Page 27 - Revista ZIUA Cargo iulie 2018
P. 27

orizont de timp cuprins între 3 și 10 ani.Dezvoltarea de noi sisteme are la bază accidentele reale, iar inovațiile de ieri devin obligatorii, fiind introduse în legislația de astăzi. Așa s-a întâm- plat cu ABS, ESP și, mai recent, cu frâna de urgență și asistența la schim- barea benzii, devenite obligatorii și cu impact major în reducerea acciden- telor.Până în 2020, toate vehiculele cu masă totală de peste 7,5 t vor avea certificatul VECTO, oferind transpor- tatorilor posibilitatea de a compara performanțele camioanelor, înainte de achiziție.De altfel, testele desfășurate sunt încurajatoare. Amintim lansarea, în 2014 / 2015, a primului camion auto- mat – „Future Truck 2025” și a fratelui său american, „Inspiration Truck”. De asemenea, testele de platooning sunt în plină desfășurare, iar operațiunile de curățare a aeroportului de zăpadă, în care un singur șofer coordonează mai multe camioane în același timp, arată potențialul oferit de tehnologiile moderne.Gândire digitală„Automatizarea” nu se va produce în același timp pe toate categoriile de drum. Este de așteptat ca primele zone vizate să fie în arealele închise (se întâmplă, deja, în mod experimen- tal), urmează autostrăzile, apoi dru- murile naționale, interiorul orașelor fiind cel mai provocator segment.Mai mult decât diesel – ce urmează?Evitarea activă a accidentelorSpecialiștii Mercedes-Benz au atras atenția că, la ora actuală, tele- fonul mobil a devenit principala cauză pentru pierderea atenției la volan, de aici rezultând un mare număr de accidente.Mercedes-Benz are, deja, o tradiție în ceea ce privește dezvoltarea de motorizări alternative inovatoare: elec- trice, pe hidrogen și pe gaz natural. Există avantaje și dezavantaje speci- fice fiecărei opțiuni.Uniunea Europeană și-a propus ca, până în 2050, să reducă numărul accidentelor rutiere mortale la aproape 0, iar „viziunea conducerii fără acci- dente” este parte esențială a misiunii Mercedes-Benz Trucks.O nouă eră a legislațieiUn scenariu de viitor probabil, pen- tru transportul pe distanțe lungi, este legat de utilizarea hidrogenului liche- fiat, care ar putea fi produs din resurse regenerabile (apă și electricitate), rela- tiv ușor de transportat și stocat și asigurând o autonomie bună de func- ționare camionului, fără a schimba foarte mult ecuația actuală privind vo- lumul și masa utile.Următoarea etapă (sistemele deja există) este legată de participanții la trafic mai puțin protejați – pietoni și bicicliști.Conectivitatea aduce valoare adăugată camionului viitorului, iar ținta este utilizarea optimizată – reducerea numărului de kilometri parcurși pe gol, eliminarea imobilizărilor neprogramate, creșterea timpului efectiv de utilizare.Tendințele UE sunt ambițioase și, astfel, perioada în care sistemele de asistență trec de la opțional, la obli- gatoriu are tendința să se scurteze. Cel mai probabil, până în 2024, sist- emele de asistență la depășire și viraje vor deveni, la rândul lor, obligatorii.Este o zonă pe care Mercede-Benz pune accent, mai ales că fiecare zi în care un camion stă înseamnă costuri de 800-900 de euro.Începând cu 2019, noile camioane vor avea certificate, pentru prima dată,valorile emisiilor de CO2. În acest scop, Comisia Europeană a dezvoltat procedura de testare VECTO, în cola- borare cu industria auto. Astfel, trans- portatorii vor putea compara consumul și emisiile de CO2 ale diferitelor tipuri de camioane. Acest nivel de trans- parență va duce, cel mai probabil, la o amplificare a concurenței între pro- ducătorii de camioane. Țintele auto- rităților sunt extrem de ambițioase, fiind impuse scăderi de 15% a emisi- ilor de CO2, până în 2020, și 30%, pâ- nă în 2030. Nu este sigur dacă dez- voltările tehnologice viitoare vor putea permite atingerea acestor deziderate, însă, cel mai probabil, motoarele die- sel nu se vor putea alinia.iulie 2018 ...................................................................................................................................................... 27Provocarea eficiențeiTotuși, în anii următori, motoarele cu ardere internă vor rămâne indis- pensabile transportului rutier de măr- furi. De aceea, Mercedes-Benz Trucks face tot posibilul să ofere motoare diesel cât mai eficiente și ecologice.Radu BORCESCUWörth, GERMANIA radu.borcescu@ziuacargo.roEVENIMENT


































































































   25   26   27   28   29