Startup-ul japonez Power X a dezvăluit planurile unei mari nave electrice care va fi finalizată până în 2025. Nava „X” va fi prima dintr-o linie de „transportoare de/cu baterii” și este programată pentru teste de exploatare în 2026.
Nava măsoară 140 de metri și va transporta 96 de baterii cu celule LFP containerizate, oferind o capacitate totală de 241 MWh. Sistemul de baterii este scalabil, permițând instalarea de baterii suplimentare pentru a construi nave de transport electrice și mai mari, informează compania japoneză. Power X menționează și Power Ark 100 cu dimensiuni chiar mai mari pregătit pentru a îndeplini cerințele specifice misiunilor mai complexe
Cu toate acestea, în loc să alimenteze doar nave mari, aceste baterii trebuie să servească drept stocare a energiei. Power X prevede că nava respectivă ce acționează ca un transportor să poate reține excesul de energie din surse regenerabile și să o poată descărca în zonele cu mare cerere. Compania menționează aici centralele eoliene pe mare, de exemplu și totodată enumeră în continuare defecțiunile cablurilor submarine, reparațiile și costurile asociate cu conexiunile și substațiile de ultra-înaltă tensiune ca probleme pe care le-ar rezolva de la sine navele sale de baterii.
Odată ajuns la țărm, Power X propune reutilizarea centralelor termice dezafectate sau inactive din apropierea portului și transformarea acestora în puncte de încărcare/descărcare pentru navele-baterii, permițând transmiterea energiei prin conexiuni terestre la rețea. Acestea ar servi apoi pentru transferul de energie maritimă pe distanțe scurte între zone terestre, completând liniile de transport ale rețelei interregionale existente. Această gândire este derivată în mod natural din Japonia, o țară predispusă la cutremure și înconjurată de ocean.
Dan ATHANASIU