Cum vrea Şova să-i dea lui Mazăre Portul Constanţa

Noul ministru al Transporturilor, Dan Sova, a explicat sâmbătă seară, la Antena 3, cum vrea să-i cedeze primarului Radu Mazăre o bucată din Portul Constanţa astfel încât ministerul şi Primăria Constanţa să aibă părţi egale în administrarea acestuia. „Ministerul Transporturilor are 60% în administraţia Portului Maritim Constanţa, Primăria Constanţa are 20% şi Fondul Proprietatea are 20%. Intenţia noastră este de a mai da acţiuni către Primăria Constanţei pentru a ajunge la un procent de 33%, din ceea ce rămâne să scoatem pe bursă 14%, în aşa fel încât să avem: Ministerul Transporturilor – 33%, Primăria Constanţa – 33%, 14% scos pe bursă şi 20% Fondul Proprietatea”, a spus el.

Dan Şova nu a explicat de ce este nevoie ca Primăria Constanţa să aibă puteri egale cu ministerul asupra acestui obiectiv strategic al României, dar a arătat că fostul ministru Ramona Mănescu “nu avea dreptate absolut deloc” când spunea că nu poate schimba administratorul portului atât timp cât acesta este beneficiarul unor fonduri europene.

„Portul Constanţa este beneficiar de fonduri europene, nu are legătură cu administratorul. Programul Operaţional Sectorial de Transport (POS-T) este derulat prin Autoritatea de Management, care este Ministerul Transporturilor, iar beneficiarul poate să aibă orice soartă cu orice acționar, cu orice administrator. Nu există o legătură cu pierderea fondurilor europene acolo. Cred că a fost o neînțelegere tehnică a domniei sale în legătură cu administrarea”, a adăugat ministrul.

Protest de formă

El a amintit şi despre protestul BNS, când s-a întâlnit cu Dumitru Costin – liderul organizaţiei sindicale şi cunoscut apropiat al PSD: „Acum, decizia după protestul care a existat la Ministerul Transporturilor: miercuri am avut, după acea demonstrație, o întâlnire cu reprezentații celor care au protestat, care au fost conduși de domnul președinte Dumitru Costin. Am avut o discuție foarte utilă, le-am spus exact intențiile pe care le am și pe care le avem ca Guvern, de altfel. Sunt sigur că voi primi sprijinul dânșilor după ce vor vedea proiectul ce-l avem în cap. (…) Ceea ce spun este că, prin scoaterea la bursă a 14%, transformăm Portul Constanţa în companie publică; compania publică are marele avantaj că-şi transparentizează acţiunile pentru a îndeplini condiţiile listării pe bursă”, a argumentat ministrul.

Dan Şova a arătat “ce a reproșat Radu Mazăre, primarul Constanței, în mod justificat”: “Unu, că nu se fac investiții în portul Constanța; doi, că se închiriază docurile cu prețul de 0,05 euro, ceea ce este în mod evident aberant și că dorește ca portul Constanța să contribuie financiar la veniturile orașului Constanța”.

Băsescu şi Mănescu, “ipocriţi”

Ministrul a insistat că “nu a fost vreodată în discuție trecerea a 51%, așa cum au încercat să sublinieze domnul Traian Băsescu și doamna Ramona Mănescu”.

“Aici este vorba de o ipocrizie, pentru că domnul Traian Băsescu, ca fost comandant de navă, cunoaște foarte bine că porturile cele mai mari, cel puțin din Uniunea Europeană, și mă refer aici la Rotterdam și la Hamburg, au acționari primăriile orașelor și funcționează foarte bine”, a argumentat el.

Ministerul, incapabil

Fără a preciza de ce Ministerul Transporturilor, care deţine în prezent 60% din administrarea portului, nu este capabil să eficientizeze activitatea acestuia, Şova a ţinut-o langa cu investiţiile care ar curge gârlă după schimbările din administrare:

“Scoțând însă 14% pe bursă și transformând administrația portului Constanța într-o companie publică, cuplând aceste măsuri cu măsura anunțată de neimpozitare a profitului reinvestit și uitându-ne la structura portului Constanța, noi vom avea o companie care va închiria, dar va și investi în portul Constanța, prin operatorii din portul Constanța – companiile private care aduc nave în portul Constanța și produc impozite, taxe vamale, TVA, accize, impozit pe profit, impozit pe salarii și contribuții sociale”, a adăugat Şova.

El a precizat că în portul Constanța lucrează astăzi 25.000 de oameni și că “e loc de mult mai mult”, deoarece înainte de 1989 lucrau aici peste 200.000 de oameni.

“Dacă noi transformăm administrația Portului Constanța într-o companie publică cu profit, ca urmare a transparentizării operațiunilor, o să avem docurile închiriate așa cum trebuie sau concesionate, perceperea taxelor cu responsabilitate, iar profitul se reinvestește, ceea ce înseamnă sporirea facilităților în acest port”, a insistat el.

Cel mai mare port al Europei

Dan Şova a mai spus, că “legat de această companie publică în portul Constanța există și proiectul Constanța Sud, deci terminalul de mare adâncime pentru Constanța Sud, care ar crește foarte mult – este vorba de tonajul vapoarelor care pot acosta în portul Constanța”.

“Terminalul Constanța Sud de mare adâncime poate transforma portul Constanța, poate, în cel mai mare port al Europei”, a arătat ministrul.

Cât despre primarul Constanţei, Şova a spus că “nu-i facem pe plac lui Mazăre”, dar că i se pare “absolut firesc” ca “33% să fie la autoritatea locală, 33% la autoritatea centrală și 34% în mediul privat, din care cu siguranță 14% vor fi scoase pe bursă și vor transparentiza total operațiunile noii companii din portul Constanța”.

“Aceste investiții vor determina o creștere economică, pe orizontală, uriașă”, a conchis Șova.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.