Page 69 - ZIUA Cargo
P. 69

mai bună, aceea de a urma modul de operare al autobuzelor diesel. În mod obișnuit, acestea din urmă au o rază de operare cuprinsă între 200 și 250 km/zi. Autobuzele BYD pot asigura această rază, fără a fi necesară reîn- cărcarea pe parcursul zilei. Aceasta se realizează pe timpul nopții, la garaj, aproximativ 5 ore fiind suficiente pen- tru exploatarea autobuzului la capaci- tate maximă, în ziua următoare. Aceasta este una dintre principalele diferențe dintre noi și alți producători de autobuze electrice. Practic, opțiu- nile variază între a echipa autobuzul cu mai puține baterii, asigurând reali- mentări intermediare pe parcursul zilei și echiparea cu mai multe baterii, efi- ciente, care permit o singură realimen- tare în timpul nopții. Diferențele sunt foarte mari. Ne-am dorit să oferim operatorilor toate avantajele legate de electric, fără, însă, a-i obliga să își modifice modul de operare al flotei (același program, aceleași trasee...). Încărcarea rapidă are mari șanse să creeze dificultăți logistice, întârzieri și, chiar, blocaje.actuală, utilizăm baterii cu capacitate de 320 kW/h, având o masă de 2,4 t. Amplasarea bateriilor diferă, în funcție de configurația autobuzului. În cazul modelelor cu două uși, jumătate dintre baterii sunt amplasate în partea din spate și jumătate pe acoperiș. În cazul autobuzelor cu trei uși, crește numărul bateriilor amplasate pe acoperiș.de alimentare. La nivel de mentenan- ță, lucrurile sunt mult mai simple, în cazul unui autobuz electric. Trebuie să avem în vedere că majoritatea ele- mentelor de mentenanță, la un auto- vehicul diesel, sunt legate de motor și transmisie, elemente care, în cazul nostru, nu există. Servisarea unui au- tobuz electric este mai curată și pre- supune, în special, utilizarea compu- terului. În următorii 10 ani, service-urile vor arăta complet diferit.Ce caracteristici auAutobuzul utilizează două motoare electrice, fiecare în legătură cu o roa- tă. Astfel, podeaua coborâtă este pre- zentă pe toată lungimea autobuzului și, în plus, avem un nod de rulare de siguranță – în cazul în care un motor nu mai funcționează, autobuzul poate merge cu viteză redusă, pentru a ajunge la garaj.Din informațiile existente, credem că piața de autobuze electrice în România se va ridica la 100 de unități, anul acesta și, în 2019, va fi la același nivel.bateriile utilizate?BYD își produce singur bateriile, fiind unul dintre cei mai mari produ- cători de profil, la nivel mondial. Ba- teriile utilizate pentru autobuze sunt sigure și oferă un număr important de cicluri de reîncărcare. Am atins, deja, 6.000 de cicluri în utilizare reală, iar, la nivel de laborator, testele au arătat că pot fi efectuate 10.000 de cicluri, adică mai mult decât perioada totală de exploatare a autobuzului. 10.000 de cicluri înseamnă peste 20 de ani de exploatare. Singurul dezavantaj este densitatea mai scăzută a ener- giei, însă, la un autobuz, masa nu este atât de importantă ca la un telefon mobil, de exemplu. În schimb, îți do- rești siguranță și durabilitate. La oraFiecare motor dezvoltă 150 kW, astfel, vehiculul având în total 300 kW, o putere destul de ridicată pentru un autobuz urban.Care va fi termenul deClimatizarea este abordată în funcție de țara unde vor fi operate au- tobuzele, de clima acesteia.În ceea ce privește prețul pentru un autobuz electric BYD, acesta este aproximativ dublu față de un autobuz clasic diesel.Ce rază maximă de operare au autobuzele BYD?Conform testelor SORT 2 autobu-Cum vedeți piața autobuzelor electrice din România?Toate licitațiile pentru achiziția dezul are o rază de operare de 300 km. Însă experiența ne-a arătat, în orașe din Israel cu trafic aglomerat, similar Bucureștiului, că se ating între 230 și 260 km.autobuze ce vor avea loc în următorii doi ani vor folosi, cel mai probabil, fonduri europene. Multe orașe au depus, deja, proiecte în acest sens și așteaptă să fie aprobate. BYD va fi prezent la toate licitațiile. Fenomenul blocării licitațiilor și rezolvarea în in- stanță a contestațiilor reprezintă o rea- litate obișnuită și în Israel.Sunt necesare investiții semnificative în infrastructura de realimentare a bateriilor? Recomandăm alimentarea lentă,La ora actuală, autobuzele BYD sunt produse în China și transportate în Europa cu vaporul. Însă s-a con- struit o nouă fabrică, în Ungaria, la 50 km de Budapesta, iar producția a de- marat anul trecut. Sunt realizate 300 de unități pe an și se va ajunge la 500 de unități. O altă fabrică BYD va în- cepe producția în Franța. Strategia este aceea de a produce acolo unde sunt clienții. Și în SUA există o fabrică pentru piața americană. La fel se întâmplă și în America de Sud și, de asemenea, a fost încheiat un parte- neriat în Marea Britanie.pe timpul nopții, la garaj. În acest mod, avem acces la prețuri reduse ale electricității. Utilizăm încărcătoare AC – o cutie de dimensiuni mici, cu două cabluri, conectată la rețeaua electrică. Nu este nevoie de invertor. Investițiile sunt mici în infrastructura de alimen- tare – aproximativ 4.000 euro/unitateAvând în vedere capacitatea de producție relativ scăzută în Europa, este de așteptat ca orice autobuz co- mandat pentru România, în următorii doi ani, să fie produs în China. Astfel, în medie, termenul de livrare va fi de aproximativ șapte luni.septembrie 2018 .......................................................................................................................................... 69„Cu o producție de peste 100.000 de unități pe an, BYD este principalul producător de autovehicule electrice, la nivel mondial.”livrare?Radu BORCESCUradu.borcescu@ziuacargo.roINTERVIU


































































































   67   68   69   70   71