UPDATE! Băsescu: Populaţia va fi discriminată prin ACCIZA suplimentară la carburanţi. Ponta: Este populism şi ipocrizie

Printr-o nouă scrisoare deschisă transmisă premierului Victor Ponta, preşedintele Traian Băsescu îi atrage atenţia că populaţia va fi discriminată prin introducerea accizei suplimentare de 7 eurocenţi la carburanţi, după ce agricultorii şi transportatorii vor beneficia de returnarea unei părţi din această taxă. În replică, prim-ministrul îl acuză pe şeful statului de populism şi ipocrizie, „pentru că nu a intervenit când Guvernul Boc a scumpit carburanţii”. Amintim însă că accizele (nu numai la carburanţi) introduse de guvernul anterior au fost obligatorii pentru România, prin Tratatul cu Uniunea Europeană, iar scumpirile repetate la pompă au fost operate de companiile petroliere în funcţie de cotaţiile internaţionale ale ţiţeiului. Evident că, atunci când preţul barilului de ţiţei a scăzut, preţurile nu au urmat aceeaşi cale la pompă.

UPDATE: Într-o declaraţie de presă susţinută ulterior la Palatul Cotroceni, Traian Băsescu a reluat acuzaţiile la adresa lui Victor Ponta, despre care a spus că are nevoie de banii din acciză pentru a-i da baronilor locali de alegeri.

Referitor la returnarea unei părţi din acciză, el a spus că “vor fi foarte mulţi care vor face un sport din restituirea accizei de 4 eurocenţi” arătând că nu este vorba despre “marii transportatori, care sunt serioşi, că nu au cum să aibă alt tip de comportament”.

Aparatul administrativ românesc nu va face faţă operaţiunilor de returnare

“Administrarea este un cost foarte ridicat, iar relaţia cu toţi furnizorii de combustibil privaţi români, străini, va fi extrem de dificilă, pentru că vor trebui confruntate cantităţile raportate de cei care vând combustibil cu ceea ce primeşte Ministerul de Finanţe ca bonuri spre rambursarea a 4 eurocenţi. Deci cred că băgăm aparatul administrativ românesc într-o situaţie căreia nu îi va face faţă. Nu neapărat pentru că nu vrea, dar va fi foarte greu de gestionat un asemenea proces. Sunt ţări în care un astfel de proces există, dar el a fost, cu siguranţă, pregătit cu mult timp înainte. Ceea ce Victor Viorel preconizează, că se face rambursarea o dată la trei luni, o dată pe trimestru, gândindu-se că în trei luni va pune la punct un astfel de sistem, este o eroare. Nu va putea fi pus la punct”, a precizat preşedintele.

Declaraţii şi bonuri false – sport naţional

Traian Băsescu a adăugat că, în această situaţie, premierul are două alternative: “Ori să îi păcălească pe transportatori că le va rambursa 4 eurocenţi, ori să nu îi păcălească, dar sistemul să nu funcţioneze. Sistemul va avea foarte multe vulnerabilităţi, pentru că este nepregătit pentru o astfel de operaţiune şi, pe de altă parte, asupra lui vor fi presiunile specifice rambursării TVA, de genul: declaraţii false, bonuri false şi multe altele, şi bonul pe care vor fi şi covrigi, şi de toate. Cum îi dă deoparte cea care operează fiecare bon va fi dificil de imaginat, plus relaţia, controlul cu cei care vând combustibil – şi sunt şi foarte mulţi operatori mici, care au două, trei, cinci staţii. Vom vedea”.

“Şi agricultorii vor fi păcăliţi”

Şeful statului a mai spus că nu are “nicio ezitare” să spună că vor fi păcăliţi şi agricultorii: “Înţeleg că domnul ministru Constantin a anunţat o oarecare compensare, o compensare parţială. După ce s-au introdus atâtea taxe pentru agricultori, o creştere a costului la combustibil este tot ce îşi mai „doreau” – pun în ghilimele – agricultorii”.

Băsescu a amintit şi despre “micile firme de curierat, dacă vreţi, firmele cu 3-5 salariaţi, care nu se pot încadra în noţiunea de transportator”, punând întrebarea cum vor primi ele aceste creşteri.

Micile firme de curierat, afectate şi ele

“Pentru că, spre exemplu, la o firmă de curierat, costul combustibilului este foarte important. Că merg ei cu motociclete, cu maşini mai mici, mai… Vor afecta foarte multe societăţi mici, societăţi familiale, foarte multe afaceri individuale vor fi afectate de această creştere”, a explicat el.

