Cum poate creşte eficienţa în grupaje?

Este întrebarea la care a răspuns, cu ocazia conferinţei Ziua Cargo, Daniel Radu, National Distribution Director KLG Europe Logistics, realizând o comparaţie foarte concretă între ce înseamnă grupaje pe bază de comenzi spot versus grupaje pe bază de contract, urmărind o grilă generală de preţuri. Conștientizarea avantajelor şi dezavantajelor fiecărei soluţii în parte este un pas pe care furnizorii, împreună cu clienţii, îl pot face pentru a obţine rezultate mai bune.

 

Analiza s-a bazat pe datele înregistrate în 2013 de compania KLG Europe Logistics, care reprezintă un etalon pentru piaţa românească. Concret, din cele 150.000 de expediţii consemnate în 2013, 90.000 au provenit din segmentul contract logistics, 60.000 au reprezentat clienţi de transport iar 1.000 au fost comenzile spot, care fac obiectul analizei.

Cum arată analiza operaţională şi financiară?

Elemente de cost:

– Corespondenţa – aproximativ 4.000 e-mail-uri (reprezentate de cereri de ofertă, răspuns la cereri, feed-back despre organizarea sau alegerea unui furnizor de transport şi comanda efectivă de transport)

– Distribuţia echipei – 13 persoane către care au fost distribuite cele 4.000 de e-mail-uri

– Documente fiscale emise – 700 de facturi

– Documente fiscale de la cărăuși, verificate, înregistrate, achitate – 200 de facturi

– Necesar timp (ofertare, înregistrare, urmărire expediţie, facturare, urmărire încasare) – 200 de ore/om

– Necesar financiar => cost estimativ: 1.500 euro

– Costuri de administrare: hârtie, internet, dobânzi, expedieri corespondenţă etc: 2.000 euro

– Administrare/Regie: 100 euro

– Costuri expediţie/spot: 3,6 euro

– Costuri expediţie/contract: 1,5 euro

Diferenţa de cost de la 1,5 euro/expediţie la 3,6 euro poate reprezenta sacrificiul pe care furnizorul îl face pentru client sau se reflectă în mod direct în tarife. „Din estimările noastre, clientul suportă costuri suplimentare similare prin alocarea de resurse în gestiunea de comenzi spot“, a precizat Daniel Radu.

Analiza SWOT: oferte „spot”

Puncte tari

– Alegerea celei mai avantajoase oferte;

– Soluţii de transport „out of the box“ – în funcţie de posibilităţile transportatorului, marfa poate fi livrată cu prioritate, timpul de tranzit fiind 14-15 ore, într-o soluţie de grupaj.

Puncte slabe

– Costuri neliniare (media costului pe palet variază în funcţie de momentul din lună, perioada din săptămână);

– Servicii ocazionale (transportatori diferiţi);

– Costuri indirecte mari;

– Lipsa de predictibilitate.

Oportunităţi

– Identificarea de noi colaboratori.

Ameninţări

– Timp de tranzit necontrolabil;

– Retururi nepreluate;

– Probleme de cash-flow – cu cât lucrezi cu mai multe companii cu atât creşte riscul de facturi întârziate, motiv pentru care va trebui să întârzii la rândul tău facturarea, ceea ce va genera încasări din ce în ce mai întârziate;

– Direcţionarea focusului companiei pe costurile de transport, în loc de orientare către vânzări.

„În ideea obținerii unor așa-zise costuri mici, identificăm diverse practici ale clienților, care, în funcție de posibilități, aleg solușți de transport spot. Este o practică frecventă ca, în ideea optimizării costurilor de transport, clienții dintr-o anumită regiune a țării să facă o comandă într-o zi fixă a săptămânii cu livrare într-o altă zi fixă, la un timp de tranzit estimat (de exemplu, de luni pentru miercuri). Într-adevăr, costurile sunt scăzute prin optimizarea mai multor expediții în aceeași regiune, însă nu este controlabilă prezenţa la raft a produsului şi nu există o soluţie de realimentare. Dacă livrezi, de exemplu, 2 paleţi de marfă către magazin, iar marfa este vândută în primele două zile, nu mai ai posibilitatea de a realimenta magazinul cu marfă decât peste 5 zile. Pe de altă parte, în cazul în care clienții solicită cotații spot către mai mulți furnizori de transport, se întâmplă în multe cazuri ca soluția cea mai ieftină să nu fie valabilă pentru o perioadă lungă de timp, decizia privind alegerea unui anumit furnizor de transport să fie transmisă prea târziu, după ce camionul de grupaj este complet, livrarea să fie amânată cu o zi sau să rămână disponibilă o soluție de transport mai scumpă. Astfel, sunt generate eforturi și costuri suplimentare“, a explicat Daniel Radu, subliniind avantajele contractelor, care oferă predictibilitate şi posibilitatea de a automatiza modul de lucru, făcând posibilă preluarea unor volume din ce în ce mai mari.

KLG Logistics operează un sistem de distribuţie naţională bazat pe o reţea de tip HUB & SPOKE, care include 6 depozite amplasate strategic. „O reţea de grupaj înseamnă profit, iar trecutul susţine acest lucru. Profitul se obţine atât prin mişcarea de volume importante de transport cât şi prin automatizarea proceselor. În acest sens, am investit şi investim în continuare în dezvoltarea sistemelor electronice de transport, care să înlocuiască foarte multe dintre procesele care erau făcute manual – gen avizarea descărcării unui camion, verificarea corectitudinii livrării. Sistemul TMS este transparent, operatorii din fiecare depozit dispun de informaţii privind fiecare expediţie primită, marfa care urmează să sosească, datele de livrare şi alte informaţii de acest gen. Comunicarea telefonică sau pe mail este foarte redusă“, a menţionat National Distribution Directorul KLG Europe Logistics. În fiecare depozit regional, există o echipă de dispeceri (planneri), care organizează livrările în zona lor. De menţionat că, pentru 150.000 de expediţii într-un an, echipa este formată din 20 de persoane, care comunică prin intermediul sistemului IT. Compania a acoperit în 2013 prin intermediul expediţiilor un număr 400.000 de paleţi, asigurând un sistem de livrare next-day în întreaga ţară, în condiţiile în care sunt oferite soluţii pentru toate tipurile de tranport, iar prin intermediul cărăuşilor parteneri 1-2 maşini contractate de KLG Logistics sunt prezente zilnic în toate marile oraşe din România.

„Suntem specializaţi şi vedem o creştere a livrărilor către magazinele key-accounts şi la platformele acestora şi pentru o majorare a cererilor privind livrări în regim de urgenţă din domenii precum industria auto“, a mai precizat Daniel Radu.

Reamintim, KLG Europe Logistics a anunțat, la sfârșitul lunii aprilie, extinderea platformei logistice din hub-ul central, de lângă București. Compania va investi 5,6 milioane de euro într-un nou terminal cross-dock de 10.000 mp, care va permite creșterea cu o cincime a capacității de depozitare și tranzit în România. Construcția va fi finalizată în toamna acestui an.

KLG Europe Logistics România mizează și anul acesta pe creșterea veniturilor, după ce exercițiul financiar din 2013 a adus o creștere cu 11% a cifrei de afaceri la 21 de milioane de euro. Principalele motoare de creștere sunt, potrivit oficialilor companiei, creșterea portofoliului de clienți, extinderea capacității de depozitare, creșterea valorii adăugate a serviciilor oferite și a complexității soluțiilor logistice puse la dispoziția clienților.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.