Dan Valentin Belcea, noul şef al CFR Marfă

SNTFM CFR Marfă SA anunţă numirea unui nou director general: Dan Valentin Belcea (45 ani), anterior membru în Consiliul de Adminsitraţie (CA) al societăţii şi fost general manager la Prima Tv (în perioada 1996 – 2002), CB Investment SRL (1995-1996) şi Chief Financial Officer la Graffiti/BBDO (între 1993 şi 1994). El îl înlocuieşte pe Dragoş-Alexandru Drăghici, care a murit în data de 2 februarie a.c. şi al cărui nume apare în dosarul de corupţie în care proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), Gruia Stoica, este arestat pentru încercarea de a truca o licitaţie organizată de Compexul Energetic Oltenia pentru transportul cărbunelui.

Cu o mare experienţă în managementul unor companii cu capital privat, Dan Valentin Belcea este absolvent al University of Pennsylvania-Philadelphia, PA-USA iar cariera sa a început în Statele Unite ale Americii şi a continuat în România, precizează un comunicat remis redacţiei din partea companiei feroviare de stat.

Între anii 2005 – 2012, Belcea a ocupat funcţia de vicepreşedinte – responsabil cu dezvoltarea strategică la International Railway Systems S.A., iar din ianuarie 2010 până în prezent a fost Chief Executive Officer la Protan SA.

Din poziţia de membru în CA al SNTFM CFR Marfă SA, pe care a deţinut-o din februarie 2013, Dan Valentin Belcea este familiarizat cu  domeniul feroviar şi cu specificul activităţii societăţii şi speră ca mandatul său să fie unul benefic pentru redresarea acesteia, se mai arată în comunicat.

CA al CFR Marfă a început la sfârşitul lunii martie procedurile de disponibilizare a 2.500 de salariaţi, în conformitate cu angajamentele faţă de FMI, a anunţat ministrul Dan Şova

”Cei 2.500 de oameni nu sunt propriu-zis de la calea ferată, ci reprezintă angajările acelea fără noimă care s-au făcut de-a lungul anilor la birouri, oameni care nu fac absolut nimic. CFR Marfă nu este un simplu sediu în Bucureşti, ci are opt regionale în ţară. Fiecare regională are nişte sute de angajaţi, fiecare depou sau gară din România are angajaţi de la CFR Marfă. Sunt foarte mulţi peste tot. Cei 2.500 nu afectează activitatea. Vreau să vă spun cum s-au făcut cele 2.500 de concedieri: 600 sunt posturi vacante, 700 şi ceva se pensionează, sunt la vârsta de pensie. Propriu-zis, concedieri facem în jur de 1.000 de persoane care realmente, la orice analiză, pentru că inclusiv sindicatele au fost de acord, la orice analiză acei oameni sunt în plus la CFR Marfă”, a explicat Şova ulterior, la Realitatea Tv.

El a precizat că persoanele care vor fi concediate vor primi 18 salarii compensatorii.

Ca măsuri pentru reducerea arieratelor, până la sfârşitul lunii martie au fost compensate creanţele CET-urilor, de 87,4 milioane lei, a fost casat şi valorificat materialul rulant şi ieşit din exploatare, au fost încheiate contracte noi şi au încetat prestaţiile către clienţii care au arierate la CFR Marfă.

“La ora actuală, CFR Marfă nu înregistrează arierate la bugetul general consolidat şi nici la furnizorii de energie”, s-a lăudat Şova.

Nu este vreo performanţă ascunsă înregistrată de CFR Marfă graţie foştilor şi actualilor manageri şi guvernanţi; pur şi simplu datoriile de 1,5 miliarde de lei acumulate de CFR Marfă la bugetul de stat au fost transformate în acţiuni, anul trecut, printr-o Ordonanţă de urgenţă.

Totodată, Şova a anunţat că ”arieratele către CNCF CFR SA vor fi diminuate până la data de 15 aprilie, CFR Călători urmând să le plătească din cea de-a doua tranşă a împrumutului acordat prin Ordonanţa 8/2013”.

Privatizarea,  la Ministerul Economiei

Anul trecut, Guvernul Ponta a ratat vânzarea pachetului majoritar de 51% de acţiuni al CFR Marfă, convenită cu FMI, iar operaţiunea va fi reluată anul acesta, dar nu de Ministerul Transporturilor, ci de noul Departament de Privatizare din Ministerul Economiei, a anunțat Dan Șova, la postul public de televiziune.

“Se reia privatizarea CFR Marfă, dar mi-e greu să vă spun când, ca termen, dacă se reia într-o lună sau în două. Ce pot să vă spun e că privatizarea nu va mai fi făcută la Ministerul Transporturilor, ci de către noul Departament de Privatizare care se înființează în subordinea Ministerului Economiei și care va avea atribuții de instituție publică implicată, deci fără a prelua atribuțiile de acționar. Se creează astfel o unitate specializată de oameni care se pricep la privatizare. În MT nu sunt oameni specializați în privatizare (…) Cred că ar trebui mers cu strategia de privatizare a CFR Marfă și în CSAT, ținând cont de faptul că este o instituție strategică”, a spus Șova.

Cât privește eșecul privatizării CFR Marfă de anul trecut, ministrul Transporturilor s-a contrazis, spunând că “autoritățile nu pot fi acuzate de acest lucru pentru că și-au făcut treaba”, deşi anterior precizase că MT nu are specialişti.

“Specialistul” în privatizarea CFR Marfă, Cristian Ghibu, a fost numit preşedintele CA al ROMATSA.

“Nu știu dacă trebuie să răspundă cineva pentru eșecul privatizării CFR Marfă cu Grup Feroviar Român. Noi am cerut executarea scrisorii de garanție, dar nu în temeiul contractului, ci în temeiul unei cereri a DIICOT, dar nu avem încă un răspuns exact a ceea ce s-a întâmplat. Cred că vom avea un răspuns exact în cursul zilei de mâine (marți, 25 martie 2014, n.r.). Dacă e să văd un eșec din prisma autorităților eu nu-l văd. Autoritățile au făcut ceea ce trebuia făcut”, a arătat Dan Șova.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.