Page 66 - ZIUA Cargo
P. 66

6 DECEMBRIE
STfântul Nicolae
   Sfântul Ierarh Nicolae din Mira (n. ca. 280, Patara, Lichia — d. ca. 345, Mira, astăzi Demre, în apropiere de Kale, Turcia) a fost un episcop a cărui existență a stat la baza legendelor legate de Sfântul Nicolae, care dăinuiesc și în ziua de astăzi.
oate elementele biografice sunt tul său ajunge la Roskilde (Danemarca), târzii și îndoielnice. Sfântul la Vadstena (Suedia) și în vreo patruzeci Nicolae de Mira e menționat de sate din Islanda. În secolul al XIII-lea,
pentru prima dată în secolul al VI-lea, părticele din moaștele Sfântului Nicolae
în Martirologiul roman; nu era vorba de vreo pomenire ca atare a sfântului, ci doar de vedenia când Sfântul Nicolae Licianul i s-ar fi arătat în vis lui Constantin cel Mare, cerându-i să-i ierte pe trei ostași osândiți la moarte. De fapt, sărbă- toarea de pe 6 decembrie pomenește tocmai această vedenie. Tot în secolul al VI-lea, Nicolae Sionitul, episcop de Pinara, ar fi zidit o biserică în cinstea Sfântului Nicolae de Mira Liciei.
ajung la catedrala din Canterbury, iar cultul sfântului începe să se răspân- dească, datorită influenței de pe con- tinent.
CALENDAR
Toate celelalte elemente biografice despre Sfântul Nicolae ne vin din Le- genda aurea a lui Iacob de Voragina, scrisă în 1264.
Mâna dreaptă a sfântului, primită de Mihai Viteazul ca răsplată pentru meritele sale în războiul împotriva mu- sulmanilor, chiar de la cardinalul din Bari, a fost donată de acesta Bisericii Sfântul Gheorghe Nou din București, undeva în jurul anului 1600.
Povestea s-a repetat întocmai și când a venit vremea măritișului pentru cea de a doua fată. Când i-a venit vremea și celei de a treia fete, nobilul a stat de pază pentru a afla cine era cel care le-a făcut bine fetelor sale. Se spune că Sfântul Nicolae s-a urcat pe acoperiș și a dat drumul săculețului prin hornul casei, într-o șosetă pusă la uscat, motiv pentru care a apărut obiceiul agățării șosetelor de șemineu.
Un cult neînsemnat al Sfântului Nicolae de Mira își face apariția în Oc- cident, o dată cu Nicolae I († 867), papa Romei, care zidește, în bazilica Santa Maria Maggiore, un altar lateral dedicat patronului său.
Astăzi...
Cultul popular
Cunoscută sub numele de Nikolaus în Germania, Sinterklaas în Belgia și Țările de Jos și Kleeschen în Luxemburg este o sărbătoare legată de personajul istoric Nicolae din Mira. Santa Claus din lumea anglofonă (Moș Crăciun în România) a apărut prin deformarea cuvântului neerlandofon Sinterklaas. Sărbătoarea lui Moș Crăciun a înlocuit-o pe cea a Sfântului Nicolae în numeroase țări, devenind o oportunitate de a face cadouri, iar pentru comercianți una de a-și spori vânzările, și a apărut chiar și în țări care nu au o legătură culturală directă cu Sfântului Nicolae, precum China.
Cultul popular al Sfântului Nicolae datează din secolul al XI-lea. Cruciații aduceau moaște din Răsărit, și de obicei marile orașe occidentale care primeau moaștele vreunui sfânt răsă- ritean, își luau drept patron pe acel sfânt. Astfel, cruciații din Bari (în Italia) au adus cu ei moaștele Sfântului Nicolae de Mira. Pe vremea aceea, Arhiepiscopul Nicolae al Veneției a zidit două biserici, una în 1036, pro- babil la Bari, iar cealaltă, în 1039, la Veneția, în care să așeze moaștele. Cei doi arhiepiscopi, Ilie de Bari și Nicolae de Veneția au răspândit cultul sfântului Nicolae în Occident.
Sfântul Nicolae este patronul spi- ritual al Țărilor de Jos, Rusiei, al pro- vinciei Lorena, precum și al mai multor orașe Vest-europene, între care Bari etc. Sfântul Nicolae este cunoscut ca protector al celor acuzați pe nedrept, al comercianților, călătorilor, fetelor nemăritate, mireselor și, în special, al copiilor mici.
După ce tatăl fetelor a văzut cele întâmplate, Nicolae l-a rugat să păs- treze secretul, însă acesta nu a rezis- tat tentației de a povesti mai departe. De atunci, oricine primea un cadou neașteptat îi mulțumea lui Nicolae pentru el.
După creștinarea slavilor, cultul Sfântului Nicolae l-a înlocuit pe cel al zeului Mikula, zeul agriculturii. Dar de fapt, unii sunt de părere că rușii l-ar fi cunoscut pe Sfântul Nicolae datorită diasporei rusești de la Bari. Aici, rușii au dedicat Sfântului Nicolae biserica lor, apoi spitalul și ospiciul. Legenda aurea a fost tradusă în slavonă, de unde a intrat în sinaxarul rusesc.
Legenda
În noaptea dintre 5 spre 6 decem- brie, copiii obișnuiesc să își lase ghe- tele în fața ușii așteptând în speranța că vor primi cadouri constând, în ge- neral, în dulciuri. În unele zone, copiii îi lasă moșului apă sau morcovi pentru calul său. În multe regiuni ale Româ- niei copiii găsesc în dimineața zilei de 6 decembrie, pe lângă dulciuri și fruc- te, o nuielușă, semn că nu prea au fost cuminți.
În secolul al XII-lea, Sfântul Nicolae intră în cărțile de slujbe de la mănăs- tirea Sint-Truiden (Belgia). De aici cul-
Legenda spune că trei surori, fe- tele unui nobil sărac, nu se puteau mărita din cauza situației financiare precare. Se spune că atunci când fata cea mare a ajuns la vremea măritișu- lui, Nicolae, ajuns deja episcop, a lăsat, noaptea, la ușa casei nobilului, un săculeț cu aur.
Adaptarea: Raluca MIHĂILESCU
Moaștele
66 ............................................................................................................................................ decembrie 2018
Imaginea lui Moș Nicolae în universul copiilor
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
Sursa: Wikipedia






































































   64   65   66   67   68