UPDATE! Ne mor salvatorii SMURD! Tragedia din Apuseni s-a repetat pe lacul Siutghiol. VIDEO

La nici un an de la tragedia aviatică din Munţii Apuseni, un alt elicopter SMURD s-a prăbuşit, ieri după-amiază, în lacul Siutghiol, jud. Constanţa, tot într-o misiune medicală. Autorităţile au dovedit şi de data aceasta că sunt plătite degeaba, intervenţia lor venind prea târziu. Dacă la primul accident Raed Arafat era plecat din ţară, de data aceasta a coordonat chiar el operaţiunile de salvare, fiind numit secretar de stat în MAI la 10 zile după episodul Apuseni, tocmai pentru asemenea acţiuni.

Comandorul Petre Corneliu Cătuneanu, căpitanul comandor Ginel Claudiu Crăcănel, medicul Laura Vizireanu şi asistenta medicală Gabriela Camelia Harton au murit cu zile.

În ultimii 12 ani şi-au pierdut viaţa în accidente aviatice medicale (5 elicoptere prăbuşite) 14 salvatori SMURD. Anul acesta au murit 3 cadre medicale, 2 piloţi şi un copilot – în total, 6 persoane implicate în misiuni de salvare.

UPDATE!: Gheorghiţă Zice (35 de ani), administrator la Insula Ovidiu – punctul turistic de pe lacul Siutghiol -, este barcagiul care a ajuns primul la elicopterul prăbuşit şi a recuperat-o pe doctorită.

El a făcut declaraţii cutremurătoare pentru adevărul.ro:

„M-a sunat şeful meu Cătălin Livadariu şi m-a anunţat că a căzut un elicopter în lac. Văzuse la televizor. Mi-a spus exact unde se prăbuşise, în dreptul «La Butoaie». Noi eram la 5 mile de acel loc. Am luat barca noastră cu motor şi am plecat imediat acolo”.

Între timp au venit şi pompierii, cu barca pneumatică, vâslind. „Vâsleau de parcă se duceau, nu veneau. Unul dădea într-o parte, altul într-alta. Au zis că e prima dată când folosesc barca aia, nu aveau cheia, nu aveau motor. Am ridicat împreună coada de elicopter care ieşea din apă. Când am tras în sus, a ieşit la suprafaţă doctoriţa. Era agăţată cu haina de fiare, dedesubt. Stătuse sub apă, nu mai respira, nu mai era conştientă”.

“Un pompier i-a luat pulsul, a zis că are semne vitale. Au luat-o cu barca lor cu motor băieţii de la Pescărie din Ovidiu, veniseră şi ei să dea o mână de ajutor. Ei au dus-o la mal, la Salvare. Pompierii nu aveau de nici unele la ei. A venit un ski-jet şi i-a tras ski-jetul, i-a agăţat de un cârlig şi i-a plimbat pe acolo, să cerceteze locul. Nu erau pregătiţi de intervenţie, nu aveau generator, nu aveau lumini, ceva de neimaginat. Nici scafandrii, care au venit după o oră, nu vedeau să se îmbrace, nu nimereau buteliile de oxigen. Le-am făcut noi lumină cu telefoanele mobile“.

“Am adus eu generatorul şi l-am pus pe Jupiter, şalupa cea mare a Căpităniei. Autorităţile sunt la pământ. Nimic nu e adevărat din ce au spus, că au venit cu bărci… Au venit c-o barcă dezumflată, au venit c-un motor fără cheie. Pompierii au ridicat din umeri, că sunt pentru prima oară în acea barcă. Suntem o ţară de 2 lei. Şi cu asta am spus tot. Păcat de oamenii aceia, de familii, de copii… durere fără margini. Ce s-a întâmplat la Apuseni s-a repetat la indigo la Siutghiol. Am venit eu cale de 5 mile, de la distanţă foarte mare. Dacă eram mai aproape şi ajungeam mai repede, ei trăiau. Au murit cu zile. Căpitănia are şalupa Jupiter, puternică, 5 minute făcea până la elicopter. De ce nu s-au dus? Organele noastre… umflau barca“.

Strigăt de ajutor

Datele despre accidentul aviatic din Constanţa au fost comunicate de persoanele care au văzut accidentul şi au sunat la numărul 112, nu de către personalul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, potrivit Biroului de presă al STS. Apelul a fost transferat la ISU – SMURD, care a preluat informaţiile comunicate de acestea.

Imaginile filmate de către cei care au văzut cum se prăbuşeşte aparatul de zbor şi au apelat imediat la 112, de pe pontonul pe care se aflau, au surprins şi strigătele de ajutor ale unuia dintre cei patru care se stingeau de hipotermie.

Era pilotul elicopterului, comandorul Petre Corneliu Cătuneanu, care implora “Ajutor!” şi “Nu mai rezist!”, iar cei de pe ponton îl încurajau, spunându-i că au anunţat autorităţile.

