Page 52 - Revista ZIUA Cargo August 2018
P. 52

pierdut la traducere...Pe Cătălin Olteanu – Heel l-am cunoscut, în urmă cu mulți ani, într-o poziție de top management, în industria de logistică. La momentul respectiv, ca de obicei, căutam subiecte pentru a redacta articole șim apreciat că îi plăcea să spună lucrurilor pe nume. Atunci când mi-a picat în mână cartea „pierdut la traducere”, pe care a scris-o și a lansat-o recent, mi-am dat, însă, seama cât de multe lucruriaAumor!)... am râs cu lacrimi și... am aflat lucruri noi.rămăseseră nespuse. Am deschis cartea... am zâmbit (știam că areCătălin Olteanu – Heelșa cum spunea și Cătălin, „pierdut la traducere” este un volum adresat în special celorrători și așezări, astfel încât fiecărui operator să îi stea șurubelnița la îndemână. Un exercițiu fantastic –, în sfârșit, eram cu toții încântați de rezul- tat și se părea că am terminat-o cu îmbunătățirile de-a-ndoaselea.care au avut de-a face, într-un fel sau altul, cu munca într-o corporație. În ceea ce privește traducerea... o sa ve- deți că, în multe cazuri, engleza, japo- neza sau... chineza nu sunt îndeajuns.Minunea a durat cam 6 ore, adică tot atât cât a fost nevoie de o schim- bare de tură și de o linie de producție care nu își atingea viteza de lucru. Team leader-ul a escaladat o proble- mă la managerul de producție, care a sunat la inginerul de proces. Cu ulti- mul tocmai dezbăteam niște chestii, așa că l-am însoțit pe linia de produc- ție. Ce gafă! Numai de un idiot care râde de se dărâmă acoperișul nu aveau ei nevoie...FOCUSDar nu îmi doresc să vă prezint în amănunt o carte pe care vă va face plăcere să o citiți. Vă voi reda, însă, câteva pasaje pe care, dacă vă vor incita, le puteți aprofunda, comandând volumul on-line, de pe Cărturești (au o logistică bine pusă la punct, pentru că am primit cartea la nici o zi după ce am lansat comanda!).zește câte un șef și le cere să înceteze cu spam-ul și s-o dea pe telefon.Ți-am dat mail...Îmi amintesc de un fost șef care a încercat, la un moment dat, să stă- vilească avalanșa de mesaje pe email. Omul a declarat că o anumită vineri din lună va fi «no email day» și că, în ziua respectivă, oamenii ar trebui să se sune și să vorbească între ei, în loc să își dea mail. A fost atât de ca- tegoric, încât a amenințat cu datul afa- ră pe cei care nu se supun ordinului.Nu de alta, dar ce părea o șuru- belniță pusa lă locul ei s-a dovedit a fi un dezastru când pe linia de produc- ție apar 3 stângaci (...).„Primesc non-stop mailuri, iar unele dintre ele extrem de lungi, cu o grămadă de detalii și informații. Tre- buie să le tipăresc, pentru că nu le pot citi, mă pierd. (...)Mda – poziția oarecum universală a șurubelniței electrice avea avantajul de a putea fi folosită de toți. Ajustarea ei pentru dreptaci avea o logică, cât timp la posturi ar fi lucrat doar drep- taci...Dar ce să te faci cu celebra CYAP (cover your ass procedure)?După stupoarea inițială – cum nai- ba să lucrăm noi fără mail? – au apă- rut soluțiile alternative. Au început colegii mei să se plimbe dintr-un birou în altul cu discheta pe care aveau me- saje de trimis. Alții, mai șmecheri, au creat foldere pe rețea, unde își scriau în fișiere share.Că dacă ai dat mail și ai scris tot ce aveai de scris și ai pus jumătate din organizație în CC, poți oricând să spui „Am dat mail!”.Finalul?Că nu s-a rezolvat, poate, nicio problemă? Ba, din contră, unii dintre cei vizați au dat «reply to all» și au venit cu contraargumente – ca să dea și ei mail și, deja, de la prima poveste sunt 3 povești separate, încep să fie din ce în ce mai greu de urmărit, lista din CC se mărește, pentru că proble- ma trebuie escaladată la șefi. Iar nervii și încrâncenarea cresc de la un mesaj la altul.- Păi că n-am știut până acum, dar iaca îi am, acuma ce fac?Chiar și cei care nu au nimic de- a face cu povestea, dar sunt copiați ca martori, încep, la un moment dat, să se înfurie – și din cauza spam-ului ce le omoară inbox-ul, dar și din cauza disconfortului creat atunci când sunt băgați în treburi ce nu îi privesc, doar așa, de nevoia unor martori.O concluzie...Evident, nu trebuie ratat nici zâm- betul superior al celui care câștigă lup- ta pe mail în fața atâtor spectatori în CC, cum nu trebuie ignorată nici frus- trarea combatanților când se mai tre-Așa se face că în urma unui alt Kaizen (din Wikipedia Kaizen – Japanese for «improvement») au fost reașezate șurubelnițele pentru toate standurile de lucru. Timp de 3 ore, un schimb întreg a avut parte de măsu-introducere:Dacă șeful a vrut să ne încurajeze să vorbim, ei bine, noi nu ne-am lăsat, am preferat să scriem.- Dă-i afară și angajează dreptaci!De ce? Pentru că nu aveam încre- dere unii în alții și avem nevoie de un mesaj scris?Inutil să spun că, la plecarea amă- râtului inginer, team leader-ul făcea niște semne cu degetul în dreptul tâmplei, ceva ca o spirală, în timp ce comenta:Pentru că altfel nu îmi explic de ce oameni care stau cu biroul față în față își dau mail, în loc să vorbească.”- E stângaci, săracul! De amân- două mâinile!”Kaizen...„Aș încerca o concluzie...„În lumea managementului de pro- ducție, starea de bine dată de o poziție bună de lucru ar trebui să se numeas- că ergonomie (...).Conform legilor lui Murphy, plane- tele au obiceiul să se întâlnească sau să se alinieze în cel mai nefericit și mai nepotrivit moment pentru fiecare dintre noi. Și atunci se întâmplă ceva care se pierde la traducere.”52 .................................................................................................................................................. august 2018- De ce n-ai spus, bă, că ai și stân- gaci pe linie?intriga, desfășurarea acțiunii și deznodământul:Meda IORDANCătălin OLTEANU – HEEL


































































































   50   51   52   53   54