Page 37 - Revista ZIUA Cargo februarie 2019
P. 37

 unui depozit în România pentru livrări în alte țări, nu în Turcia sau Ucraina. România va avea, în continuare, ce- reri, în acest context. O să vedeți, în pe- rioada următoare, mișcări destul de im- portante pe partea de logistică și studii de relocare. Nu ascund faptul că pot fi închise depozite majore în Ungaria (pentru că e o țară care se poate străbate ușor rutier) și aduse în zona Bucureștiului, pentru că, în România, ai nevoie de două zile ca să ajungi cu camionul din Arad în Constanța.”
Relocarea activităților din spațiile neadecvate aflate în interiorul orașelor, în parcurile industriale construite la periferie, reprezintă o altă tendință care va caracteriza 2019. „Bineînțeles, mă aștept inclusiv la dezvoltarea de soluții de hosteluri, pentru cazarea for- ței de muncă adusă din afara localității sau, chiar, din străinătate”, a mai arătat Laurențiu Duică, menționând că, în 2019, chiriile vor rămâne constante.
treaga Ungarie, iar noi nu gestionăm nici măcar 20% din producția lor din industria auto. În prezent, se mani- festă interes pentru Târgu Mureș sau Moldova, în cazul facilităților de pro- ducție care nu se confruntă cu timpi foarte strânși de livrare. De exemplu, Varroc Lighting Systems, unul din lide- rii mondiali în domeniul iluminatului automotive, care a anunțat, anul trecut, un joint venture cu Elba pe piața românească, a luat în calcul dezvol- tarea de facilități producție în Târgu Mureș sau în Iași, pentru elemente care nu necesită o perioadă foarte scurtă de tranzit. Pe de altă parte, Constanța poate reprezenta un As câștigător, dacă îl vom juca cum tre- buie și cred că o vom face”, a mai ară- tat reprezentantul Colliers International.
 Dezvoltatorii locali au un cuvânt greu de spus
Rata de neocupare va crește, însă, tendință care va lucra în favoarea pieței. „În București, vom înregistra unvacancyde7–8–10%,unpro- cent controlabil.”
În opinia lui Laurențiu Duică, un cuvânt greu de spus, în România, pe piața industrială, îl vor avea dezvolta- torii locali, care dețin experiență, au potențial și vor încerca să dezvolte spații pe baza unor pre-lease-uri. „În cazul unui proiect de 50.000 mp, dacă 30 – 35% din spațiu sunt subcontrac- tate, restul poate fi dezvoltat specu- lativ”, a explicat el.
Fiecare kilometru de autostradă contează
Adiacente spațiului tranzacționat, de 4,2 milioane de mp, sunt spațiile destinate activității de producție abor- date prin soluții „build to suit”.
Ținând cont de focusul important asupra orașelor secundare, fiecare kilometru de autostradă contează. „Sunt luate în calcul noi facilități de producție în România, dar ne aflăm într-o perioadă de tatonare. Chiar dacă sunt fabrici care se închid, cele care ar putea să se deschidă sunt mai multe. Trebuie să ținem cont de faptul că România are, numai în zona Transilvaniei, forță de muncă la un nivel similar celui înregistrat în în-
În concluzie, România are poten- țial privind dezvoltarea pe segmentul industrial, dar trebuie să își joace co- rect cărțile. Să ne uităm doar la Polonia, care înregistra livrări de 4 mi- lioane mp într-un singur an, într-o perioadă în care livrările totale din România se ridicau la 3 milioane mp. Polonia a optat, însă (la fel ca și Ungaria), pentru flexibilitate în relație cu dezvoltatorii, pentru a-i sprijini...
Retail vedetă
 Retail-ul este vedeta ultimilor ani, cu creșteri anuale de două cifre. „2018 a fost cel mai bun an de după criză, pentru segmentul de retail”, a arătat Simina Niculiță, Director Retail Services, Colliers International, precizând că afirmația are la bază rezultatele raportate de actorii care activează pe această piață. La nivelul anului trecut, s-au livrat, pe acest segment, 135.000 mp, cu 35.000 mai mult decât în anul precedent. De menționat că 2018 este primul an în care s-au putut raporta creșteri de 10 – 15% ale chiriilor în centrele comerciale performante. „Ne așteptăm ca stocul de spații să crească, în perioada 2019 – 2020, cu 500.000 mp, o suprafață dublă față de ultimii doi ani”, a precizat Simina Niculiță.
Meda IORDAN
februarie 2019 .............................................................................................................................................. 37
- Orașele regionale rămân în lumina reflectoarelor.
- Cluj, Timiș și Iași au adăugat, în 2018, aproximativ 30.000 de locuri de muncă, vs. București, care a adăugat circa 24.000 de job-uri.
- Reducerea ecartului față de București va continua.
 meda.iordan@ziuacargo.ro
  LOGISTICĂ
















































































   35   36   37   38   39