Vergil Voineagu, seful INS: „MAI si primarii intocmesc listele electorale. Rezultatele recensamantului se publica abia in semestrul II 2013, potrivit legislatiei europene”

Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) intocmeste listele electorale iar primarii le actualizeaza, in timp ce INS nu detine informatii privind numarul persoanelor cu drept de vot, ci doar informatii (deocamdata provizorii) privind populatia stabila a Romaniei, in urma celui mai recent recensamant, a declarat Vergil Voineagu, directorul Institutului National de Statistica (INS), intr-un interviu acordat ziarului Puterea. El a precizat ca datele oficiale vor fi disponibile abia dupa validarea rezultatelor definitive ale recensamantului, in semestrul II al anului 2013 si nu mai devreme, intrucat asa prevede legislatia europeana. In plus, intre notiunea de populatie stabila si cea de populatie legala, care sta la baza elaborarii listelor electorale, exista diferente de sfera de cuprindere si de metodologie de calcul”, a adaugat Voineag.

Iata principalele diferente dintre datele INS si evidenta cetatenilor cu drept de vot, detinuta de MAI:

* Populatia stabila cuprinde persoanele prezente sau temporar absente de cetatenie romana, care au resedinta principala (adica adresa unde persoana petrece majoritatea timpului) in Romania, indiferent daca au sau nu drept de vot, inclusiv persoanele cu cetatenie straina sau fara cetatenie care au resedinta in Romania de peste 12 luni sau intentioneaza sa stea in Romania o perioada mai mare de 12 luni.

* Populatia stabila nu include persoanele de cetatenie romana plecate in strainatate pentru o perioada de 12 luni sau mai mult (sau care au intentia de a lipsi pentru o perioada de cel putin 12 luni) si nici cetatenii straini sau fara cetatenie aflati in Romania pentru o perioada mai mica de 12 luni (persoane temporar prezente).

„Pe de alta parte, in listele electorale sunt cuprinsi toti cetatenii romani cu drept de vot care au implinit varsta de 18 ani la data scrutinului, indiferent daca, la momentul desfasurarii procesului electoral, sunt sau nu prezenti in tara”, a aratat Virgil Voineag.

In conformitate cu Programul de desfasurare a activitatilor RPL 2011, aprobat de Comisia Centrala pentru recensamantul populatiei si al locuintelor in sedinta din 14.12.2011, rezultatele finale ale recensamantului 2011 trebuie sa fie date publicitatii incepand cu semestrul II 2013.

Ce prevede legislatia europeana

„Regulamentul (CE) nr. 763/2008 al Parlamentului European si al Consiliului privind recensamantul populatiei si al locuintelor prevede, la art. 5, alin. 2, ca „Statele membre furnizeaza Comisiei (Eurostat) date finale, validate si agregate si metadate, in conformitate cu cerintele prezentului regulament, in termen de 27 de luni de la incheierea anului de referinta”, a precizat seful INS.

„Tinand cont ca anul de referinta pentru recensamantul din Romania este 2011, putem afirma ca suntem in grafic, deoarece Romania trebuie sa furnizeze datele finale cel tarziu in martie 2014”, a adaugat Vergil Voineag.

Intrebat de Puterea despre informatiile furnizate mass-media de catre INS, referitoare la faptul ca numarul provizoriu al populatiei stabile din Romania este de 19.042.936 de persoane, fapt ce ar modifica semnificativ numarul persoanelor cu drept de vot si, respectiv, rezultatele referendumului, Vergil Voineagu a aratat ca rezultatele finale ar putea fi cu totul altele.

Rezultatele provizorii ale recensamantului, nerelevante

„Rezultatele provizorii au fost obtinute prin centralizarea datelor agregate de catre recenzori in tabele de centralizare, imediat dupa perioada de colectare a datelor. Scopul producerii acestor rezultate provizorii a fost obtinerea intr-un timp cat mai scurt de informatii pentru cativa dintre cei mai importanti indicatori statistici. Tabelele de centralizare au oferit primele informatii asupra numarului populatiei si locuintelor, dar, din pacate, fara a avea posibilitatea de a detalia aceste informatii. Din acest motiv, rezultatele provizorii trebuie folosite cu precautie, ele avand doar un rol informativ, si nu decizional. Este posibil ca, pana la finalizarea lucrarilor recensamantului, aceste rezultate provizorii sa sufere modificari”, a explicat Voineag.

Directia pentru Evidenta Persoanelor are toate datele cetatenilor

Intrebat cine are atributii in intocmirea listelor electorale si ce date se folosesc la intocmirea acestora, seful INS a aratat ca „in toate legile electorale (inclusiv in Legea nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului) exista prevederi clare asupra institutiilor si a modului in care se intocmesc, actualizeaza, respectiv sunt utilizate listele electorale”.

„De exemplu, conform din Legea nr. 67/2004, art. 16, Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) selecteaza si prelucreaza datele privind cetatenii cu drept de vot cuprinse in Registrul national de evidenta a persoanelor, tipareste si pune la dispozitia primarilor listele electorale permanente, in doua exemplare. Actualizarea listelor electorale permanente se realizeaza de catre primarul unitatii administrativ-teritoriale (comuna, oras, municipiu) impreuna cu serviciul comunitar local de evidenta a persoanelor. Termenul de punere la dispozitia primarilor a listelor electorale permanente de catre Directia pentru Evidenta Persoanelor este de 35 de zile de la data stabilirii zilei alegerilor”, a explicat Voineag.

„In Legea nr. 3/2000, privind organizarea si desfasurarea referendumului, cu modificarile si completarile ulterioare, la articolul 17, alin. (1), se prevede ca: „Operatiunile pentru desfasurarea referendumului au loc in circumscriptiile electorale si la sectiile de votare, organizate potrivit prevederilor Legii nr. 35/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, pe baza copiilor de pe listele electorale permanente si a celorlalte liste electorale (suplimentare) prevazute de lege, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 151din lege (cand referendumul se desfasoara concomitent cu alt proces electoral – a se vedea cazul 2009, cand, alaturi de alegerea presedintelui Romaniei, s-a desfasurat un referendum referitor la numarul de parlamentari) care se aplica in mod corespunzator”, a adaugat seful INS.

INS doar doteaza cu echipament si tehnica de calcul statiile de prelucrare de pe langa BEJ, BEM si BEC

In aceste conditii, INS nu este implicat in realizarea si gestionarea listelor electorale. Conform actelor normative, atributiile INS in pregatirea, organizarea si desfasurarea unui proces electoral sunt acelea de organizare si dotare cu echipament si tehnica de calcul a statiilor de prelucrare de pe langa Birourile electorale de circumscriptie judetene (BEJ), al municipiului Bucuresti (BEM), respectiv Biroul Electoral Central (BEC) si de participare la realizarea operatiunilor tehnice de verificare si centralizare a datelor din procesele-verbale de constatare a rezultatelor scrutinului electoral.

Gand la gand cu Basescu

Aceste informatii vin sa completeze declaratiile presedintelui Traian Basescu, inca suspendat pana la invalidarea referendumului de catre Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR).

Basescu a precizat, marti, ca MAI este singura institutie care poate da cifra exacta a populatiei cu drept de vot.

USL ar vrea un cvorum care sa armonizeze datele INS cu cele ale MAI

USL considera insa ca CCR trebuie sa-si fundamenteze decizia privind referendumul, pe un cvorum care armonizeaza datele INS cu datele MAI.

Argumentul Puterii este ca o hotarare a CC bazata pe un cvorum excesiv, respectiv pe “Romania ipotetica”, si nu pe “Romania reala”, va adanci criza politica. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.