Page 93 - Revista ZiuaCargo ianuarie 2019
P. 93

MAN
NAoul Lion’s City
După ce generația trecută a ajuns la majorat, având 18 ani
în producție, MAN propune un nou model al autobuzului urban Lion’s City.
cesta se remarcă printr-o lar- gă paletă de posibile moto- rizări, eficiență în exploatare
  și un design îndrăzneț, care face le- gătura între clasic și modern, între tra- diție și un viitor al inovațiilor.
Inovații tehnice, combinate cu un nou design
Generația aceasta a fost dez- voltată de la zero și combină o con- centrare clară asupra eficienței, con- fortului și ergonomiei cu noul design al autobuzului MAN.
Noile materiale folosite, precum și noile procese de fabricație fac nu numai ca autobuzul să arate bine, ci și să fie mai ușor și mai robust. De exemplu, varianta de 12 metri a noului MAN Lion's City este mai ușoară cu aproximativ 1.130 kg față de prede- cesorul său, ce era echipat cu un mo- torul D20, mulțumită modificărilor aduse compartimentului motor.
scade dacă se utilizează puterea ma- ximă de încărcare instalată, de 150 kW. Autonomia este de 200 km (putând ajunge până la 270 km în con- diții favorabile), pe toată durata de
 Modulul MAN EfficientHybrid, printre altele, permite utilizarea funcției stop-start și reduce semnificativ con- sumul de combustibil și emisiile, cu până la 16%.
viață a bateriei.
TCO-ul este competitiv și da-
  Suspensia independentă a punții față și amortizoarele cu PVC (Premium Confort Valve), cu un nou concept de gestionare a uleiului, scad nivelul de zgomot și permit o reglare optimă a șasiului în ceea ce privește confortul și stabilitatea vehiculului.
torită folosirii recuperării energiei de frânare. În plus, funcția stop-start per- mite opriri silențioase și cu zero emisii.
  Interiorul a primit un upgrade, cu un nou suport pentru scaune, bare de susținere noi, asemenea culorile și elementele de ornament.
Capacitatea locurilor pe scau- ne a fost crescută cu 4 locuri, ajun- gând la 29, accesul făcându-se pe 3 uși laterale, acționate electric.
Producătorul german are o altă propunere interesantă, anume mode- lul Lion’s City G, ce poate oferi 29 de locuri pe scaune și 70 în picioare și este echipat cu un nou motor, pe gaz natural comprimat.
Fratele „pe baterii”
Producția de serie este pro- gramată să înceapă în a doua jumă- tate a anului 2020.
 În premieră, tehnologia LED este disponibilă pentru faruri, dar și pentru stopuri, crescând siguranța și reducând costurile de operare, având o durata de viață ridicată, până la 10.000 de ore de funcționare.
În cadrul expoziției IAA Hanovra, a fost prezentat modelul electric de autobuz urban, Lion City E, ce prezintă câteva atuuri importante în această bătălie a combustibililor fosili cu sis- temele de propulsie alternative.
Serviciile complete de consul- tanță ale MAN ajută companiile de transport să demareze exploatarea vehiculelor electrice.
  Design-ul este diferit față de modelul „clasic”, lipsește comparti- mentul motor, iar bateriile sunt ampla- sate pe plafon.
...și CNG
   Ergonomie și siguranță ridica- tă pentru șofer. Suportul pentru pahare și portul USB sunt amplasate în pa- noul lateral. În plus, sunt disponibile, opțional, spații suplimentare de depo- zitare dedicate șoferului.
Varianta solo a vehiculului are motor amplasat central (propulsând puntea spate) și două motoare pentru modelul articulat (pe a doua și a treia punte).
Puterea dezvoltată de noul motor E18 poate fi de 280 sau de 320 CP, având o capacitate cilindrică de 9,5 l și fiind cuplat la o cutie de viteze automată, cu 4 rapoarte.
   Un nou propulsor D15, de 9,0 l, mai ușor și mai economic, ce respectă standardul Euro 6 Step D, având trei variante de putere: 280, 330 și 360 CP.
Propulsorul poate produce puteri ce variază între 160 (220) și 270 (370) kW (CP).
Cuplul maxim este de 1.200, respectiv 1.400 Nm.
    Capacitatea bateriei pentru „solo” este de 480 kWh iar, pentru cel „articulat”, de 640 kWh.
Respectă norma Euro 6 Step D de emisii, datorită unui nou sistem de recirculare a gazelor cu răcire și com- binat cu un convertizor catalitic cu trei căi.
  Bateriile se încarcă la depou, printr-un dispozitiv CCS. Încărcarea completă durează sub 3 ore pentru varianta solo a autobuzului și sub 4 ore pentru cel articulat.
Rezervoarele de gaz, în nu- măr de 4 sau 5, sunt amplasate pe plafon, pentru optimizarea greutății și au o capacitate de 1.260 sau 1.875 l.
  Puterea medie de încărcare este de 100 kW, iar durata acesteia
Alexandru STOIAN
 ianuarie2019................................................................................................................................................ 91
alexandru.stoian@ziuacargo.ro
  PASAGERI



























































   91   92   93   94   95