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=7TF4-kGETvs

O barcă a unui pescar a reuşit să ajungă înaintea bărcii cu vâsle a pompierilor şi a recuperat-o din apa aproape înghetaţă pe doctoriţa echipajului, aflată în stop cardio-respirator. Televiziunile de ştiri au filmat de pe mal momentul în care rănita era resuscitată încontinuu, în barcă şi apoi în ambulanţa care a dus-o la spital. Nu a putut fi salvată. Barca a ajuns prea târziu la ea, după 25-30 de minute.

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=6NCPY0mJEyo

Apoi au pornit căutările, cu scafandri. La ora 18.30, Garda de Coastă a adus la faţa locului două ambarcaţiuni, 4 scafandri şi 3 echipamente de vedere pe timp de noapte. La ora 23.00, o echipă aparţinând Marine Research, cu ajutorul unei ambarcaţiuni de la Garda de Coastă, începe căutările cu un sonar multi-undă.

După 12 ore, la 4.30, a fost găsit şi ultimul corp neînsufleţit. Nu a mai fost dus la spital, pentru resuscitare, aşa cum s-a procedat cu celelalte trei, ci decesul a fost declarat la faţa locului. Potrivit unui scafandru care a participat la căutări, trupul copilotului (n.n. – căpitan comandor Ginel Claudiu Crăcănel) a fost găsit legat de scaun cu centura de siguranţă, la o adâncime de 6 metri.

Raed Arafat nu vede vinovaţi

Secretarul de stat în MAI, Raed Arafat, venit cu un elicopter la faţa locului (ca şi vicepremierul Gabriel Oprea, de altfel), susţine nu se putea interveni mai repede: “Accidentul a fost anunţat la ora 16:11 iar primul echipaj de intervenţie a ajuns la ora 16:25, astfel că, la 16:35-16:40, pe apă erau deja două ambarcaţiuni ale pompierilor”.

Ce nu spune Arafat este că prima barcă ajunsă la intervenţie era defectă; motorul nu a pornit iar până la urmă a fost acţionată cu vâsle. A fost mult prea târziu, în condiţiile în care la temperatura de 2 grade Celsius, cât avea apa, un om poate rezista maxim 20 de minute, dintre care 12 în stare de conştienţă.

Mai trebuie spus că primul echipaj a sosit cu întârziere… din cauza aglomeraţiei din trafic, potrivit purtătorului de cuvânt al MAI. Însă a greşit şi locul, ajungând mai întâi la debarcaderul de la cazinoul din Constanţa şi abia apoi fiind îndrumat către pontonul de la Butoaie. 

Raed Arafat este însă de altă părere: “Din timpii pe care îi am şi care au fost daţi, nu există mai repede decât atât să intervii în condiţiile organizării existente, care a permis ca sub 16 minute să ai toate echipajele de intervenţie la faţa locului”.

Întrebat de jurnalişti cum s-ar fi putut interveni pentru ca persoanele din elicopter să fie salvate, Raed Arafat a răspuns: ”Sunteţi convinşi că aceste patru persoane puteau fi salvate imediat, în viaţă? Eu nu ştiu acest lucru”.

Îl contrazic însă strigătele disperate după ajutor ale pilotului, care s-au auzit până la sosirea ambulanţelor.

Rus: S-a acţionat foarte bine

Nici ministrul Transporturilor, Ioan Rus, nu vede vreun vinovat. “S-a acţionat foarte bine. Din nefericire, nu este rezultatul aşteptat”, a declarat el.

„E posibil să fi fost un stol de pescăruși“, şi-a dat Rus cu părerea despre cauza accidentului.

Ar fi putut fi salvaţi în 10 minute

Directorul de exploatare în cadrul Agenției Române de Salvare a Vieții Omenești pe Mare (ARSVOM), Iulian Creţu, a declarat că o şalupă a Agenţiei ar fi putut ajunge în cel mult 10 minute, dacă ar fi fost anunţaţi de către cei de la 112. El a mobilizat singur o acţiune de salvare după ce a văzut ştirea la televizor.

”Nu ne-a chemat nimeni acolo. Suntem arondați la serviciul de urgență 112, dar pe parte maritimă, prin Centrul Maritim de Coordonare. Dacă 112 ne-ar fi anunțat pe noi, în 5, maxim 10 minute, eram în zonă. Dar nimeni nu și-a imaginat că noi, fiind agenție de salvare pe mare, avem o șalupă și pe lac. (…) În momentul în care m-am autosesizat, am trimis în zonă echipajul cu șalupa Jupiter de pe lacul Siutghiol și cu trei scafandri. (…) Am văzut întâi pe televiziuni și m-am autosesizat. Am anunțat directorii, șalupa și scafandrii, pe care i-am trimis acolo. Am intervenit benevol. Nu am mai așteptat să fim solicitați. Sunt situații de forță majoră în care noi nu așteptăm să fim solicitați, trimitem oameni. De la ora 16.50 și până dimineață la 04.30, când s-a recuperat ultimul trup, șalupa a stat în zonă”, a declarat Iulian Crețu.

