Page 17 - Revista ZIUA Cargo februarie 2019
P. 17

  cerbe. „Pe lângă parcul mare de auto- utilitare, acest segment are de suferit și din cauza proastei gestiuni. Este elocvent faptul că majoritatea firmelor din acest sector nu își face bugete și cal- culează rentabilitatea pe cursă sau, în cel mai fericit caz, pe lună. Astfel, cani- balismul în piață este la un nivel foarte ridicat”, a completat Zsolt Gogucz.
unii dintre aceștia plătesc nu la 30 sau 60 de zile, ci de două ori pe an. În cazul contractelor mari, nu putem vorbi de termene de plată rezonabile. Faptul că o cursă trece, de multe ori, prin mai multe case de expediție nu reprezintă neapărat o situație negativă. Contrac- tele încheiate cu producătorii, polițele de asigurare deținute pentru riscul de neplată, auditurile realizate sunt aspecte care oferă caselor de expediție posibi- litatea de a finanța termenele mari de plată. Este greu de crezut că un trans- portator va putea să facă aceste lucruri. În plus, producătorii mari nu au logistica necesară să lucreze direct cu un număr mare de operatori mici de transport. Mulți transportatori nu percep acest lu- cru și s-a ajuns la o înverșunare în piață. Sigur, sunt și case de expediție care, doar din gestionarea fluxului de informa- ții și, eventual, câteva relații personale, reușesc să se interpună între clientul final și transportatori, fără a aduce plus valoare”, a explicat Zsolt Gogucz.
afectând, astfel, întreaga economie”, a spus Zsolt Gogucz.
Mai puține firme
„La început, informația fiind mai redusă, s-a lucrat prin case de expe- diție și contacte românești. Pe măsură ce transportatorii români au crescut, au acumulat experiență și, totodată, expeditorii străini au sesizat creșterea flotei românești s-a ajuns la contracte directe (pentru majorarea marjei la transport și scăderea costurilor pentru expeditori). Astăzi, sunt multe firme din Germania care lucrează cu flote considerabile românești, de 3,5 t. Iar, preponderent, aceste flote sunt utili- zate pentru curse domestice în Germania. Domeniul coletăriei este campion, în acest sens, și nu știu în ce măsură se va putea reglementa problema cabotajului”, a arătat Zsolt Gogucz.
Volumele de mărfuri sunt în scă- dere și, aparent, am intrat în ciclul economic specific unei recesiuni. În plus, noile reglementări pentru reducerea poluării au, de asemenea, ca efect o încetinire a economiei.
Conform sondajului realizat de Kefren Expres, din 2016 și până în 2018, costurile transportatorilor pe ma- șină s-au majorat în medie cu 439 euro la fiecare 10.000 km parcurși. Carburantul contribuie cu 189 euro la această majorare, iar veniturile șofe- rilor cu 250 euro.
Legislația europeană afectează și transportul mic
În plus, de câțiva ani, se realizează controale privind activitatea zilnică. Pri- mul stat a fost Germania, care a intro- dus foile de somn, prin care un condu- cător auto de 3,5 t poate dovedi timpul de lucru (faptul că nu lucrează mai mult de nouă ore). De anul trecut, a introdus și Franța o prevedere similară.
„Mă aștept ca, începând cu 2019, să scadă numărul firmelor ce operea- ză pe acest segment. Dacă nu fali- ment, oricum vom asista la o reorien- tare către alte activități. S-a ajuns la un nivel în care, fără o abordare pro- fesionistă și o strategie corectă de business, se pierde controlul”, a de- clarat Zsolt Gogucz.
Legislația europeană afectează și transportul expres. Germania, de exemplu, nu mai este o piață liberă pentru transportul de 3,5 t, din punct de vedere al cabotajului. „Controalele și restricțiile sunt în creștere, chiar dacă sunt anumite aspecte de neîn- țeles. Pe de o parte, există, la nivelul țărilor Vest-europene, o lipsă impor- tantă de șoferi, însă, în același timp, descurajează și, chiar, blochează ace- le soluții de transport care ar putea ameliora problema cu care se con- fruntă. O asemenea abordare va duce la majorarea tarifelor de transport,
„Firmele de transport expres ar trebui, în primul rând, să își pună în- trebarea unde se văd peste 3 – 4 ani, luând în calcul modificările importante de pe piață – legislative, de tehnologie, resurse umane... Companiile care vor să rămână pe piață trebuie să contu- reze răspunsuri la aceste schimbări”, a subliniat managerul Kefren Expres.
Un conflict devenit clasic pe piața transportului expres a apărut între ca- sele de expediții și transportatori. Pe scurt, transportatorii sunt nemulțumiți de casele de expediție, care le dimi- nuează profitul, iar acestea din urmă au probleme cu transportatorii care nu știu să își facă bine treaba.
„În general, transportatorii nu pot lucra direct cu clienții mari, mai ales că
Radu BORCESCU
februarie 2019 .............................................................................................................................................. 17
Impactul va fi unul semnificativ, mai ales că, începând cu 2012, flota românească destinată transportului expres pe comunitate a crescut mult.
radu.borcescu@ziuacargo.ro
  PIAȚĂ ȘI COMPANII
















































































   15   16   17   18   19