Prevederile Pachetului Mobilitate 1 sunt atât de radicale, încât amenință să afecteze întreaga industrie a transportului la nivel European. Nu sunt puțini cei care vorbesc despre o etapă complet diferită – cea de după intrarea în vigoare a actului normativ – și nu lipsesc nici cei care consideră că acesta va fi „un capăt de linie”. Bineînțeles, este o exagerare și deja sunt luate în calcul diferite alternative. Un proiect interesant îl reprezintă platforma Truckeralliance, inițiată de Vladimir Ivanov, un român stabilit în Germania și cu o experiență importantă în zona transporturilor.
Ziua Cargo: De ce ați inițiat proiectul Truckeralliance?
Vladimir Ivanov: Lucrez de 30 ani în Germania, unde am emigrat imediat după Revoluția din 1989. Din 1996, am lucrat în sectorul transporturilor, primii ani ca șofer și, apoi, după terminarea unei școli de management, am ocupat diferite posturi de conducere în firme de transport și expediție.
Am acordat o mare atenție Pachetului Mobilitate 1 încă de la demararea discuțiilor și, la fel ca multor altor oameni, mi-a lăsat un gust amar. Uniunea Europeană a adus multe beneficii țărilor din est, însă, în același timp, economiile acestora au devenit dependente/captive. Iar forța de muncă ieftină și piața de desfacere au reprezentat și reprezintă în continuare avantaje ale firmelor occidentale. Pachetul Mobilitate 1 arată că s-a atins punctul în care firmele din est nu mai sunt bine văzute în vest.
Firmele românești au fost obligate să se adapteze la regulile economiei de piață, să investească în tehnologiile moderne, să respecte normele apărute, să investească constant în înnoirea parcului…
O dată aliniate la cerințele UE, com paniile românești se puteau aștepta la tarife de transport asemănătoare cu cele practicate în cazul transportatorilor din vest, însă, în general, au rămas mult mai scăzute.
Forța calificată de muncă reprezintă principala problemă, în Europa. Pachetul Mobilitate 1 a fost conceput pentru a avantaja firmele din vest exact la acest capitol. Pachetul Mobilitate 1 va afecta toate firmele de transport, inclusiv pe cele foarte mari. Însă acestea au avantajul că au, deja, structuri create în țările vest europene.
Cred în ceea ce fac și cred în oamenii din România și este dorința mea de a schimba ceva și a arăta că planul de a transfera către vest forța de muncă din România poate fi împiedicat.
Ținta proiectului pe care l-am demarat este aceea de a ajuta firmele cu flote mici, de sub 20 de camioane, să treacă peste impasul adus de această lege. Aceste firme nu au capacitatea de a opera din Germania într-un mod care să le asigure, în continuare, profitabilitatea. Alianța pe care am gândit-o îi va susține în momentul în care intră în vigoare pachetul legislativ.
Cum va funcționa Trukeralliance?
Întoarcerea camioanelor acasă și necesitatea de a avea o pondere mare din cifra de afaceri în țara de proveniență sunt aspecte care vor afecta activitatea majorității companiilor de transport românești care realizează ope rațiuni intracomunitare și de cabotaj. Iar volumul de mărfuri din România nu poate acoperi necesitățile flotei intra comunitare, pentru a respecta pre vederile pachetului legislativ. În plus, apar acele perioade de cooling off care, de asemenea, vor determina costuri importante. Iar o simplă ieșire peste graniță a camionului nu va mai fi admisă, din punct de vedere al cabotajului. Dincolo de costurile implicate de deplasarea camionului (posibil fără marfă), va implica și eforturi semnifi – ca tive de coordonare a flotei.
Pentru firmele mici, deschiderea pe cont propriu a unei societăți comerciale în Germania nu reprezintă o opțiune viabilă. Pur și simplu, costurile sunt prea mari.
Soluția gândită de mine oferă posibilitatea ca transportatorii să intre în această alianță, care este structurată ca un GmbH & Co. KG.
Discutăm de o societate cu răspundere limitată, în care fiecare dintre firmele care intră nu trebuie să aibă un aport la capitalul social (acesta este de 25.000 de euro, în Germania).
În plus, o firmă care accesează această alianță are posibilitatea ca, în perioada până la intrarea în vigoare a prevederilor Pachetului Mobilitate 1, să acumuleze un istoric. Astfel, activitatea va putea continua fără piedici, la intrarea în vigoare a actului normativ.
Cum își vor desfășura activitatea firmele de transport până la intrarea în vigoare a prevederilor noului act normativ?
