Curățenia de toamnă în finanțele tale

Atașamentul antreprenorilor față de contabilul cu care lucrează este mare. Este un lucru normal, pentru că tot ceea ce înseamnă construcția de business se reflectă în cifrele de care un contabil are grijă lună de lună. Atunci când o face echidistant, profesionist, proactiv și agil, își câștigă rolul bine meritat alături de antreprenor.

IOANA ARSENIE – TRUSTED ADVISOR STRATEGY &FINANCE – este expert în strategii de business, cu experiență în consultanță financiară, fiscală și de management. Din anul 2000, are experiență în management strategic și financiar și a ocupat, într-o companie de top din agribusiness, poziții de la CFO, la Financial Business Partner, la nivel național, dar și la nivel de grup, în țări precum Turcia, Grecia, Ucraina, Republica Moldova. Ioana este Ambasador Elite Business Women și Fondator EduPerformance

Experiența arată că patru motive pot sta în spatele deciziei de a schimba un contabil.

• Afacerea mea crește și simt că am nevoie de mai mult suport pentru pro cesul decizional; în traducere liberă, am nevoie de o „bucată” de management financiar, integrată, ideal, în același pachet, cu același partener cu care aleg să lucrez; tot aici intră și afacerile care stagnează/scad, pentru care se dorește o opinie despre costul de oportunitate, respectiv dacă să continui sau nu acea afacere/acel proiect/acea linie de business.

• Observ accidente tot mai multe: notificări ANAF, penalități, notificări de la furnizori și clienți și exemplele pot continua.

• Nu sunt la curent cu cadrul legislativ și cu opțiunile pe care le am pentru a lucra în condiții optime.

• Nu știu cum stăm, primesc un bilanț de final de an care mă intrigă prin cifrele prezentate, fără legătură cu „imaginea” sau evidența mea „dublă”. De ce rezistența la schimbare este atât de mare? Mă întreb dacă nu este vorba, inclusiv, despre dorința de a rămâne în zona de confort. Există, însă, câteva aspecte care condiționează modul de lucru și calitatea rezultatelor contabilului.

• Clarifică/definește procesele în cadrul companiei.

• Mapează procesele în contabilitate și, în cascadă, în raportarea financiară.

• Realizează raportare financiară și upgrade strategie financiară; specialiștii în domeniu nu livrează doar contabilitate.

• Își asumă termene de livrare corecte de ambele părți. De asemenea, beneficiarul trebuie să își asume să ia decizii pentru corectarea problemelor identificate în procesul de preluare. Chiar și la afaceri de 100.000 de euro, consultantul financiar poate găsi situații cu materialitate semnificativă.

De exemplu, noi nu continuăm să lăsăm sume greșite, neclare în conturi și să le ducem, la nesfârșit, în situații financiare de formate.

Astfel, procesul de tranziție este cla rificat și asumat, dar, fără doar și poate, presupune o schimbare de obiceiuri pentru antreprenor și în organizația sa.

Ce este curățenia de toamnă? Și de ce?

Poate sunteți deja familiarizați cu procesul de „hard close“, realizat în companiile mari în octombrie/noiembrie, în care se simulează închiderea de an și conturile sunt auditate. Acesta este momentul în care sunt identificate punctele de acțiune pentru a finaliza corect închiderea de an. De multe ori, pro cesul de „hard close” era mai complicat decât cel de „final closing”, pentru că include estimarea de rezultat (alt fel spus, cum aterizăm la 31 decembrie).

Din experiența noastră, procesul de clarificare/curățenie la preluarea con tabilității durează, în medie, două sau trei luni.

Acesta este argumentul cu care pro punem „curățenia de toamnă”, fie că este vorba de un review/diagnoză, fie despre o preluare completă a contabilității, la care se adaugă cu partea de bugetare pentru anul viitor.

Un bun specialist în domeniu poate ajuta compania să implementeze rolul de director financiar (care presupu ne un mix de responsabilități), chiar dacă nu angajează o persoană dedicată 100% pentru acest rol.

Astfel, poate fi demolat mitul conform căruia doar companiile mari pot avea o funcție financiară și pot beneficia de procedurarea și îndeplinirea performantă a acestor activități.

De la contabil, la partener de business

În ultimii ani, rolul directorului financiar a evoluat extrem de mult, în companiile performante. Un prim contact cu această abordare am avut-o în 2006, când am fost aleasă în rolul de director financiar-administrativ într-o multinațională. Chiar la acel moment, mesajul owner-ului (afacere de familie) a fost extrem de clar: avem un cuplu care conduce businessul: CEO+CFO.

Sunt două rațiuni în spate:

• Cea de control și echilibru între orientarea directorului general către target-ul comercial și creștere agresivă, care, de obicei, este bonusat pe ba za performanței economice pe termen scurt.

• Cea de implicare proactivă și agilă în decizia de business a directorului financiar, omul care simte cel mai bine cifrele și pârghiile de creștere.

De ce un consultant extern?

În primul rând, pentru un diagnostic financiar obiectiv și pentru a beneficia de consultanță, privind remedierea problemelor constatate și optimizările vizibile în procesul inițial de diagnoză. De menționat, un consultant extern are experiență în lucrul cu organizații diverse și în structuri și sectoare de activitate variate, la care se adaugă cea în mana ge mentul de proiect. Altfel spus, implementarea corectă a proiectului și transferul de cunoștințe către echipa internă, respectarea termenelor agreate, crearea de proceduri de lucru și co-interesarea echipei interne pentru realizarea proiectului. În toată această perioadă, managementul va avea o transparență maximă.

Un consultant extern va fi independent, oferind un suport real pentru evaluarea nepărtinitoare a riscurilor. Nu în ultimul rând, un cuvânt important de spus îl are profesionalismul acestuia, în funcție de care poate integra rezultatele unui proiect de „curățenie de toamnă”, de exemplu, prin recomandări pentru strategia companiei.

Merită să ieși din zona de confort?

Ioana ARSENIE www.ioanaarsenie.ro

tel.: 0727.765.520

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.