Page 97 - Revista ZiuaCargo ianuarie 2019
P. 97

PDosibile scenarii
PACHETUL MOBILITATE, LA RĂSCRUCE
Anul 2019 este, încă de la început, marcat de provocări și instabilitate. Europa încearcă să își definească viitorul într-o lume a turbulențelor, aflându-se într-un proces de reflecție internă asupra propriei identități – o Europă cu mai multe viteze, sau viitoarele State Unite ale Europei?
upă mai mult de un an și aplicarea Regulamentului jumătate de dezbateri și ne- Roma I, astfel încât contractele de gocieri dificile, la nivel euro- muncă să reflecte locul de muncă
  pean, soarta pachetului mobilitate obișnuit al șoferilor, iar sediul de înfiin-
rămâne, la începutul lui 2019, incertă și extrem de periculoasă pentru trans- portatorii români și Est-europeni.
țare al firmei să fie locul în care sau de la care șoferii își desfășoară în mod obișnuit activitatea, în conformi- tate cu Regulamentul (CE) 593/2008 (Roma I).
Pachetul Mobilitate 1 a fost publi- cat de Comisia Europeană pe 31 mai 2017 și cuprinde trei dosare cheie de modificare a legislației europene în domeniul transporturilor rutiere, res- pectiv:
Scenarii
Lege specială pentru aplicarea Directivei detașării 71/1996 la trans- porturile rutiere;
a costurilor lor de operare și la restric- ționarea transporturilor rutiere inter- naționale operate de aceștia în cadrul UE. Transportatorii din România, ală- turi de cei din Bulgaria, Lituania și Polonia au organizat un amplu protest la Bruxelles, în fața Parlamentului European în timpul votului TRAN, pri- vind pachetul mobilitate. Protestul a fost susținut și de asociațiile transpor- tatorilor rutieri din Croația, Slovenia și Ungaria. Pe 11 ianuarie 2019, UNTRR a mai organizat un protest în fața Re- prezentanței Comisiei Europene (CE) din București, împotriva ipocriziei și lipsei de acțiune CE, care în loc să oprească interpretările abuzive ale legislației UE în mai multe state mem- bre din Vestul UE, a propus preluarea acestora în cadrul legislației europene.
Raportorii TRAN responsabili cu cele trei dosare au avut o întâlnire, după vot, în efortul de a găsi un acord privind următoarea etapă, dar nu s-a ajuns la niciun rezultat și discuțiile au fost amânate. Discuțiile informale ale raportorilor continuau, la închiderea ediției, la Strasbourg, urmând să fie luată o decizie până pe 21 ianuarie 2019, la Bruxelles. Deși rezultatul este, încă, imprevizibil, există 4 scenarii po- sibile:
 revizuirea Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști;
 modificarea Regulamentului 1071/2009 privind accesul la profesie și a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă.
Raportorii ar putea decide să amâne discuțiile privind cele trei do- sare, adică acestea nu vor mai fi dis- cutate de actualul Parlament înainte de alegeri.
 Votul Consiliului
 Anul trecut, pe 3 decembrie – Consiliul Miniștrilor de Transport din UE a adoptat poziția sa (abordare ge- nerală) privind Pachetul de Mobilita- te 1, bazată pe propunerile restrictive ale Președinției Austriece, precum aplicarea regulilor detașării la transpor- turile rutiere internaționale, cu excep- tarea tranzitului și a transportului bila- teral, definit extrem de restrictiv, restricționarea cabotajului prin introdu- cerea unei perioade de „răcire” (cooling-off) de 5 zile, interzicerea e- fectuării perioadei de repaus săptămâ- nal normal în cabină, întoarcerea acasă a șoferilor cel puțin o dată la patru săptămâni și obligația dotării tuturor autovehiculelor care efectuea- ză operațiuni de transport internațional cu tahograf inteligent, până la sfârșitul anului 2024.
Raportorii ar putea decide să trimită cele trei dosare direct la vot în ședința plenară, riscând, astfel, ca toate dosarele să fie respinse.
  Decizia TRAN
Raportorii ar putea decide să supună la vot, în plenul PE, doar dosa- rul referitor la accesul la profesie și cabotajul și să amâne să ia vreo de- cizie privind celelalte două dosare, în acest mandat. Această opțiune ar ig- nora natura interdependentă a celor trei dosare, care au fost întotdeauna prezentate ca un pachet.
În acest context, în data de 10 ianuarie 2019, Comisia de Transport și Turism a Parlamentului European (TRAN) a respins toate amendamen- tele de compromis pentru două dintre dosarele cheie ale Pachetului Mo- bilitate 1 – cel referitor la timpii de con- ducere și de odihnă și cel referitor la detașare. Cu toate acestea, a fost adoptat raportul privind accesul la pro- fesie și la piața de transport rutier, cu- prinzând prevederi inacceptabile precum:
Raportorii ar putea decide să redeschidă discuțiile privind aceste dosare, în Comisia TRAN.
 Propunerile cuprinse în pachetul mobilitate au fost realizate pe fondul protecționismului în creștere al Statelor Membre din Vestul UE, reunite în cadrul Alianței Rutiere, iar transporta- torii români și Est-europeni vor fi cei mai afectați de măsurile propuse, care vor conduce la o creștere semnificativă
limitarea cabotajul la 3 zile urmate de o perioadă de „răcire” (cooling-off) de 60 de ore;
UNTRR urmărește atent evoluția pachetului mobilitate, solicitând partici- parea activă a autorităților române în cadrul procesului decizional european și acțiunea lor responsabilă pe durata Președinției române a Consiliului UE, pentru apărarea viitorului transporta- torilor români și estici în UE.
 obligativitatea ca autovehiculul să se întoarcă acasă la fiecare patru săptămâni;
 Informații furnizate de UNTRR ianuarie2019................................................................................................................................................ 95
  LEGISLAȚIE. FISCALITATE







































































   95   96   97   98   99