Preşedintele a adus din nou în discuţie discriminarea faţă de toţi cei care nu se încadrează în categoria transportatorilor sau agricultorilor: “Pe de altă parte, de ce firmelor le acorzi o reducere, o rambursare de 4 eurocenţi, iar populaţiei nu? Sunt foarte mulţi oameni care, pentru a ajunge la serviciu, trebuie să folosească maşina personală – nu beneficiază de transport public. Este o discriminare grosolană care se face între consumatorii de combustibil. Pentru ce te îndrepţi strict asupra populaţiei şi a firmelor mici?”.

“Ajung cele 35 de taxe noi”

“Eu cred că cea mai bună soluţie este renunţarea în ultimul moment la această acciză. Ajung cele 35 de taxe noi introduse de Victor-Viorel, ajunge intrarea în plată a taxei pe stâlp de la 1 aprilie, nu mai trebuie şi taxa de 42 de bani pentru fiecare litru de combustibil. Vreau să înţelegeţi foarte bine un lucru: dacă ar fi fost o necesitate n-aş fi spus nimic, dar este o nevoie politică pentru a avea bani să dea baronilor”, a acuzat Băsescu.

Declaraţia integrală poate fi vizualizată AICI. 

Replica premierului nu a întârziat: “Sunt absolut convins că toate instituţiile statului pe care le-am pregătit şi au toată dotarea necesară – Parchet, ANAF, SRI, ASF – sunt pregătite pentru a preîntâmpina facturile false”.

Vă prezentăm integral textul scrisorii transmise de preşedintele Băsescu premierului Ponta:

“Stimate domnule Prim-ministru,

Constat că vă mențineți punctul de vedere și doriți cu orice preț să introduceți o nouă povară fiscală asupra populației României. Fac un nou apel în vederea renunțării la introducerea, începând cu 1 aprilie 2014, a creșterii accizei la carburant, având în vedere efectele negative majore pe care o astfel de măsură le poate avea asupra mediului economic, dar și asupra românilor. Dintre efectele imediate care vor afecta ambele categorii se pot enumera: scăderea consumului și creșterea prețurilor. 

Fac mențiunea că insistența mea cu privire la neintroducerea accizei este legată de analiza pe care am făcut-o bugetului pe anul 2014 și apreciez că această nouă acciză nu este necesară având în vedere că România s-a aliniat la standardele UE privind impozitarea combustibililor folosiți în transport conform Directivei 2003/96. Această nouă creștere de acciză la combustibil este doar o metodă a Guvernului Ponta de a strânge bani de la populație și firme în vederea satisfacerii nevoilor electorale ale baronilor locali. 

În cazul transportatorilor, Guvernul a anunțat o compensare parțială a creșterii acestei accize (cu mai mult de jumătate), banii utilizați în acest sens provenind de la bugetul de stat. Există în continuare riscul, anunțat chiar de către transportatori, ca un procent foarte ridicat din alimentările actuale de pe teritoriul României să se orienteze în afara țării, creând astfel efecte negative asupra bugetului de stat prin scăderea consumului. Trebuie menționat că o astfel de schemă de compensare implică un cost foarte mare de administrare, atât uman, cât și financiar, iar potențialul risc de fraudare este unul real. Prin urmare, această schemă de compensare a creșterii accizei este ineficientă și creează probleme de conformare din partea transportatorilor. 

În sectorul agricol, Ministerul de resort a anunțat compensarea creșterii accizei la motorină prin subvenționarea majorării costului cu fonduri provenite de la bugetul de stat. Așa cum am menționat și cu alte ocazii, aplicarea accizei de 7 eurocenți domeniului agricol nu ar face altceva decât să frâneze dezvoltarea acestui sector, care a avut un rol crucial la obținerea creșterii economice din anul 2013. Consider că agricultorilor români nu trebuie să li se pună niciun fel de povară fiscală suplimentară, având în vedere riscul de a pierde competitivitatea pe piața europeană. 

Având în vedere compensarea parțială sau totală în domeniul transporturilor și al agriculturii, singura categorie care nu va beneficia de bani de la bugetul de stat pentru diminuarea efectului resimțit prin majorarea accizei este cea reprezentată de cetățenii României. În aceste condiții, populația va fi singura categorie defavorizată, discriminată, în condițiile în care creșterea economică de 3,5% din anul 2013 nu se face resimțită direct în nivelul de trai al românilor, ci rămâne momentan un rezultat statistic, doar pe hârtie. De asemenea, trebuie menționat că din sumele estimate inițial de Guvern că vor fi colectate prin compensările acordate de la bugetul de stat rezultă o acciză care va genera un venit mult diminuat, dar care, în schimb, va genera numeroase efecte negative la nivelul inflației și consumului.

Alternativa bugetară de compensare a creșterii accizei cu 7 eurocenți a fost prezentată cu ocazia aprobării Legii bugetului de stat pe anul 2014, această măsură fiind una nejustificată dacă interesul Guvernului ar fi fost acela al generării unei creșteri economice sustenabile, bugetul incluzând resursele necesare compensării acesteia. Am propus, încă de la acel moment, câteva variante de compensare. 

