Page 73 - ZIUA Cargo
P. 73

Deși fusese conceput pentru a fi „economic”, Oltcit-ul, mai ales din gama Club R, avea să dea mari bătăi de cap proprietarilor. Unul dintre prietenii mei își amintește – nu fără nostalgie – de consumurile de 23-24 l/100 km, prin orașe, cauzate de carburatorul care se deregla la două săptămâni o dată... Sau de „copioasele” guri de benzină „savurate” în încercarea de a porni mașina după o săptămână de ședere, când pompa mecanică de combustibil refuza să-și facă treaba... Sau de delcoul care te lăsa, la propriu, cu dosul în baltă... Dar și de cât de ușor era să îl conduci, cât de nervos era demarajul și cât de confortabil era, totuși, Oltcit-ul nostru cel de toate zilele, o mașină care, dintr-un motiv sau altul, nu te lăsa să te plictisești niciodată.Revoluția tehnologică franțuzeascăOltcit Club 11În bijuteria tehnologică ridicată în Oltenia, s-au construit mai multe ver- siuni ale acestui automobil. Baza era un model hatch-back, în 3 uși, ușor (835 – 875 kg), cu o suspensie față progresivă, în trei trepte, cu lamă de flexiune transversală, bară de torsiune longitudinală și amortizoare. Din punct de vedere tehnic, remarcăm faptul că motorul era de tip boxer, iar răcirea acestuia se făcea cu aer. Deși avea dimensiuni reduse, 3,73 m lungime, 1,54 m lățime și 1,43 m înălțime, Oltcit-ul era o mașină surprinzător de încăpătoare. Bordul era unul inedit, fără manete, dar cu doi sateliți laterali, volanul avea o singura spiță, scaunele erau confortabile, iar volumul portba- gajului, de 300 litri, era unul satisfă- cător pentru o mașină de dimensiuni mici.Cel mai popular model, însă, a fost Club. Acesta era echipat cu un motor ceva „mai aproape de adevăr”. În pri- mul rând, nu mai avea 2 cilindri, ci 4, iar capacitatea lor era, acum, de 1.129 cmc. Puterea dezvoltată număra 57 CP, la 6.250 rpm, iar cuplul motor însuma, acum, 79 Nm la 3.500 rpm. Nu „din cale-afară”, dar suficient pen- tru cerințele acelor vremuri. Propor- țional cu creșterea de putere, vine și răspunsul în viteza maximă crescută, la 149 km/h, dar și în consumul de combustibil. Oficial, acesta este de 8,1 l/100 km, dar, după cum spuneam, Oltcit-ul a fost o mașină „altfel” și car- buratorul dublu-corp din dotare ținea să iasă și el în evidență, deschizând ambele camere de ardere după o anu- mită turație și, atunci, discutam de un consum cu două cifre. Acest model, Club, a fost și el, la rândul lui, produs în mai multe variante. 11 R, 11 RL, 11 RM, 11 RT. Diferența dintre R si RL sunt dotările, spoilere, bandouri late- rale, tapițeria de pe stâlpii interiori, centurile de siguranță pretensionate etc. Modelul RM era echipat cu discuri de proveniență Dacia pe față, iar pe spate de Oltcit, iar modelul RT avea discuri de Dacia pe față și tamburi de Dacia pe spate. Modelele RM si RT au roți de Dacia și frâna de mână este pe spate, pe când, pentru celelalte modele, este pe puntea față.Oltcit Club 12 CSOltcit SpecialPentru puțin timp, a fost produsă și o variantă comercială a acestui vehi- cul, CS. O camionetă cu două locuri, motor de 1.299 cmc și o cutie de vite- ze în 5 trepte, cu rapoarte care favori- zează puterea. Acest model a fost echipat cu bare de torsiune mai groa- se pe spate, pentru a rezista unei în- cărcături mai mari.Prima versiune a fost modelul Spe- cial. Acesta era echipat cu un motor provenit de la Citroën Visa, avea o capacitate cilindrică de 652 cmc, aprindere electronică integrată și putea atinge o viteză maximă de aproximativ 122 km/h, exploatând la maximum cei 34 de CP pe care motorul boxer, cu cei 2 cilindri ai săi, cuplat la cutia de viteze în 4 trepte, îi producea la turația de 5.250 rpm. Cuplul motor maxim pe care modelul Special îl dezvolta era unul de 49 Nm la 3.500 rpm, extrem de mic. Totuși, aceste elemente adu-Apusulceau, cel puțin scriptic, un consum mic pentru acele vremuri, 6,8 l/100 km.Club 11. Motorizarea era una un pic mai puternică, iar cutia de viteze avea 5 rapoarte. Propulsorul avea, acum, o capacitate de 1.299 cmc, puterea maximă dezvoltată era de 61 CP la 5.500 rpm, iar cuplul motor atingea 96 Nm la 3.250 rpm. Bineînțeles, crescuseră și performanțele, mașina putând să atingă 157 km/h, cu un con- sum de 7,3 l/100 km, optimizat față de Club 11. Se diferenția de celelalte ver- siuni prin performanțe, dar și dotări, precum spoiler, eleron, jante din aliaj ușor, banda de protecție laterală etc. Totuși, a fost produs după ce francezii și-au luat mâna de pe uzina craiovea- nă, iar nivelul calitativ al TRS-ului a lăsat mult de dorit.Oltcit Club 12 TRSAlexandru STOIANUltimul produs adevărat al fabricii, lansat în 1990 și stopat în 1994, aces- ta trebuia să fie o evoluție a modeluluialexandru.stoian@ziuacargo.ro Sursa: wikipedia.com, forum.oltcit.ro, facebook.com/oltcitseptembrie 2018 .......................................................................................................................................... 73După 1990, partea franceză s-a retras și, atunci, a început declinul ade- vărat. Producția a continuat până în 1996, sub numele de Oltena. În 1994, fabrica fost preluată de către Daewoo, urmând să producă acolo alte vehicule destinate publicului din România.INEDIT


































































































   71   72   73   74   75