Page 13 - Revista ZIUA Cargo februarie 2019
P. 13

 iar presiunile exercitate de mediul de afaceri din Europa Centrală sunt mai consistente. Practic, până acum, dis- cuțiile s-au concentrat pe ceea ce ei au numit dumping social. De fapt, nu există dumping social. Ei continuă să afirme că salariile șoferilor din Est se situează în jurul sumei de 300 de euro. Noi respectăm legislația și, dacă se va decide, la nivel european, renunțarea la diurne, ne vom alinia și, în conse- cință, tarifele de transport vor fi majorate.
Dacă ne corelăm la costuri, trebuie să ne corelăm și la tarife. Dorința noastră este să avem drepturi egale.
și-au deschis firme în alte țări euro- pene și au angajați din acele țări, res- pectând legislația de acolo. Dumpingul social este realizat prin firme de tip letter box – o problemă creată de firmele occidentale.
Există excepții printre noi – cei care sunt prinși cu diferite manipulări, iar aceștia sunt scoși în față și se spu- ne că transportatorii români sunt toți la fel. Însă nu este adevărat. Cabotajul este o problemă pentru ei și acest tip de transport trebuie reglementat. De asemenea, suntem complet de acord cu tahograful inteligent. Vom fi avan- tajați, astfel, pentru că aceia, mulți, care lucrează corect nu vor mai fi opriți și tratați ca niște infractori. Activitatea fiecăruia va fi urmărită în mod trans- parent. În ceea ce privește dormitul șo- ferilor în cabină, nu poți să impui unei industrii ca șoferii să doarmă la hotel, în condițiile în care nu există infra- structura necesară și legislație în acest sens. Ar fi nevoie de hoteluri cu par- care păzită, iar, în momentul de față, nu sunt suficiente și, în plus, asigura- rea CMR nu funcționează dacă șoferul nu este la camion. Oricum, majoritatea șoferilor nu sunt de acord să meargă la hotel. La nivel de venituri ale șofe- rilor, renunțarea la diurnă ar putea fi stabilită prin regulament european și, din anumite puncte de vedere, ne-ar avantaja acest lucru. Tarifele s-ar co- rela și am scăpa de numeroase dis- cuții legate de concurență neloială cu firmele din Occident, sau discuții cu șoferii legate de cât de mare ar trebui să fie și ce reprezintă diurna. În ceea ce privește stabilirea unei perioade maxime de stat în afara țării, aceasta nu poate fi de numai trei săptămâni, având în vedere suprafața Europei. Operatorii și-ar pierde din flexibilitate și, implicit, eficiența transporturilor rutiere ar avea mult de suferit. Astăzi, șoferii își decid singuri programul de lucru. O îngrădire riscă să ducă la o reîntoarcere la sistemul cu autorizații, când doar anumite firme aveau „dreptul” să facă transport.
În ceea ce privește șoferii, toată lumea le vrea binele.
Urmărim fiecare pas și este o mare realizare faptul că ne-am întâlnit cu europarlamentarii români. Am păstrat legătura cu aceștia și ne țin la curent cu ceea ce se întâmplă. Este firesc ca patronatul să aibă dialog cu reprezen- tanții din Parlamentul European și, acum, am atins această normalitate. În opinia mea, anul acesta nu se va întâmpla nimic, ceea ce reprezintă o ușurare, în special în raport cu anga- jații noștri. De altfel, și ei au înțeles si- tuația cu care ne confruntăm.
Cabotajul, întoarcerea acasă a camioanelor, dormitul în cabină... care credeți că sunt principalele aspecte ce pot afecta operatorii români?
Din păcate, noi, românii, ajungem la unitate când ne ajunge cuțitul la os, așa cum s-a întâmplat în 2016, cu RCA. De multă vreme am anticipat ceea ce urmează să se întâmple la nivel de UE, însă nimeni nu s-a agitat. Ultimele luni i-au făcut pe patroni să înțeleagă că se pot întâmpla lucruri care să ducă la distrugerea afacerilor lor. Transporturile reprezintă o indus- trie importantă, care aduce venituri semnificative României, iar cel mai important aspect este legat de nu- mărul mare de oameni care lucrează în acest sector. Dacă Statul vrea să schimbe legislația sau se dorește o nouă directivă europeană, trebuie să fim anunțați din timp, pentru a putea să ne pregătim.
Nu considerăm cabotajul o proble- mă majoră. Fiecare țară poate să își organizeze distribuția internă așa cum dorește. Noi suntem interesați de un transport internațional nerestricționat. Europa este o piață liberă.
Crește încrederea transportatorilor în patronate?
Sper să reprezentăm un semnal
Întoarcerea camionului la trei sau patru săptămâni este imposibilă. La ora actuală, șoferii au de ales – pot să se întoarcă acasă în fiecare săptămâ- nă și realizează curse tur – retur, pot realiza tur – retur împreună cu câteva curse intermediare și se întorc acasă la trei săptămâni, sau pot realiza trans- port intracomunitar, și atunci ajung acasă după o perioadă mai lungă.
Există un „teren
comun” pentru a împăca dorințele transportatorilor Est-europeni cu cele
ale companiilor occidentale?
Aruncând în față câteva excepții
care să contribuie la schimbarea men- talităților vechi. Prea mulți au, în con- tinuare, impresia că nu putem influența lucrurile, că nu putem rezolva nimic... Este adevărat că, în doi ani și jumă- tate, de când m-am implicat în activi- tatea patronală, am văzut puține ac- țiuni în care toate federațiile să ajungă la consens. Pentru că, dacă toate fe- derațiile ar fi unite, am avea un cuvânt mai greu. Interesele comune ale trans- portatorilor ar trebui să primeze.
Însă obligația de a ajunge cu camionul acasă la fiecare trei sau patru săptămâni anulează conceptul de piață liberă. Practic, ajungi în si- tuația de a refuza curse, pentru că nu te încadrezi în termen. În mod cert, o asemenea prevedere înseamnă fali- mentul firmelor românești, sau muta- rea acestora în țări din centrul Europei. Avem, deja, antreprenori români care
întâlnite printre colegii noștri, ei le tratează ca pe reguli.
Însă orice fenomen trebuie să aibă un început și sper ca acesta să fie un exemplu, în primul rând în țară, și, apoi, la nivel de Estul Europei.
Ce se întâmplă mai
departe?
De exemplu, cei care fac cabotaj și nesocotesc regulamentele nu sunt reprezentativi pentru noi, iar noi, ca patronat, nu îi reprezentăm.
Radu BORCESCU
februarie 2019 .............................................................................................................................................. 13
radu.borcescu@ziuacargo.ro
  ACTUALITATE








































































   11   12   13   14   15