Pe perioada de până la intrarea în vigoare, firma de transport va opera, ca și până acum, din România, având posibilitatea să redirecționeze comenzile (sau doar o parte dintre acestea) prin entitatea germană, pentru că dispune în cadrul alianței de propriul cont bancar și de servicii de contabilitate. Poate să încaseze, să facă plăți și viramente și este singurul care are acces la respectivul cont.
Fiecare firmă își va plăti cota parte din cheltuielile de administrare către această alianță. Peste această alianță există un „acoperiș” care este un GmbH german.
Practic, entitatea din Germania va fi asemănătoare unui partener pentru firma din România. GmbH-ul primește comenzile, care sunt redirecționate către SRL. Astfel, încasările intră inițial în contul SRL-ului membru din firma germană.
Un alt avantaj este faptul că firmele românești nu trebuie să aibă niciun angajat în Germania.
Ce costuri va implica aderarea la platformă?
Cuantumul cotizației este legat de numărul de membri. Calculele realizate arată un cost lunar pentru funcționa ea alianței de aproximativ 20.000 de euro. La o flotă totală de 100 de camioane, fiecare membru ar trebui să plătească 200 de euro pe lună pentru fiecare camion. Pe măsură ce numărul membrilor va crește, cotizația lunară se va diminua. Și apar și alte oportunități.
Un avantaj este legat de propria mea experiență pe piața de profil din Germania. Am demarat, deja, discuții cu potențiali clienți de transport, care sunt interesați să colaboreze cu această alianță. Practic, ținta este aceea de a accesa clienți mai buni, cu tarife de transport mai mari.
Având deja funcțională această entitate, un eventual transfer al flotei (în matricularea acesteia în Germania) se va realiza mult mai repede și fără dificultăți. În plus, nu va exista problema lipsei de istoric a firmei, pentru a obține un leasing.
Bineînțeles, orice membru se poate desprinde, atunci când dorește, din alianță, pentru a funcționa pe cont propriu.
Faptul că banii vor trece prin acest GmbH va genera costuri infime legate de taxe și impozite, având în vedere că nu generează profit și nu există mulți angajați.
În Germania, nu se percepe impozit pe venit, ci pe profit. Iar eventualele probleme ale unui membru al alianței nu pot afecta activitatea celorlalți. Această structură juridică asigură fiecărui acționar o răspundere limitată la aportul la capitalul social. De altfel, sunt foarte multe entități economice în Germania care utilizează acest sistem. Singurul care răspunde cu averea proprie este managerul general, adică eu.
Ce alte avantaje pot avea membri alianței?
Membrii alianței vor putea avea acces inclusiv la contracte care implică ca botaj în Germania, închiriind camioanele proprii (leasing) de la SRL românesc necesare către alianță, iar șoferii vor fi angajați pe firma din Germania. Legea din Germania permite acest lucru, iar activitatea firmei din România nu este afectată. Costurile suplimentare legate de salarizarea șoferilor nu ar trebui să reprezinte o problemă, în condițiile în care tarifele de transport în interiorul Germaniei sunt la un nivel corespunzător.
Mai mult decât atât, existența unui sediu real și stabil în Germania reprezintă un alt avantaj care nu trebuie minimizat. Astfel, ai posibilitatea de a stabili întâlniri de afaceri la propriul sediu, fiecare firmă din alianță având un birou (comun) la dispoziție. De asemenea, consultanța juridică, serviciile de contabilitate și marketingul puse la dispoziție de alianță sunt aspecte im portante.
Sunt 50-60 de mii de camioane românești zilnic care operează în Europa. Nu toate firmele au interese legate de Germania, însă platforma pe care am gândit-o poate reprezenta un exemplu ce poate fi adaptat și pentru alte țări europene.
Cum vor arăta lucrurile în faza 2 – după intrarea în vigoare a prevederilor Pachetului Mobilitate 1?
Atunci când va intra în vigoare Pachetul Mobilitate 1, atât flota cât și șoferii vor opera pe societatea din Germania. Însă clienții pot transmite comenzile către firma din România, care va plăti ulterior entitatea din Germania. Astfel, SRL-ul devine casă de expediții pentru GmbH, iar structura de administrare a firmei este păstrată în România.
Sunt evitate, astfel, costurile legate de întoarcerea acasă a camionului, precum și perioadele de cooling off.
Este o soluție simplă și singurul lucru de care avem nevoie este să ne așezăm împreună la o masă cât mai mare, pentru a pune bazele acestei colaborări.
Am avut, deja, discuții cu firme de transport românești și există mult interes pentru acest proiect, pe care îl vom demara după ce vom avea o flotă cumulată de 100 de camioane. Astfel, costurile pentru fiecare membru vor fi destul de mici și, totodată, vom putea avea o bază credibilă, pentru a demara discuții cu clienți importanți din Germania și vestul Europei.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro