MARVICON: Paradoxul unei echipe stabile de șoferi

Mai mult decât o rețetă fixă, stabilizarea echipei de șoferi are în spate o continuă luptă pentru menținerea echilibrului.

Marvicon este una dintre companiile de transport ce înregistrează rate ale plecărilor șoferilor mult sub media pieței. Cum reușește acest lucru? Punând un puternic accent pe atmosfera din cadrul companiei și, în același timp, oferind numeroase momente în care șoferii să poată părăsi compania în mod amiabil. Surprinzător, nu-i așa?

Angajarea

Acesta este primul pas și probabil cel mai important, pentru că o bună selectare a candidaților evită numeroase neplăceri ulterioare.

Astfel, pe lângă studierea CV-urilor candidaților, Marvicon realizează un interviu (telefonic în cazul în care șoferul nu locuiește sau nu poate ajunge în Oradea) înainte de a demara procedurile de angajare.

„Există o persoană, în cadrul firmei, care se ocupă de recrutare. Selectăm aplicațiile depuse de șoferi, iar cei selecționați sunt sunați. Sunt câteva întrebări standard realizate de către noi – personale, tehnice (includ dimensiunile mașinii și mase), geografie, program de condus – sunt aspecte simple, care ne arată că respectivul șofer are cunoștințele de bază”, a precizat Ilie Ilea, director general Marvicon.

Dacă șoferul trece acest interviu și, totodată, este de acord cu condițiile companiei, care i se comunică, îi sunt solicitate documentele pe email, inclusiv un CV și cazier juridic. Am angajat și șoferi cu cazier judiciar, dar, după o cercetare amănunțită a situației în care s-a ajuns la cazier și după o discuție cu șoferii în cauză.

O dată ajuns la sediul firmei (Oradea), șoferul este trimis la clinica medicală cu care compania are contract. Dacă și aici totul este ok (inclusiv testul psihologic), se semnează contractul de muncă.

Șoferii au discuții cu juristul firmei, care le explică drepturile, precum și obligațiile pe care le au. De asemenea, se realizează protecția muncii, unde sunt explicate foarte multe aspecte practice, într-un mod interactiv.

Totul se realizează foarte transparent și fără presiune, iar șoferii pot renunța oricând să se angajeze.

Au fost situații în care, chiar dacă toate etapele pre-angajare au fost parcurse cu succes, șoferii au hotărât brusc să nu mai semneze angajarea. Sunt și situații în care au semnat contractul de muncă, însă nu s-au mai prezentat niciodată.

Dacă șoferul este de acord cu toate aspectele, se semnează toate documentele și apoi au discuții cu team leader-ii de la planning, care sunt, în cazul Marvicon, foști șoferi.

„Procesul de angajare este continuu și aceste interviuri au loc o dată pe săptămână. Chiar dacă sunt momente în care nevoia de șoferi este acoperită, experiența ne-a arătat că aproape lunar sunt șoferi care pleacă.”

La acest moment, Marvicon are șoferi peste necesar (în plus față de rezerve).

„Te costă mai mult un camion care stă pe dreapta, decât un șofer în plus”, a spus Ilie Ilea.

Preluare camion

La preluarea camionului, există o sesiune de training, accentul fiind pus pe modul de lucru și comunicare, în legătură cu soluția telematică a companiei.

„Se programează o zi întreagă de training ce are loc, momentan, în Belgia, unde este localizat departamentul de training, iar cei de acolo vor realiza, în ziua respectivă, cursuri teoretice și practice”, a declarat Ilie Ilea.

Șoferii învață inclusiv cum se completează documentele în caz de accident. Discuțiile sunt interactive, scopul fiind ca șoferul să își clarifice cât mai multe aspecte.

La acel moment, șoferul este angajatul companiei. Totuși, au fost situații (extrem de rare) când șoferii au plecat chiar și după 2-3 zile de la angajare.

„Sunt situații în care ai costuri legate de angajarea și pregătirea șoferului, dar se dovedește că respectiva persoană nu se poate adapta… Însă este mai bine să te desparți repede, decât să riști să ajungi la probleme mai mari.”

Suport

După trainingul de o zi, șoferul pleacă în cursă. În general, șoferii noi sunt monitorizați cu o mai mare atenție, pentru început. De asemenea, există un manual al șoferului, unde sunt disponibile toate informațiile de care are nevoie șoferul.

Ilie Ilea, director general Marvicon: „O problemă foarte gravă pentru șoferi (în special cei care lucrează pe comunitate) este legată de consumul excesiv de alcool, în special în weekend-uri. Căutăm, la ora actuală, o metodă eficientă de consiliere a șoferilor pe această temă, pentru că suntem conștienți că doar măsurile de sancțiune (regulamentul firmei) nu sunt suficiente.”

Trainingul inițial este, adesea, insuficient pentru ca șoferul să pătrundă în totalitate complexitatea activității și, mai ales, a soluției de fleet management.

Astfel, este foarte important faptul că au posibilitatea să comunice oricând cu departamentul de training. Și chiar fac acest lucru!

„Face parte din îndatoririle dispecerilor și ale celor din departamentul de training să ofere suport șoferilor de câte ori aceștia au nevoie”, a precizat Ilie Ilea. De exemplu, în cazul unui accident, șoferii au fost instruiți să sune la departamentul de training, pentru a-i consilia în completarea documentelor.

Perioada de adaptare la modul de lucru al firmei depinde foarte mult de fiecare persoană în parte și de experiența pe care o are.

Marvicon a apelat și la soluția prin care șoferi cu experiență merg împreună cu cei nou angajați, pentru a-i învăța.

Atât dispecerii, cât și departamentul de training, acordă o atenție sporită șoferilor nou angajați. Urmăresc respectarea timpilor de condus, realizarea corectă a tuturor operațiunilor… Dacă sunt constatate abateri, șoferii sunt imediat sunați.

De exemplu, atunci când camionul se oprește, șoferul trebuie să selecteze, în soluția de fleet management, o activitate (motivul) pentru care s-a oprit (am ajuns la client, blocaj în trafic, alimentare etc.). Lipsa selectării unui motiv reprezintă un aspect des întâlnit la șoferii proaspăt angajați și, în aceste cazuri, dispecerii trimit un mesaj sau sună.

Și în aceste cazuri „tonul face melodia”.

„Nu îi sună pentru a-i stresa sau certa, ci, mai degrabă, pentru a se asigura că sunt în regulă. În general, încercăm să abordăm toate situațiile cu calm”, a arătat directorul general Marvicon.

Atmosferă plăcută – dispecerii fac diferența

Pentru a menține o atmosferă bună de lucru, sunt câteva aspecte care merită să fie luate în considerație, cum ar fi momentele în care este probabil ca șoferii să fie mai supărați.

O perioadă tensionată pentru mulți șoferi este atunci când se apropie momentul să plece acasă.

Ziua de vineri este, de asemenea, una mai dificilă – șoferii își fac, de multe ori, planuri pentru weekend și nu întotdeauna se întâmplă ceea ce își doresc (dorința de a-și petrece weekendul unii cu alții).

„Am încurajat dispecerii ca, în măsura posibilităților, să lase șoferii care se cunosc să își petreacă sfârșitul de săptămână împreună, legând cursele pentru a se întâmpla acest lucru. Acesta este un aspect care contează pentru șoferi, iar conducătorii auto comunică aceste aspecte dispecerilor”, a spus Ilie Ilea.

Fiecare dispecer are alocat un număr de aproximativ 16-18 camioane (se ajunge la 25 când sunt plecați unii dispeceri în concediu) și, de obicei, lucrează cu aceleași camioane și șoferi.

„În activitatea de zi cu zi, apar multe situații potențial conflictuale. Eu am fost, la rândul meu, șofer și, atunci când am părăsit firma la care lucram, cauza a fost reprezentată de dispeceri. Având această experiență, am plecat de la început cu ideea de a corecta aspectele greșite. Știu cât de important este pentru șofer să fie tratat cu respect, să îi vorbești frumos. Am pus accent continuu pe modul de comunicare cu șoferii, am semnalat fiecare abatere și am îmbunătățit lucrurile. Nu avem de ce să ne certăm cu șoferii și fiecare situație se rezolvă cu calm. Dispecerii nu sunt șefii șoferilor, ci sunt colegii lor”, a explicat Ilie Ilea.

„De fiecare dată când a apărut un conflict, le-am cerut dispecerilor ca, după ce se liniștesc, să stea de vorbă cu șoferul, să se împace, pentru că nu permit să se ajungă în firmă la situații în care un coleg nu vorbește cu altul pentru că sunt certați.”

Trainingul inițial al șoferilor conține și un modul de comportament/comunicare. Se pune accent pe comportamentul șoferului, în special în zonele în care intră în contact cu clientul.

Folosirea echipamentelor de siguranță și ținuta decentă sunt aspecte importante și se ajunge până la specificarea locurilor unde nu au voie să fumeze…

Performanțe îmbunătățite

Soluția IT de fleet management oferă rapoarte detaliate legate de performanțele șoferilor. Departamentul de training discută cu șoferii cu rezultate mai slabe sau, dacă este cazul, programează o zi de training, asemănătoare cu cea efectuată la angajare.

A doua zi de training are, în general, efecte foarte bune și performanțele se îmbunătățesc semnificativ.

În principiu, se încearcă, o dată pe an, ca toți șoferii să beneficieze de o zi de training, chiar și cei care au performanțe bune. Sigur, șoferii cu mai puțină experiență au prioritate.

De o zi de training/verificare beneficiază și șoferii care fac pasul către a merge singuri. „Această verificare este necesară pentru a ne asigura că respectivul șofer chiar poate merge singur, nelăsând decizia doar pe seama lui și a șoferului mentor (cel care a mers cu el până atunci). Avem rezultate foarte bune cu șoferii care depășesc acest moment”, a spus Ilie Ilea.

Chiar și după depășirea acestui moment, schimbări neașteptate pot apărea oricând, inclusiv la șoferi care s-au dovedit ok până la un anumit moment.

Dispecerii sunt primii care sesizează schimbarea și, în asemenea situații, despărțirea este, adesea, inevitabilă.

„Cel mai ușor semn de sesizat este faptul că nu mai ajunge la timp în mod repetat, fără a avea motive reale pentru aceste întârzieri. Inițial, stăm de vorbă cu el, încercăm să aflam dacă s-a întâmplat ceva… iar dacă situația persistă… Au fost și șoferi care și-au revizuit comportamentul și nu am mai avut probleme cu ei. Trebuie să avem în vedere că este foarte greu să fii plecat atât de mult timp departe de casă. Sunt și multe cazuri în care șoferii au probleme personale, sau unii chiar divorțează și acestea sunt perioade foarte dificile pentru ei. Sunt aspecte pe care le punem și în vederea dispecerilor, pentru că este important ca aceștia, la rândul lor, să fie conștienți de dificultățile întâmpinate de șoferi. Astfel, putem depăși mai ușor anumite momente dificile”, a concluzionat directorul general Marvicon.

Deși paradoxal la prima vedere, oferirea unui număr important de „oportunități” de a părăsi cu ușurință firma are exact efectul contrar, mai ales dacă menținerea unei atmosfere plăcute în cadrul companiei este privită ca o prioritate.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.