Evoluție și inovație continue în sectorul logistic românesc: Cerere crescută pentru soluții integrate

Jucătorii din industria de logistică din România se reinventează în mod continuu prin inovarea modelelor de afaceri și a abordării diferitelor provocări și prin introducerea de procese predictibile și transparente pentru a răspunde unei cereri crescute de soluții credibile pentru fulfilment și, în special, pentru comerțul online.

Danor Ionescu CEO Pall-Ex Romania

Geografia diversă și infrastructura în dezvoltare va continua să prezinte provocări în 2015 pentru lanțul de aprovizionare a multor companii, incluzând comercianți în expansiune, producători, importatori și distribuitori.

Evoluțiile dintr-o industrie logistică în proces de maturizare sunt determinate de către tendințele din comerț, producție, export și investițiile directe în România. Potențialul de creștere dintr-o piață estimată în 2014 la aproape 3,5 miliarde euro (ziarul Financiar – Top 43 Jucători din Logistică și de către ARILOG) a atras toți marii jucători europeni, inclusiv câțiva din SUA, Australia și Noua Zeelandă.

Oportunități

Timp de câțiva ani, logistica a fost percepută de mulți CEO sau proprietari de afaceri ca generatoare de costuri și ca un rău necesar. Criza financiară și economică a dezvăluit adevăratul rol al logisticii, și anume cel generator de valoare: valoare de timp (prin depozitare) și valoare de locație (prin transport). Într-o epocă în care diferențierea (produselor sau serviciilor) este din ce în ce mai grea, eficiența și agilitatea lanțului de aprovizionare au un rol decisiv în percepția și alegerea pe care o face consumatorul. Un lanț de aprovizionare ineficient poate adăuga între 10% și 20% la prețul de la raft.

Creșterea anuală medie înregistrată de mulți jucători din industrie, între 8% – 15%, nu a provenit din cea înregistrată de indicatorii macroeconomici, ci a fost determinată în principal de oportunitățile prezentate de terțializare și de comerțul online. Întregul sector logistic și de transport și-a asumat un rol activ în educarea producătorilor, comercianților și distribuitorilor spre terțializarea serviciilor de depozitare și transport – convertind astfel costurile fixe în costuri variabile și permițându-le acestora să se concentreze pe afacerea și specializarea de bază. În mod tradițional, în majoritate, producătorii organizau intern depozitarea și distribuția și continuau să folosească echipamente și incinte demodate. Aceasta este zona în care profesioniștii din logistică văd oportunități de creștere într-o țară în care doar aproximativ 25% din servicii sunt terțializate către specialiști.

În ultimii ani, presiunea asupra marginilor de profit ale comercianților și producătorilor a rezultat într-o cursă de reducere a costurilor prin care nivelul stocurilor a fost redus la minimum, achizițiile s-au făcut la nivelul comenzii optime, în cantități LTL (less than truck load) și LCL (leess than container load), iar livrările s-au îndreptat spre secvențe JIT (just in time).

Acest lucru a oferit oportunități interesante furnizorilor de servicii logistice de a introduce tehnici avansate de management al lanțului de aprovizionare, care au permis o gestiune mai transparentă și mai precisă a fluxurilor de materiale și informații. Nevoia de viteză, transparență și precizie a catalizat creșterea pe piață a unor servicii precum rețelele de distribuție expres a mărfurilor paletizate sau a serviciilor de grupaj regulat și consolidare partide mici de marfă dinspre Europa și Orientul Îndepărtat. Astfel, prima rețea de distribuție expres, Pall-Ex Romania, o franșiză britanică, lansată acum 4 ani în România, a ajuns lider de piață.

În acest fel, producătorii și importatorii români au primit access la soluții croite special pe nevoile lor și care au adus agilitate și eficiență în lanțurile logistice, permițându-le să comande, recepționeze și să expedieze partide mici de marfă la nivel național, Pan-European sau global, într-o manieră JIT, să reducă sau să elimine depozitarea, iar eficiențele câștigate să se traducă în reduceri de costuri la nivel de raft sau la consumatorul final.

Sisteme

Întreaga industrie și jucătorii acesteia sunt într-o evoluție continuă răspunzând la sau anticipând tendințele din piață și nevoile clienților. Sisteme avansate de IT, incluzând WMS (Warehouse Management Systems), TMS (Transport Management Systems), live Track and Trace solutions, dovada livrării (POD) instantanee online, Interfețe live cu sistemele clienților, Monitorizare GPS etc nu mai sunt surse de avantaj competitiv, ci au devenit pre-condiții necesare pentru a câștiga și menține un cont bun și, în cele din urmă, necesare supraviețuirii.

Cărăușii tradiționali au început să construiască și să opereze depozite moderne, furnizorii de servicii logistice folosesc nu numai transport subcontractat, ci fac leasing la flote specializate (remorci cu camere multiple de temperatură controlată, remorci pentru confecții pe umerașe sau remorci din aluminiu securizate și monitorizate precum și swap bodies). Aproape toată lumea oferă servicii cu valoare adăugată, cum ar fi picking, împachetare, multi pachete promoționale, etichetare, ajungând până la testare, reparații, inspecție și logistică de retur (reverse logistics).

Transport feroviar și rutier

Deși transportul feroviar are un mare potențial pentru dezvoltare, încercările timide de a crea servicii regulate care să traverseze țara nu au avut mult succes, clienții fiind descurajați de disciplina acestor servicii pe care le consideră ieftine, dar imprecise. Infrastructura rutieră suportă greul tranzitelor naționale precum și a celor Vest – Est. Coridorul Pan European IV (Constanța – București – Pitești – Sibiu – Arad – Nădlac) ar trebui să facă legătura dintre poarta estică de intrare în Europa (Constanța) și infrastructura dezvoltată care începe din Ungaria și Austria.

România, așezare ideală

Țara noastră este ideal locată să atragă hub-uri regionale și intermodale pentru a deservi întreaga regiune. Mulți producători și distribuitori multinaționali și-au plasat Centrele Regionale de Distribuție în România sau la granițele acesteia cu Ungaria, Bulgaria și Serbia.

Danor IONESCU

CEO Pall-Ex

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.