Domnule Prim-ministru,

Fac un apel la dumneavoastră să îmbunătățiți colectarea veniturilor la buget. O mai bună colectare va salva românii de introducerea unor noi taxe și impozite, așa cum este și această majorare a accizei la carburant.

Având în vedere punctele menționate mai sus, vă rog să renunțați la introducerea, începând cu 1 aprilie 2014, a creșterii cu 7 eurocenți a accizei la carburant, aceasta fiind o măsură cu multiple efecte negative la nivelul populației”. 

Agricultorii şi transportatorii, facilitaţi

Precizăm că de returnarea unei părţi din acciza pe carburanţi vor beneficia agricultorii (1,8 lei la litrul de carburant) şi transportatorii de marfă şi de persoane, însă aceştia din urmă nu au căzut încă la înţelegere cu Ministerul Finanţelor asupra procentului ce li se va returna.

Din cele 6 milioane de autovehicule înmatriculate în România, 145.000 sunt pentru transport de marfă şi călători iar 305.000 sunt utilaje agricole.

Diferenţa de 5,5 milioane de autovehicule o reprezintă, într-o majoritate covârşitoare, maşini proprietate personală şi doar o foarte mică parte sunt autovehicule ale instituţiilor publice – ministere, primării, agenţii guvernamentale, maşini de intervenţie -pompieri, ambulanţe, SMURD.

Toate vor plăti scumpirea de 42 de bani la litrul de carburanţi generată de noua acciză.

Transportatorii vor primi 4 eurocenţi din noua acciză

Premierul Victor Ponta anunţă că “procentul important” ce va fi returnat transportatorilor începând din trimestrul III este de 4 eurocenţi, în condiţiile în care acciza suplimentară de 7 eurocenţi va fi, de fapt, de 12 eurocenţi cu tot cu TVA.

“Vom discuta şi astăzi cu transportatorii şi cu Comisia Europeană şi, probabil, vom lua miercuri în şedinţa de Guvern decizia de returnare a 4 eurocenţi din acciză”, a spus premierul astăzi.

Ponta: “Combatem evaziunea fiscală”

Victor Ponta a precizat că, prin returnarea unei părţi din acciză transportatorilor, “combatem evaziunea fiscală“. 

“Pe de o parte sprijinim competitivitatea transportatorilor rutieri din România şi, pe de altă parte, combatem evaziunea fiscală – pentru că, aşa cum aţi înţeles, numai cei care vin cu facturi primesc înapoi cei 4 cenţi. Deci, cei care alimentează prin alte metode practic în felul acesta îi dezavantajăm şi bine facem”, a arătat Ponta.

El l-a acuzat pe Traina Băsescu de “populism şi ipocrizie”, „pentru că nu a intervenit când Guvernul Boc a scumpit carburanţii”.

Companiile petroliere, în aşteptarea noilor redevenţe

Într-adevăr, în perioada 2009-2011, în timpul Guvernului Boc, benzina şi motorina s-au scumpit cu până la 90% (cel mai mult motorina), în timp ce după venirea la putere a USL creşterea de preţ a fost de numai 2%.

Să nu uităm însă că accizele (nu numai la carburanţi) introduse de Guvernul Boc au fost obligatorii prin Tratatul cu Uniunea Europeană, dar scumpirile repetate – până la aproape dublarea preţului produselor la pompă – au fost generate de cotaţiile internaţionale ale ţiţeiului.

Însă cel mai important este faptul că anul acesta vor fi recalculate redevenţele, astfel că Petrom, Rompetrol, Lukoil şi MOL nu au niciun interes să opereze vreo scumpire până la sfârşitul anului 2014.

Hagiu: Din 2010 cerem returnarea unei părţi din acciză

Augustin Hagiu, consultant în transporturi, a arătat astăzi, într-o intervenţie telefonică la Realitatea TV, că “discuţia despre procent este mai puţin importantă acum iar transportatorii trebuie să se lupte în continuare ca principiu pentru returnarea unei părţi din acciză”.

“În mod ideal, am putea ajunge la situaţia să se renunţe la aceşti 7 eurocenţi iar transporturile de marfă şi persoane să primească un procent din acciza veche”, a precizat Hagiu, insistând că asociaţiile de transportatori au cerut returnarea unei părţi din acciza la carburant încă din anul 2010.

Recuperarea unui procent din acciza pentru carburanţi plătită de transportatori trebuie să se facă într-un mod simplu şi eficient, urmărind modelul taxei pe valoarea adăugată (TVA), arăta, într-un comunicat remis redacţiei săptămâna trecută, Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT).

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.