Page 14 - Revista ZIUA Cargo martie 2019
P. 14

Lucian Șova, despre experiența de ministru al Transporturilor
„Dacă nu aș fi luat eu
  o astfel de decizie,
atunci cine să o facă?”
De obicei, privim miniștrii prin prisma ordinelor pe care le dau, a proiectelor de acte normative, a vizitelor oficiale sau declarațiilor... care, uneori, nu se concretizează. Sunt, fără îndoială, persoane foarte ocupate, care par, în multe cazuri, greu de abordat. Lucian Șova a acceptat să ne acorde primul interviu după încheierea mandatului de 11 luni pe care l-a avut ca ministru al Transporturilor. Am încercat să aflăm ce se întâmplă, de fapt, în spatele ușilor închise ale cabinetului din bd. Dinicu Golescu.
ACTUALITATE
Ziua Cargo: Ce a însemnat
rezultate notabile, iar, în acest context, o implicare mult prea mare în activitate poate fi tratată ca o pierdere de vreme. Eu nu am văzut lucrurile așa.
Lucian Șova
colegilor de cabinet. Am încercat, con- stant, să mișc lucrurile și am transmis nenumărate colegilor, miniștri aviza- tori, pe diverse acte ale MT, care au fost tratate cu neglijență. Am ajuns, chiar, în situația de a insista pe lângă unii colegi din cabinet să susțină acti- vitatea de avizare de hotărâri de Guvern, de parcă le-aș fi dus acasă. Chiar nu înțeleg de ce sunt întârziate avizele, în condițiile în care Ministerul Transporturilor gestionează lucruri prioritare.
În condițiile în care Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice din cadrul Ministerului de Finanțe ține
3 luni la avizare un caiet de sarcini, așa cum s-a întâmplat cu proiectul privind calea ferată Gara de Nord – Otopeni, ești condamnat la eșec.
Părerea mea este că, pentru ca Ministerul Transporturilor să fie efi-
să fiți ministru, de fapt?
 Lucian Șova: Niciun ministru nu este ca altul. Fișa postului nu merge în detaliu, iar, în acest context, fiecare face o alegere. Se spune că orice mi- nistru este ocupat. Și este un adevăr. Dar diferențele între gradul său de ocupare și efectele pe care le gene- rează pot fi mari. Sunt miniștri foarte ocupați, pentru că au multă activitate politică, sau pentru că au multă acti- vitate protocolară. Eu am fost ocupat pentru că am ales să fiu mai mult func- ționar. Este adevărat că, în multe cazuri, miniștrii preferă să stea dea- supra problemelor, o dată ce au îmbră- cat haina de demnitar. Mulți dintre ei nu dispun, însă, de nivelul de pregătire pe care îl am eu, în domeniul trans- porturilor. Trebuia să onorez cunoș- tințele pe care le aveam și am devenit, în consecință, un ministru mai funcțio- nar decât funcționarii din minister.
Am lucrat în mod direct cu funcționarii, în medie 12 ore pe zi.
M-am folosit de secretarii de Stat pentru activități punctuale și pot spune că au fost ei mai demnitari și mai pro- tocolari decât mine. Cred că orice director de direcție sau companie din subordinea Ministerului a putut interac- ționa cu mine foarte eficient și rapid, în intervalul de 12 ore al unei zile. Niciunul dintre cei care au dorit să mă întâlnească în ziua respectivă nu a fost amânat pentru a doua zi. Da! Trebuie să recunosc că perioadele extrem de scurte în care se succed mandatele, în cazul acestui portofoliu, îți lasă foarte puține șanse să ai
Ce șanse ai să produci efecte, ținând cont de mandatele foarte scurte pe care le au miniștrii transporturilor?
Pretind că am produs efecte, pen- tru că am văzut, repede, niște lucruri, pe care le-am rectificat. Mă refer la faptul că toate șantierele de autostrăzi stăteau, din cauza unor piedici admi- nistrative, pe care le-am eliminat. Cu prețul unor eforturi inimaginabile și niciodată atinse de predecesorii mei, am elaborat 2.000 de acte normative, care au contribuit la eliminarea barie- relor din calea șantierelor.
Principala realizare a mandatului meu este că, pe șantierele de execuție, nimeni nu mai poate spune că stă din cauza Statului sau a deținătorilor de utilități.
Acum, constructorii trebuie între- bați, dacă nu avansează. Le-a plăcut să îi „încurce” statul și ei să facă sesi- zări sau plângeri și să ceară penalități, când, de fapt, nu aveau forța de mun- că necesară să lucreze. Alt lucru important pe care l-am realizat este că am pus în mișcare atât aparatul biro- cratic al Ministerului, cât și al compa- niilor din subordine, dar lucrul acesta se oprește o dată cu plecarea celui care urmărește respectarea terme- nelor.
Din păcate, în multe cazuri, te lovești de lipsă de susținere în rândul
14 .................................................................................................................................................. martie 2019












































































   12   13   14   15   16