Un proiect de aur Colaborare intre competitori

Dupa cum subliniam in numarul anterior, Asociatia Europeana de Logistica (ELA) a organizat, pe 22 aprilie, la Bruxelles, un eveniment devenit deja traditie, prin care premiaza, in fiecare an, cele mai interesante proiecte europene din domeniul logisticii si cei mai buni profesionisti din domeniu. „European Gold Medal in Logistics & Supply Chain 2015” i-a revenit proiectului de „Creare a unei comunitati de colaborare orizontala pentru distributia de alimente proaspete si refrigerate intre PepsiCo si Nestle”.

Proiectul reprezinta una dintre povestile de succes privind colaborarea dintre doi producatori aflati in competitie pe piata, eforturile acestora fiind sprijinite de catre furnizorul de servicii logistice STEF si de catre doi administratori neutri, BABM (Asociatia Belgiano-Luxemburgheza pentru Producatori de Marca) si TRI-VIZOR. In afara de Medalia de Aur ELA, acest proiect a mai castigat si Premiul 1 al Juriului pentru „Cel mai bun proiect de colaborare pe orizontala” in cadrul conferintei „Collaborative Concepts for Co-modality” si Trofeul pentru Supply Chain Audience 2014.

Servicii „la pachet”

In cadrul acestui proiect, Nestle si PepsiCo si-au reunit activitatile de depozitare, impachetare si distributie a produselor lor proaspete si refrigerate catre clientii de retail din Belgia si Luxemburg. Ca furnizor comun de servicii logistice, a fost selectat operatorul STEF. BABM a actionat ca initiator si a delegat compania TRI-VIZOR ca administrator si mediator legal pentru a asigura respectarea prevederilor anti-trust si neutralitatea colaborarii orizontale intre cei doi competitori. Prin consolidarea, echilibrarea si sincronizarea incarcaturilor partiale ale Nestle si PepsiCo in cadrul unor transporturi de tip „camion complet”, cooperarea genereaza importante economii din punct de vedere al costurilor si reduceri ale emisiilor de CO2.

Provocari si raspunsuri pe masura

Producatorii din domeniul FMCG au, de obicei, fluxuri logistice de tip LTL (mai putin de un camion complet) catre principalii clienti, in special centre de vanzare cu amanuntul. Cum multi dintre acesti producatori deservesc aceleasi centre de retail, colaborarea orizontala pare a fi o optiune interesanta. Dupa ce cateva incercari ale altor companii din piata n-au avut succesul scontat, proiectul despre care discutam a debutat in anul 2010, cand BABM a desemnat compania TRI-VIZOR ca administrator neutru. Operatiunile comune Nestle si PepsiCo au inceput in al doilea trimestru al anului 2012. O problema foarte importanta a reprezentat-o conformitatea cu legile anti-trust. Nestle si PepsiCo fiind competitori, aspecte precum detaliile privind costurile sau informatiile privind livrarile nu puteau fi impartasite celor doua parti. Procesul a fost monitorizat indeaproape de catre un reprezentant legal specializat extern, precum si de catre departamentele juridice din cadrul PepsiCo si Nestle. In cadrul depozitului sau sub temperatura controlata din Saintes (Bruxelles), STEF opereaza in prezent 220 SKU si 21.000 t de marfuri combinate pentru parteneriatul Nestle-PepsiCo. Sunt deserviti 112 clienti, cu 20% adrese de livrare comune. Acesti clienti comuni reprezinta 90% din volumul total de livrari. Pentru a crea mai multe astfel de sinergii, urmatorul pas va fi transformarea acestui parteneriat intr-un cluster cu acces liber pentru activitatea de depozitare si distributie de produse proaspete si refrigerate, la care vor fi invitati sa participe producatori sau expeditori compatibili. O data ce un astfel de cluster va fi pus la punct cu succes, intentia este de a crea un efect de „bulgare de zapada”, pentru a atrage si mai multi parteneri sau volume, in avantajul tuturor.

Mecanismul de impartire a beneficiilor

Beneficiul rezultat din transportul cu un singur camion este alocat producatorilor in functie de volumul pus la comun.

Exemplu: livrarea a 20 de paleti intr-o singura locatie

Compania A: 8 paleti

Compania B: 12 paleti

Castig = 100 EUR

Cum se impart banii:

Compania A: 100 x 8/20 = 40 EUR

Compania B: 100 x 12/20 = 60 EUR

Nestle

– Cifra totala de afaceri: 91,6 mld CHF

– 197 tari

– 442 fabrici

– In Belgia si Luxemburg: 550 mil. EUR, 40 marci, 1 fabrica

– Marci: Nespresso, Nestle, Nescafe, Movenick, Herta, Nesquick, Purina, One, Beneful, Felix, Valvert, Gourmet, Friskies, S. Pelegrino, Vittel, Perrier, Maggi, KitKat, Smarties, Lion, Fitness etc

PepsiCo

– Cifra totala de afaceri: 66 mld USD

– 200 tari

– 285.000 angajati

– In Belgia si Luxemburg: 220 mil. EUR, 14 marci, 900 angajati, 2 fabrici

– Marci: Pepsi, Pepsi Max, 7UP, Mountain Dew, Gatorade, Tropicana, Lay’s, Duyvis, Doritos, Looza, Snacks a Jacks, Alvalle, Quaker

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.