Page 71 - Revista ZIUA Cargo noiembrie 2018
P. 71

Fabrica Karsan din apropiere de Bursa poate fabrica până la 18.200 de vehicule pe an, într-un singur schimb, și este proiectată să producă toate tipurile de vehicule, de la autoturisme la camioane, de la microbuze la autobuze. Se întinde pe o suprafață de 206 mii de metri pătrați, din care 90 de mii de metri pătrați sunt zona interioară.Astăzi, Karsan produce vehicule comerciale ușoare H350 pentru Hyundai Motor Company (HMC), autobuze de 10 – 12 – 18 m pentru Menarinibus, autobuze electrice de 25 m pentru Bozankaya și Karsan Jest (diesel și electric). Karsan produce, de asemenea, autobuzele Atak și Star, de 8 metri.reacționează repede la comenzi, este stabil și manevrabil și, bineînțeles, foarte silențios. Nu în ultimul rând, am apreciat și eleganța postului de condu- cere, simplu și, totodată, modern și aproape complet digital, așa cum te aștepți la un autovehicul electric.Flexibilitate pentru bateriiÎn ceea ce privește dotările auto- buzului, Karsan a pregătit mai multe pachete pentru care operatorii pot opta, pentru creșterea confortului șo- ferilor și pasagerilor.Conducătorii auto pot selecta o variantă de condus care asigură recu- perare maximă a energiei la frânare. În acest caz, doar prin eliberarea pe- dalei de accelerație, autovehiculul în- cepe să decelereze accentuat, senza- ția fiind similară cu activarea unui retarder. Cu puțină atenție, șoferii ar putea să nu mai folosească aproape niciodată frâna de serviciu.Autobuzele electrice reprezntă, încă, o noutate în transportul public local, iar Karsan a dorit să poată oferi cât mai multă flexibilitate operatorilor în ceea ce privește configurația bate- riilor și modul de încărcare.Merită să comentăm puțin și prețul pentru Jest Electric. Producătorul a a- nunțat un preț orientativ de pornire de 165.000 euro. La prima vedere, pare destul de „piperat”, comparându-l cu cel pentru modelul clasic, diesel. Ori- cum, se respectă ceea ce, aparent, a devenit o regulă – modelul electric este de trei ori mai scump decât cel clasic.Jest Electric are viteza limitată la 70 km/h.Un pachet dublu de baterii, de 66 kWh, oferă 165 km autonomie, iar încărcarea se realizează în 2,5 ore (rapid) și 16 ore lent. Garanția este de 3 ani sau 120.000 km.Există, însă, posibilitatea ca vân- zările Jest Electric să fie accelerate și de contextul legislativ, care obligă operatorii să achiziționeze vehicule ecologice.De exemplu, un pachet simplu de baterii, de 33 kWh oferă o autonomie de 80 km și se poate încărca rapid, în 1,2 ore, sau peste noapte, în 8 ore. Garan- ția oferită este de 3 ani sau 60.000 km.Totodată, dacă analizăm ofertele existente pe piață, constatăm că Jest Electric este, la ora actuală, cel mai ieftin autobuz cu propulsie alternativă. „Și ce dacă?” veți întreba, având în vedere că discutăm de un autobuz cu dimensiuni mici, care se adresează, în exclusivitate, unei nișe...noiembrie 2018 ............................................................................................................................................ 71În România, de exemplu, avem Legea 37/2018 privind promovarea transportului ecologic, prin care auto- ritățile publice și societățile vor fi obligate, din anul 2019, să cumpere vehicule ecologice de transport călă- tori (30% dintre autovehiculele achi- ziționate). Iar atunci când ceva este obligatoriu, se caută, de obicei, soluția cea mai ieftină.Cu ocazia evenimentului, a fost pre- zentat și Atak Electric, autobuz de dimensiuni mai mari (8,1 m lungime), ce a fost dezvoltat, de asemenea, cu suportul Grupului BMW. Atak Electric va putea fi încărcat în doar 2,5 ore și va avea o autonomie de până la 300 km. Producția de serie va începe anul viitor.Radu BORCESCUMaisach, GERMANIA radu.borcescu@ziuacargo.roAUTOBUZE ȘI SERVICII


































































































   69   70   71   72   73