Page 45 - ZIUA Cargo
P. 45

numim „comportament agresiv invo- luntar”. Este vorba despre acei con- ducători auto care, din diferite motive, lipsă de atenție, necunoaștere a co- dului rutier, încalcă legislația fără să știe că fac acest lucru. Acest tip de comportament, prin gradul ridicat de imprevizibilitate, este, de multe ori, cauza unor accidente rutiere grave.o lege pe hârtie, o lege pe care, atunci când nu ne vede nimeni, o putem în- călca. Cel mai concret caz este cel al autostrăzilor (aici nu mai putem vorbi de starea infrastructurii) unde, zi de zi, poliția rutieră depistează, frecvent, șoferi care conduc cu peste 180 km/h! Și, cum poliția nu poate pune câte un agent la fiecare intersecție, degeaba amenzile usturătoare, degeaba sus- pendarea permiselor de conducere. Statisticile arată că un procent de sub 5% din încălcările legilor circulației produc accidente. Sancțiunile pentru nerespectarea legislației rutiere nu pot schimba doar ele comportamentele greșite sau agresive din trafic.necesare măsuri coerente în domeniul educației rutiere. Măsuri coerente și pe termen lung. Plecând de la educa- ția copiilor încă de la grădiniță și termi- nând cu școlile de șoferi și centrele de pregătire profesională. Și nu numai. Măsurile corective, la rândul lor, tre- buie să reprezinte o pondere majoră în modalitățile concrete de acțiune. Un șofer care a comis o abatere pena- lizată cu o amendă usturătoare și cu suspendarea permisului pe perioada maximă, va fi oare peste 3 luni, atunci când va putea să-și redobândească permisul, mai responsabil, va avea el comportamente de trafic mult schim- bate în bine?Nu contează numai infrastructura...Nu de puține ori, cei responsabili cu siguranța circulației, șoferii și, nu în ultimul rând, politicienii, în general, referindu-se la nedoritul „record” care ne situează pe primul loc în rândul statelor europene la numărul de de- cedați în accidente rutiere la un milion de locuitori dau vina pe infrastructură.Schimbare de mentalitateCodul rutier trebuie sa rămână un set de reglementari care să faciliteze și să asigure siguranța tuturor celor impli- cați, direct sau indirect, în trafic și nu să devină un simplu instrument de apli- cat amenzi și suspendări de permis. Lucru posibil în cazul în care cei răspun- zători de siguranța rutieră vor fi și res- ponsabili, acordând atenția cuvenită și măsurilor preventive și corective.Este adevărat, nu ne putem lăuda cu infrastructura, dar ea reprezintă doar o parte a întregului care deter- mină insecuritatea în trafic, la nivel național, comportamentele inadecvate în spațiul rutier, nerespectarea, sau ignorarea Codului rutier.Rezultatele sancțiunilor nu vor da roade dacă mentalitatea conducătorului auto, indiferent dacă este profesionist sau amator, rămâne aceeași. O proble- mă fără soluție? Nicidecum. Trebuie, doar, schimbate și mentalitățile celor care compun reglementările rutiere.Fără măsuri care să se refere la educația rutieră, fără stagii de siguran- ță rutieră pentru reabilitarea șoferilor problemă, Codul rutier rămâne doarFactorii implicați trebuie să înțelea- gă că, pentru îmbunătățirea siguranței rutiere, pentru formarea unor com- portamente adecvate în trafic, suntPsiholog pr. Cristian SANDUCabinet de psihologie autorizat E-mail: psih.cristian.sandu@gmail.com Mobil: 0751 364 575PUBLICITATE


































































































   43   44   45   46   47