Page 15 - Revista ZIUA Cargo martie 2019
P. 15

cient, trebuie ca ministrul Transporturi- lor să fie al doilea om, dacă nu primul, ca putere, în partidul de guvernământ, să aibă bunăvoință și să aibă price- pere, pentru ca, atunci când pune mâ- na pe telefon pentru a debloca pro- cesul de avizare și autorizare, să fie luat în serios.
duită în economia votului este similară unui vot negativ. În plus, chiar în acea seara, am preluat prerogativele pentru președinția consiliului și trebuia, în mod tradițional, să am o manifestare neutră. De altfel, abținerea mea a fost apreciată de ministrul polonez, în acest sens. El a fost, de fapt, vârful de lance al dezbaterii și am colaborat foarte bine. Am făcut maximul posibil în acea întrunire, iar acest fapt este evident și din intervențiile pe care le-am avut și care oricând pot fi vizio- nate online.
din tată în fiu exclusivitatea pe o anu- mită cursă.
În opinia mea, tocmai aceste exclusivități au generat pirateria.
Nu te crede nimeni că încerci să faci ceva. Toată lumea spune că ești prost. Și, într-adevăr, ești prost, pentru că nu reușești să miști administrația românească, iar Ministerul Transpor- turilor, prin excelență, interacționează cu toată administrația centrală româ- nească. Aici, eu trebuie să recunosc un semieșec, deși am făcut toate efor- turile cu putință și am dovezi în acest sens. Atâta timp cât ministrul Trans- porturilor este, însă, tratat ca un băiat care își caută de treabă... lucrurile nu se vor schimba.
Ați produs o
adevărată revoluție în
ceea ce privește transportul național regulat de persoane.
La un moment dat, a
părut că ați oprit
definitiv comunicarea
cu asociațiile
profesionale. De ce? Agreasem, încă de la începutul
Este exact așa cum s-a întâmplat în America pe vremea prohibiției. Când s-a interzis consumul de whisky, au înflorit cei care făceau contraban- dă. Când piața s-a liberalizat, Statul a luat taxe și au înflorit restaurantele legale. Piața, economia, cer alterna- tive. Am fost în aceleași birouri din bd. Dinicu Golescu, când aproape aceiași transportatori au solicitat ministrului Mitrea introducerea sistemului de lici- tații privind transportul regulat de pasa- geri. De ce să fie arbitru prezumtiv, în această piață, inspectorul de la ISCTR, care nu îi poate controla pe toți? Mai coruptă administrație ameri- cană ca în vremea prohibiției, nu a fost niciodată. Când este libertate și echilibru în piață, nici funcționarul nu mai are pe cine să favorizeze. Am ac- ționat în numele unor principii pe care, în esență, le recunosc toți ca fiind va- labile. Nu mai vorbesc, aici, de compo- nenta legală, care ține de poziția Con- siliului Concurenței, ci de moralitatea demersului. Chiar mă pretind cel mai bun specialist în transport și infrastruc- tură din câți miniștri au fost în acest Minister, în ultimii 15 ani. Și atunci, dacă nu aș fi luat eu o astfel de de- cizie, cine să o facă?
Despre activitatea pe plan internațional ce ne puteți spune?
Am participat la reuniuni unde am
mandatului, cu patronatele din dome- niu că nu voi fi de acord cu o variantă care să pară că modifică totul, dar, de fapt, să nu schimbe nimic. Am păstrat comunicarea directă, până în momen- tul în care s-au depășit limitele decen- ței în discurs. Nu mi-am luat niciodată angajamentul că voi prelungi licențele de traseu de o manieră arbitrară și fără niciun fundament, doar pentru că se amenință cu greve.
fost foarte respectat, însă dimensiu- nea blocurilor este așa cum s-a văzut când s-a votat Pachetul Mobilitate 1, în cadrul Consiliului Miniștrilor. Am susținut, prin intermediul intervențiilor mele, faptul că reprezintă o mare ipo- crizie să vrem să eliminăm un așa-zis dumping sau concurență neloială în piață, prin măsuri care țin de siguranța circulației sau de legislația muncii. Pe de o parte, închid piața de transport marfă și, pe de alta, o deschid pe cea de transport pasageri. Este multă ipocrizie.
Cred că nici transportatorii care au astfel de trasee nu cred în ideea că este bine ca doar ei să stăpâneas- că pe piață, din tată în fiu, aceste curse. Nu cred că istoria care urmează o să permită aceste feude.
Sunt cu ochii cât cepele pe demer- surile pe care le face Ministerul Trans- porturilor, prin reprezentanții săi, în a apăra în Justiție reglementarea care este contestată de transportatori. Și o spun cu subiect și predicat. Nu bănu- iesc, știu că se fac eforturi pentru a se pierde procesele.
Chiar dacă, în timpul discuțiilor, miniștrii transporturilor din UE au fost de acord cu mine, în momentul votului, au susținut, în continuare, măsurile protecționiste.
Am cerut o variantă legală pentru prelungire și nu am primit-o.
Aveți amintiri frumoase din
Totuși, la ultimul consiliu al miniș- trilor UE, care s-a întins până la 1 noaptea, o serie de cedări au fost generate și de conduita mea și a altor câțiva. Am observat că toți miniștrii vestici au în spate aparate tehnice foarte bine puse la punct. Sunt func- ționari de bună calitate, bine plătiți, corecți, care apără interesele legitime ale industriilor țărilor lor, găsesc punc- tele comune și se coagulează. Așa va fi întotdeauna.
Dar, în cazul în care contestă cu succes ordinul de ministru pe care l-am emis, există varianta legală să prelungească licențele actuale, pe motiv că nu se încadrează în timp. Sigur, poate fi făcut un ordin de pre- lungire, dar nu este în regulă, în raport cu regulamentele europene și cu multe alte elemente de care trebuie să se țină cont în elaborarea de acte normative.
Am doar amintirea unui efort de care nu m-am crezut capabil și a unui volum de activitate care depășește volumul meu de muncă din ultimii 10 ani. Dar intru în istorie. Am închis con- tractul făcut de ministrul Mitrea cu du- ghenele la Metrorex și am spus stop sis- temului pus la punct în timpul aceluiași ministru, care a permis realizarea unor adevărate feude în transportul regulat de pasageri. Am deschis proiectul Gara de Nord – Otopeni. Am pus de o manie- ră ireversibilă pe hartă două proiecte de autostrăzi, care să lege Moldova cu Ardealul: Iași – Târgu Mureș și Iași – Bacău – Sibiu. În rest, m-am ținut de cuvânt, am promis 60 de kilometri de autostradă și atât s-au deschis.
De ce ați decis să vă abțineți atunci când s-a votat Pachetul Mobilitate 1?
Totuși, transportul regulat de pasageri a fost un subiect evitat, în timp.
M-am abținut pentru că nu am susținut proiectul, iar o astfel de con-
Nu mai puteam trece cu vederea acest subiect, tocmai pentru că nu am fost nici prost, nici corupt. Nimeni nu îmi poate spune că este bine să lași
Meda IORDAN
martie 2019 .................................................................................................................................................. 15
timpul mandatului?
meda.iordan@ziuacargo.ro
  ACTUALITATE
































































   13   14   15   16   17