Experiment – 1.000 km fără reîncărcare

La sfârșitul lui decembrie, anul trecut, un grup de studenți de la universitatea UNSW din Sydney, au stabilit un record Guiness de timp pentru un vehicul electric care a parcurs 1.000 km fără realimentare.

Automobilul Sunswift 7, proiectat și construit de studenți, a rulat pe un circuit australian distanța respectivă în 11 ore și 52 de minute, devenind „Cel mai rapid automobil electric pe distanța de 1.000 km, cu o singură încărcare”. Viteza medie a fost de circa 85 km/h, de unde putem trage concluzia că fizica ne afectează la fel, indiferent dacă vorbim despre un camion de 40 t sau despre un vehicul experimental de doar jumătate de tonă.

Cele 240 de ture ale circuitului au fost parcurse neîntrerupt, cu excepția pauzelor necesare schimbării piloților plus o pană de cauciuc. Regulamentul impunea ca mașina să nu staționeze mai mult de 15 minute la o oprire. În acest barem s-a încadrat și remedierea unei probleme de managementul bateriilor.

Realizatorii săi nu au dat informații tehnice despre vehicul. Știm doar că are o greutate de circa 500 kg, propulsia cuprindea mai multe motoare, pe toată partea superioară avea montate panouri fotovoltaice și datorită optimizării rezistențelor aerodinamice și de rulare consumul mediu a fost de numai 3,8 kWh/100 km (adică cam un sfert din ceea ce consumă un autoturism electric astăzi în mod uzual). În condiții ideale Sunswift 7 poate atinge 140 km/h sau ar putea parcurge 1.200 km cu o singură încărcare.

Sunswift 7 face parte dintr-o serie de vehicule experimentale începută în 1996 la universitatea din Sydney. Grupul de studenți s-a apucat să realizeze acest vehicul în urmă cu doi ani, dar curând Australia a intrat în izolare, despre care nu mai are rost să reamintim, așa că sigur au avut momente dificile.

Atunci când condițiile climatice sunt favorabile, soarele furnizează o putere de 1 kW/mp, iar panourile fotovoltaice permit convertirea în condiții ideale în electricitate puțin mai mult de 10% din aceasta putere. Neavând dimensiunile mașinii, estimăm că panourile flexibile au avut o suprafată de maxim 8 mp. Pe scurt, în realitate, panourile montate pe mașină ar fi putut contribui la propulsie cu cel mult un sfert din distanța parcursă, restul energiei fiind în baterii.

Îndrumătorul de proiect, profesorul Richard Hopkins a câștigat în trecut patru titluri mondiale în Formula 1 în calitate de Head of Operations al echipei Red Bull, însă acest record l-a făcut și mai fericit. ,,De remarcat că acești studenți nu sunt cei mai bine plătiți profesioniști care lucrează, la Stuttgart, pentru Mercedes-Benz – declara profesorul Hopkins. Sunt doar o gașcă de amatori foarte inteligenți, care au pus laolaltă toate componentele într-un mod excepțional. Acești tineri sunt viitorul și au demonstrat cu Sunswift 7 ce sunt capabili să gândească – imaginați-vă ce vor face când le vom da drumul în lumea largă”.

Dan Athanasiu
foto: UNSW Sydney / Richard Freeman

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.