Page 64 - ZIUA Cargo
P. 64

   INEDIT
ŠKODA
„Mașina străină”
aU românului
Odată, nu demult, majoritatea mașinilor ce rulau pe șosele din România erau produse autohtone, dar, printre acestea, regăseai și câte o „mașină străina”. Străină de noi, mai exact produsă în Cehoslovacia (la acea vreme), la uzina Škoda.
apoi de 1,1 litri, de aici și denumirile modelului. Dimensiunile (4.155/1.620/ 1.380 mm) erau unele destul de generoase pentru acea vreme și acea clasă, mai puțin, poate, a rezervorului, care avea 32 de litri capacitate. Cei 41 de cai putere și cuplul maxim de
nul dintre cei mai vechi pro- ducători de vehicule din isto- rie, mai exact al patrulea în
 lume, compania a fost înființată la 27 iunie 1925, când concernul Škoda a cumpărat producătorul de automobile Laurin & Klement din Mladá Boleslav, care producea, deja, vehicule din 1895, iar Václav Laurin a rămas atunci director tehnic. Începând cu 1948, Škoda a intrat în proprietatea Statului, numele firmei rămânând neschimbat, iar, din aprilie 1991, a început priva- tizarea companiei, care acum aparține concernului Volkswagen.
Oaspeții cehoslovaci
Škodele care au pătruns în România în anii comunismului au fost de modelele 100/110 și 105. Variantele 100 și 110 au fost produse între 1969 și 1977, la Mladá Boleslav, și au repre- zentat un real succes pentru produ- cătorul cehoslovac, constituind primul model al fabricii care a trecut de un milion de unități produse; mai exact, 1.079.798 au ieșit pe poarta uzinei,
în acei 8 ani. Acestea erau mașini compacte, cu motorul amplasat în par- tea din spate (în locul portbagajului) și, de asemenea, cu tracțiunea pe puntea spate. Cutia de viteze era ma- nuală, în 4 trepte și cuplată la motorul care a fost, inițial, de 1 litru (988 cmc),
64 ............................................................................................................................................ decembrie 2018























































































   62   63   64   65   66