate de Pachetul Mobilitate 1 și a crizei semnalate de mai multe companii.

Aproape 3.000 de firme în plus, peste 9.000 de autovehicule în plus și peste 9.000 de șoferi în plus angajați de către firmele românești. Am ajuns la peste 190.000 de cartele tahograf pentru șoferi, un plus de 37.640 de cartele fiind înregistrat în 2019. Ce evoluție consistentă!

Adică toate sunt bune? Din păcate, nici pe departe.

Am privit cu îngrijorare modul în care, și în 2020, începutul de an produce aceeași frustrare în legătură cu trimiterea camioanelor pe Comunitate. Mare parte din flotă se întoarce în România, la final de an, și, în mod deloc surprinzător, nu este suficientă marfă la export pentru a încărca toate camioanele ce pleacă, în ianuarie. Unii pleacă pe gol, asumându-și pierderea, alții acceptă tarifele extrem de mici ale ex pe ditorilor, care speculează momentul…

Nu comentez nici oportunitatea, și nici moralitatea acestor decizii, însă nu mă așteptam ca, în anul al 14-lea de la aderarea la UE, să mai existe atât de multe firme care lasă frustrarea să le întunece judecata propun/strigă, în spații mai mult sau mai puțin publice, stabilirea unor tarife sub care nimeni să nu coboare, sau chiar țintirea unor expeditori, care să fie bombardați cu tarife ridicate… Din punct de vedere al transportatorului, pot înțelege nemulțumirea, dar un om de afaceri ar trebui să știe că asemenea mesaje pot duce la amenzi foarte consistente – nu ar fi pentru prima dată când se întâmplă așa ceva, în România.

Și apropos de dezechilibre între volumul mărfurilor și capacitățile de transport – fiecare transportator încearcă să își pla seze flota acolo unde există surplus de marfă și folosește, în acest sens… experiența! Bineîn țe les că experiența este folositoare, dar astăzi poți face mult mai mult decât atât.

Însă, din păcate, la nivel european, doar între 20 și 30% dintre camioanele aferente firmelor mici de transport sunt acoperite cu soluții telematice, iar, în cazul flotelor mari, procentul este cuprins între 60 și 80%. Cum poți spera să derulezi un business eficient în transport fără acest minim tehnologic? Și, poate, cel mai grav, s-a ajuns ca entități din afara firmei să știe mai multe de spre anumite aspecte (intime) ale companiei, decât conducerea acesteia. Clienți și aplicații care stabilesc rutele uneori direct cu șoferii, ocolind managementul firmei de transport, platforme care știu cu precizie zonele dezechilibrate (capacitate de transport/volum marfă), expeditori care cunosc perfect costurile de transport și stabilesc tariful fără a mai întreba transportatorul și, chiar, autorități care știu când și unde exagerează șoferii cu băuturile alcoolice, unde sunt probleme de securitate, ce șoferi au preluat grupuri de migranți ilegali, sau ce mărfuri au transportat „pe cont propriu”, pentru că mai era loc în dubă…

Faptul că informații detaliate și în timp real sunt disponibile pentru un număr mare de entități nu reprezintă un lucru rău, fiind, de altfel, una dintre principalele premise pentru dezvoltările viitoare ale industriei.

Însă, ca alții să știe mai multe lucruri decât tine despre propria ta afacere… Înseamnă că ai rămas în urmă cu „adevărul” despre activitatea prestată și este momentul să faci alegeri.

Sigur, poți oricând să renunți la a alege între adevăruri, să le lași să vină la întâmplare… dar nici asta nu mai este o opțiune – nu va fi nicio în tâmplare, ci, pur și simplu, îți vor decide alții adevărul.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.