Nicuşor Constantinescu sare la Raed Arafat

Baronul PSD Nicuşor Constantinescu, cel care a achiziţionat pe vremea când era preşedintele CJ Constanţa (acum fiind suspendat) elicopterul care i-a fost luat luna trecută de SMURD, îl acuză pe secretarul de stat în MAI, Raed Arafat, că a schimbat destinaţia acestui aparat de zbor.

El susţine că elicopterul fost preluat de SMURD fără acceptul său şi că achiziţia acestuia este anchetată de DNA.

“Elicopterul Eurocopter (de tip EC 135) are două motoare, sisteme de zbor pe timp de noapte, flotoare, proprietatea CJ Constanţa. A fost achiziţionat prin Programul Transfrontalier România-Bulgaria în 2013, operat de Aerodromul Tuzla. În urma unei licitaţii publice a fost preluat în noiembrie 2014 de SMURD, fără acceptul meu, schimbându-i-se destinaţia pentru achiziţia pe fonduri UE. Achiziţia elicopterului şi costurile mentenanţei lui (inclusiv orele de zbor minimale pe lună în număr de 5 ore zbor/pilot) sunt anchetate de DNA”, a declarat astăzi Nicuşor Constantinescu, după ce a emis aseară un comunicat în acest sens.

”Din păcate, destinaţia acestui elicopter a fost schimbată de către domnul Arafat, care l-a preluat, i-a schimbat destinaţia contractului şi s-a întâmplat nenorocirea pe care aţi văzut-o ieri. Ăsta este adevărul pe care nu vrea nimeni să-l spună (…) Am refuzat să predau în 2013 acest elicopter structurilor Ministerului de Interne, domnului Arafat, fără să îşi asume cineva responsabilitatea schimbării destinaţiei. Eu, Nicuşor Constantinescu, nu pot, că s-a trezit domnul Arafat, să schimb destinaţia elicopterului, care este România-Bulgaria, care este configurat, pregătit (…) I-am spus: «domnule Arafat, domnule secretar de stat, dacă vrei semnează dumneata pe contract, anulează-l, semnează, răspunde în faţa lumii, ia aprobare de la Uniunea Europeană şi eu ţi-l dau”, a continuat preşedintele suspendat al CJ Constanţa.

Cu flotoarele tăiate

Acesta a mai menţionat că atunci când a fost preluat de SMURD elicopterul avea flotoare, care i-ar fi putut permite să aterizeze pe apă.

”Acest elicopter nu mai are folotoare, acest elicopter are două motoare, ca dacă se opreşte unul să funcţioneze celălalt (…) Să răspundă cine a tăiat flotoarele”, a mai spus Nicuşor Constantinescu.

El susţine că, deşi este şi vicepreşedintele Comitetului Judeţean de Urgenţă Constanţa, nu s-a putut implica în operaţiunile de căutare şi salvare, deoarece instanţa i-a interzis să ia legătura cu angajaţii CJ Constanţa.

Elicopterul SMURD a fost achiziţionat de Consiliul Judeţean Constanţa în noiembrie 2012, cu aproximativ 5 milioane de euro.

Elicopterul avea circa 400 de ore de zbor, fiind la a 7-a misiune medicală, după ce trecuse din administrarea CJ Constanţa în cea a SMURD.

Şeful ISU, demis

Singurul cap căzut este cel al şefului ISU Constanţa, Viorel Jianu, demis de ministrul de Interne, Gabriel Oprea. Acesta i-a propus premierului Victor Ponta să îl schimbe din funcţie pe prefectul judeţului, Radu Volcinschi, pentru “problemele la intervenţie”.

Omniasig, societate la care era asigurat aparatul de zbor, a comunicat că moştenitorii piloţilor şi personalului medical decedaţi vor primi despăgubiri de 50.000 euro/persoană, iar Inspectoratul General de Aviaţie al MAI va încasa 5,42 milioane de euro în urma pierderii aeronavei. Epava aeronavei a fost recuperată şi adusă la mal, după 24 de ore de la producerea accidentului, urmând a fi dusă la centrul CERONAV de unde va fi preluată de către anchetatori, pentru a fi expertizată.

Toate elicopterele SMURD rămân la sol

Secretarul de stat în MAI, Raed Arafat, a mai precizat că, în urma unei decizii a Inspectoratului de Aviaţie, toate elicopterele SMURD de la serviciile din ţară vor fi oprite la sol până se va stabili că este sigur să se zboare cu ele.

Raed Arafat a afirmat că în ţară sunt opt baze aeriene SMURD funcţionale, iar toate aparatele de zbor de la acestea vor fi oprite la sol, în urma unei decizii a Inspectoratului de Aviaţie.

”E decizia Inspectoratului de Aviaţie, e o decizie înţeleaptă şi corectă. Elicopterele nu vor mai fi folosite la intervenţii până când nu se va stabili, în urma verificărilor, că este sigur să se zboare cu ele”, a spus Raed Arafat.

Magda SEVERIN

Sursă foto: www.puterea.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.