Raport Consiliul Concurenţei: Vânzările auto s-au prăbuşit la nivelul de acum 13 ani în timp ce producţia a explodat

Piaţa vânzării de autoturisme noi s-a reîntors la nivelul anului 2000 (aproximativ 54.000 de unităţi, conform primului grafic de mai jos care prezintă datele până în 2012, dar şi în 2013 tendinţa se menţine), în timp ce producţia de autoturisme a explodat de la 64.181 de unităţi la 326.556 de unităţi, relevă un raport (pag. 62-82) al Consiliului Concurenţei privind evoluţia concurenţei în sectoare cheie, printre care şi cel auto, în anul 2012 faţă de 2011. Ca urmare a acestui fapt, anul trecut marea majoritate a producţiei de autoturisme a fost exportată. Drama românilor este însă că, în ciuda Programului Rabla (circa 380.000 de maşini casate şi 150.000 noi cumpărate în perioada 2009 – 2012), jumătate din parcul auto din România este mai vechi de 11,62 ani.

„Criza economică a avut un impact deosebit asupra pieţei auto din România. Vânzările de autoturisme noi s-au prăbuşit pe fondul dificultăţilor economice şi ponderii mari a vânzărilor de autoturisme second-hand. În acest context, piaţa vânzărilor de autoturisme noi a fost susţinută de vânzările către clienţii persoane juridice, ceea ce a determinat şi o reorientare vizibilă a furnizorilor şi dealerilor către această categorie de clienţi”, relevă analiza autorităţii de concurenţă.

grafic auto 2000-2012Cât priveşte creşterea producţiei de autoturisme, aceasta a fost determinată, în special, de preluarea uzinei Dacia de către Renault în anul 1999. În perioada 2004-2012 producţia de autoturisme a crescut de la 93.997 de unităţi la 326.556 de unităţi, datorită lansării, în septembrie 2004, a modelului Dacia Logan, urmată în anii următori de modele construite pe aceeaşi platformă tehnică (Logan MCV, Logan Van, Dacia Sandero, Dacia Duster).

Exporturile, urcare constantă

Tot din 2004, exporturile, compuse aproape în totalitate din autoturisme Dacia, au avut o creştere accelerată de la 16.985 la 320.833 de unităţi în anul 2012, ceea ce corespunde unei rate anuale compusă de creştere de aproximativ 44,4%, se arată în analiză.

„Pentru perioada 2000-2012, exporturile de autoturisme au avut o RACC (efectul cumulativ pe care creşterile sau scăderile le au asupra valorilor iniţiale într-o anumită perioadă de timp) de 36,4%, iar producţia de autoturisme a avut o RACC de 14,5%”, relevă raportul.

Importurile, scădere abruptă

Importurile şi vânzările de autoturisme noi au avut până în anul 2007 o dinamică oarecum asemănătoare dinamicii producţiei şi exporturilor, însă începând cu anul 2007, atât importurile, cât şi vânzările de autoturisme noi au avut o scădere abruptă.

grafic evolutie inmatriculari

“Astfel, importul de autoturisme noi a scăzut de la 204.719 unităţi în anul 2007, la 52.430 de unităţi în anul 2012, ceea ce corespunde unei rate anuale compusă de creştere de -23,8%, în timp ce vânzările de autoturisme noi au scăzut în aceeaşi perioadă de la 315.621 la 72.179 de unităţi, adică o RACC de -25,5%.

În schimb, pentru perioada 2000-2012, importul de autoturisme noi a avut o RACC de 11,35% iar vânzările de autoturisme noi au avut o RACC de 0,7%.

Jumătate rable

În anul 2012, jumătate din parcul de autoturisme din România avea o vârstă de peste 11,62 ani, susținând tendința de îmbătrânire. Evoluţia vârstei mediane a parcului de autoturisme a fost influenţată în mod direct de scăderea înmatriculărilor de autoturisme noi şi de creşterea înmatriculărilor de autoturisme second-hand.

Astfel, anii 2007 şi 2008, ani în care a fost înregistrat cel mai mare număr de autoturisme noi înmatriculate (aproximativ 600.000 de unităţi, cumulat pe cei doi ani), au determinat scăderea vârstei mediane a autoturismelor până la 8,38 ani.

 grafic vechime auto

După anul 2008, scăderea vânzărilor de autoturisme noi concomitent cu creşterea vânzărilor de autoturisme second-hand a condus la creşterea vârstei mediane a parcului auto până la 11,62 ani. 

Diesel pe val

Cât priveşte structura parcului auto în funcţie de tipul carburantului folosit, în ultimii 4 ani a crescut ponderea autoturismelor cu motor diesel în totalul autoturismelor din parcul auto naţional.

Astfel, în anul 2012 aproximativ o treime din totalul autoturismelor înmatriculate în România erau autoturisme cu motor Diesel.

grafic inmatriculari

Aceasta s-a datorat ritmului accelerat al importurilor de autoturisme diesel second-hand.

Comerţul cu piese şi accesorii l-a depăşit pe cel cu autovehicule

Cât priveşte piaţa distribuţiei de autoturisme din România, raportul Consiliului Concurenţei arată că evoluţia cifrelor de afaceri indică o scădere abruptă a comerţului cu autovehicule în anul 2009, urmată de o stabilizare a cifrelor de afaceri în perioada ulterioară.

În acelaşi interval, cifra de afaceri obţinută din activitatea de întreţinere şi repararea autovehiculelor a înregistrat o scăderea uşoară, în timp ce activitatea de comerţ cu piese şi accesorii a evoluat pozitiv, depăşind, ca valoare, în anul 2011 cifra de afaceri din comerţul cu autovehicule.

comert auto

Totodată, numărul întreprinderilor active din comerţul cu autoturisme a scăzut simţitor, concomitent cu creşterea consistentă a întreprinderilor din comerţul cu ridicata de piese şi accesorii.

5,71 mil vehicule, din care 4,5 mil autoturisme

Gradul de motorizare al populaţiei plasează România pe ultimul loc în Europa, ceea ce constituie un important factor de creştere a pieţei în viitor.

Parcul auto naţional număra la sfârşitul anului 2012 aproximativ 5,71 milioane de vehicule din care 4,48 milioane de autoturisme. Rata de motorizare era la sfârşitul anului 2011 de 203 de autoturisme la mia de locuitori, ceea ce situează ţara noastră pe ultimul loc în rândul statelor membre ale UE în ceea ce priveşte rata de motorizare a locuitorilor.

Din cele 4,48 milioane de autoturisme, aproximativ 1 milion sunt înmatriculate în regiunea Bucureşti-Ilfov. Rata de motorizare pentru această regiune este de 432 de autoturisme la mia de locuitori (un număr apropiat de media europeană).

Speranţe

În concluzie, raportul arată că cererea de autoturisme este în general volatilă, după o creştere susţinută până în anul 2007, cererea a intrat pe un trend puternic descendent. Pe de altă parte, nu pare a exista o corelaţie puternică între nivelul veniturilor gospodăriilor şi înmatriculările de autoturisme noi, ceea ce conduce la ideea că alte surse de finanţare au o influenţă mai mare asupra înmatriculărilor de autoturisme noi.

Un alt factor care indică un ridicat potenţial de creştere al pieţei este şi îmbătrânirea parcului auto, datorită faptului că, în perioada de criză, consumatorii au amânat decizia de cumpărare a unui autoturism nou sau au ales să achiziţioneze un autoturism second-hand, se conchude în raport.

Până la vremuri mai bune însă, vindem aproape tot ce producem.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.