Încălzire eficientă, cu infraroșu

Un consorțiu european, condus de Institutul Austriac de Tehnologie (AIT), lucrează la managementul termic al vehiculelor electrice, ca parte a proiectului de cercetare MINDED. Se referă, în primul rând, la panourile inovatoare de încălzire cu infraroșu, ca sursă de căldură.

Abrevierea MINDED reprezintă titlul foarte lung al proiectului: „Managementul termic și al energiei pentru o autonomie sporită a unui microbuz electric, inclusiv un design îmbunătățit centrat pe utilizator și confort termic.” Consorțiul de unsprezece parteneri europeni dorește să dezvolte un microbuz electric eDaily care, spre deosebire de status quo, are o autonomie îmbunătățită cu 20%, la o temperatură de 0°C. Acest lucru se realizează prin integrarea panourilor de încălzire cu infraroșu, extrem de eficiente, în vehicul, care sunt controlate printr-o strategie de operare termică și energetică optimizată. Institutul Austriac de Tehnologie, în calitate de lider al consorțiului, a găzduit și evenimentul de lansare, la Viena, de la sfarsitul lunii ianuarie.

Temperaturile extreme influențează semnificativ gama de vehicule electrice, deoarece aerul condiționat și încălzirea consumă energie suplimentară. Din perspectiva partenerilor de proiect, acest aspect nu este doar relevant din punct de vedere tehnic, ci are și un impact direct asupra acceptării vehiculelor electrice de către consumatori. Spre deosebire de vehiculele convenționale, cu motoare cu ardere internă, care folosesc căldura reziduală de la motor, mașinile electrice trebuie să obțină energia pentru încălzire direct din baterie, ceea ce duce la pierderi semnificative de autonomie.

În vehiculele electrice de astăzi, încălzitoarele de tip PTC sunt, în general, folosite pentru a încălzi interiorul. Aceste elemente de încălzire sunt realizate din material ceramic și se bazează pe așa-numita „tehnologie cu coeficient pozitiv de temperatură” (PTC). Materialul PTC se caracterizează prin proprietatea de a-și mări rezistența, pe măsură ce temperatura crește. Cu toate acestea, aceasta este însoțită de o cantitate semnificativă de energie, care este extrasă direct din bateria de tracțiune și, prin urmare, reduce autonomia.

MINDED își propune să creeze o alternativă – sub formă de panouri de încălzire cu infraroșu, a căror căldură radiantă va reduce necesarul general de căldură. Participanții la proiect se concentrează, de asemenea, pe dezvoltarea unui nou tip de sistem de aer condiționat, cu modul de pompă de căldură (bazat pe un compresor fără ulei), și pe izolarea optimizată a interiorului vehiculului.

Participanții la proiect vor măsura microbuzul IVECO eDaily pe un banc de testare cu role, cu aer condiționat, pentru a valida rezultatele. Finanțarea totală se ridică la aproximativ 5 milioane de euro.

Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.