Page 73 - Revista ZIUA Cargo noiembrie 2018
P. 73

Basculanta 8135, 2x4, motorizare Saviem19.256, autotractor RABA turbo, configurație 4x6cutiile de viteze erau prevăzute cu reductor comandat electropneumatic, iar pentru versiunile cu transmisie integrală, cutiile de transfer erau cu 2 trepte, nesincronizate și cu diferențial central asimetric, cu sistem de blocare comandat electropneumatic.D 2156 HMN 8 (cunoscut ca și RABA) era ceva mai gurmand, dar și mai puternic. Vorbim de un propulsor de 10.350 cmc, tot în patru timpi și cu injecție directă, dar, aici, cei 6 cilindri amplasați tot în linie, sunt acum înclinați la 40˚. Puterea de 215 CP este obținută la o turație de 2.200, în timp ce cuplul, de 760 Nm, este livrat la 1.400 rpm.Legenda...Uzina brașoveană a mai oferit încă un motor, mai pe gustul românilor, RABA turbo. Acesta a fost, cumva, „vedeta” gamei, toți șoferii dorind să lucreze pe o mașină ce era echipată cu un astfel de motor, pentru că erau niștemașini extrem de rapide, dacă erau ținute în stare bună de funcționare.Din păcate, tocmai această caracteristică a făcut ca puține dintre acele modele să reziste prea mult în timp, turbinele și cutiile de viteze având cel mai mult de suferit în urma abuzurilor șoferilor; legenda spune că basculantele echipate cu motorul turbo ajungeau sau chiar treceau de pragul de 100 km/h. În principal, modelele echipate cu motorizarea turbo aveau și cutie cu „GV”, cum se spunea popular, și punți AB.Această configurație a fost cu preponderență destinată exportului; cu siguranță mulți recunosc sintagma „RABA Irak”, celebrele basculante exportate spre partenerii noștri economici din perioada comunismului, care erau visul oricărui tânăr șofer pe camion, la finalul anilor ’80 – începutul anilor ’90.Dar, revenind la motoare, primul dintre ele era franțuzescul Saviem 797-05, un motor diesel in patru timpi, cu injecție directă, ce provenea de la grupul Renault. Având 6 cilindri în linie și o capacitate a acestora de 5.491 cmc, propulsorul Saviem dezvolta o putere de 135 CP la 3.000 rpm, în timp ce cuplul maxim era de 370 Nm la 1.800 rpm. Dacă Saviem-ul era mai mic și mai economic, motorul MANCel mai „mic” din paleta de produse brașoveană era autocamionul Roman R 8135 F, cu tracțiune 2x4, ce avea o sarcină utilă de 6.500 kg și o transmisie în 5 trepte, în timp cel modelul cel mai „musculos” putea avea o sarcină utilă de 19.000 kg, propulsată de 215 CP (ulterior 256 CP, după introducerea motorizării turbo) și cu o tracțiune 4x6.Roman Diesel, funcțional și încă în putereÎn anul 1989, uzina maiavea 20.000 de salariați, aprodus 12.888 de camioanedintre care aproximativ 2.036 de bucăți au fost exportate în țările CAER, Statele Unite sau spre destinații mai exotice precum China, Thailanda sau Peru în regim barter sau de compensare a datoriilor.Alexandru STOIANalexandru.stoian@ziuacargo.roSurse: www.automobileromanesti.ro www.forum.club4x4.ro www.istoria-camioanelor.webnode.ro www.forums.soferii.ro www.favcars.comRABA turbo, destinat transportului internaționalnoiembrie 2018 ............................................................................................................................................ 73INEDIT


































































































   71   72   73   74   75