Transfer de pe șosea…

Recent, Karima Delli, noul președinte al Comisiei pentru Transport și Turism (TRAN) din cadrul Parlamentului European, declara că își propune să relanseze calea ferată și să așeze transporturile într-un cadru favorabil mediului. Miniștrii transporturilor din Germania și Austria stabileau un plan de acțiune, pentru coridorul Brenner, care prevede creșterea rolului trenului. Iar Comisia Europeană lua o decizie care va favoriza trecerea mărfurilor de pe șosea pe căile navale…

Prioritățile la nivel european nu mai reprezintă, deja, un secret pentru nimeni.

Decizie CE

Comisia Europeană a adoptat, la sfârșitul lunii iunie, o decizie de stabilire a etapelor și a calendarului pentru finalizarea proiectului transfrontalier Seine-Scheldt, care ar trebui ca, până la finalul lui 2030, să reprezinte o legătură-cheie a Mării de Nord cu Coridorul Mediteranean al rețelei transeuropene de transport (TEN-T). Concret, bazinul hidrografic al Senei va fi, astfel, legat direct, prin căi navigabile interioare neîntrerupte de mare capacitate, la bazinul hidrografic al râului Scheldt în nordul Franței, în Belgia și în Țările de Jos, precum și la alte bazine hidrografice europene importante, precum Rinul și Maas.

Reprezentanții CE susțin că finalizarea proiectului va duce la crearea unei rețele neîntrerupte, eficace și coerente, de căi navigabile interioare de mare capacitate, realizând legătura între numeroasele porturi maritime și fluviale ale acestei regiuni transfrontaliere europene extinse. Iar foaia de parcurs aprobată marchează un punct de reper major.

Violeta Bulc, comisarul european pentru transporturi: „Noua legătură va ajuta la atingerea obiectivelor noastre de decarbonizare ambițioase, prin mutarea traficului de pe șosea pe drumurile navigabile interioare, deschizând, în același timp, noi oportunități economice.”

De menționat că proiectul Sena-Scheldt presupune lucrări ce vizează atât crearea de noi infrastructuri, cât și îmbunătățirea infrastructurii existente. Foaia de parcurs pentru finalizarea proiectului a fost elaborată de comun acord cu Franța și regiunile belgiene din Flandra și Valonia.

Acțiuni comune Germania-Austria

Transferul traficului rutier de pe șosea, dar de această dată către calea ferată, este avut în vedere și la granița dintre Germania și Austria, în regiunea Tirol, unde ministrul german al Transporturilor, Andreas Scheuer, omologul său austriac, Andreas Reichhardt, și guvernatorul tirolian, Günther Platter, au căutat o soluție pentru un trafic mai bun pe coridorul Brenner. „Coridorul Brenner are mai multe camioane decât toate celelalte treceri alpine elvețiene și franceze”, a atras atenția Günther Platter, în condițiile în care se așteaptă ca, în 2019, să fie depășită limita de 2,5 milioane de camioane. De altfel, traficul foarte aglomerat a generat impunerea unor restricții de trafic foarte disputate, în zona Tirol.

Planul gândit de autoritățile germane și austriece pentru îmbunătățirea situației în traficul de frontieră germano-austriacă și în coridorul Brenner include 10 puncte.

Printre acestea se numără promovarea transportului combinat și o mai bună conectare a terminalelor de marfă la ruta Brenner, în condițiile în care cei trei operatori de infrastructură feroviară cu operațiuni în zonă vor fi încurajați să își îmbunătățească, în timp util, operațiunile pe coridorul Brenner, printr-un management coordonat al traficului.

În plus, autoritățile germane și austriece au căzut de acord să identifice, în comun, o locație suplimentară de terminal adecvată, pentru transport combinat și transportul RO-LA, din sudul Germaniei. De asemenea, se are în vedere proiectarea unui sistem inteligent și automatizat de control al camioanelor, care să nu afecteze traficul decât într-un nivel minim, pentru a asigura transportul și securitatea aprovizionării în Tirol. O linie de furnizare a informațiilor către punctele de încărcare a căilor ferate va fi luată în considerare. Introducerea unui sistem de control transfrontalier inteligent al camioanelor este prevăzută pentru 1 ianuarie 2020.

În paralel, va fi crescută capacitatea pe trenurile utilizate în sistem RO-LA între Wörgl și Trento. Este vorba despre o majorare în mai multe etape, plecând de la 250.000 de camioane/an începând cu 1 ianuarie 2020 și ajungând la 400.000, în luna aprilie a anului viitor, și la 450.000, la începutul anului 2021. Austria a fost de acord să crească nivelul subvențiilor, în acest context. De menționat că, pentru realizarea unui control eficient al traficului în zonele rutieră și feroviară, va fi creat un grup de lucru comun (Austria/Germania). În plus, Italia ar putea să fie, de asemenea, implicată.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.