Page 16 - Revista ZIUA Cargo martie 2019
P. 16

SISTEMUL DE TRANSPORT COMBINAT O soluție și pentru transportatorii
din România?
  Un proverb rus spune: „Nu există niciun rău fără un bine ascuns în l și niciun bine fără ceva rău. Binele și răul se poartă, reciproc, în
eP
transportului românesc.
spinare”. La aceste vorbe m-am gândit, atunci când am fost rugat
să scriu câteva rânduri despre acest sistem de transport, deloc
nou, dar care își face loc, cu coatele, și în actualitatea
robabil că tot din acest proverb, sau, poate, inspirat din jargonul primilor transportatori, care au
 PĂREREA MEA
hotărât să-și trimită doar semiremorcile încărcate cu trenul, s-a născut și cuvântul german „Huckepack”, care definește tot ce se poate căra în spi- nare. Desigur, transportul combinat nu se limitează la ceea ce se numește Huckepack, pentru că include și alte ra- muri apropiate, precum transportul intermodal (cu așa numitele „swap bodies”), transportul de containere ma- ritime, dar și cel al camioanelor com- plete, respectiv cap tractor/semiremor- că sau autotren, numit și Ro-La (tot din limba germană: „Rollende Landstrasse” = șoseaua rulantă). Din lista de mai jos, cu avantajele și dezavantajele transportului combinat șosea/cale fe- rată, veți cerne, deci, singuri binele și răul, prin sita afacerii dumneavoastră.
Definiția...
Definiția transportului combinat este simplă: transportul combinat este o formă specială a transportului de mărfuri, unde recipientul în care se află marfa ce urmează a fi transportată (containere, suprastructuri interșanja- bile sau semiremorci) este transportat pe distante mai lungi, pe calea ferată sau navală. Unitatea tractantă (camion sau cap tractor) este folosită doar pe distante scurte, pentru a transporta unitatea încărcată până la locul trans- bordării acesteia pe calea ferată sau pe vapor. Aceste terminale sunt înzes- trate cu macarale speciale, care efec- tuează transbordarea.
Uniunii Europene, există definiții foarte clare (la care au aderat și state ne- membre, precum Elveția, Norvegia și, de curând, Turcia), care includ distan- țele minime, respectiv maxime, care trebuie parcurse, în acest fel:
încărcare, respectiv descărcare și ter- minalul de transbordare, iar, în cazul porturilor fluviale sau maritime – 200 de kilometri (radius).
Desigur că nu ajunge să treci Dunărea cu bacul și gata!
Este vorba de un transport com- binat, cu avantajele lui. În cadrul
• cel puțin 100 km (rază) de la punctul de încărcare trebuie parcurși alternativ;
Sistemul presupune, deci, existen- ța unor terminale specializate în apro- pierea destinației finale a mărfurilor, dar și punerea la dispoziție de unități tractante (cap tractor) diferite, la adu- cerea semiremorcii în terminalul de încărcare și la cel de descărcare.
• cel mult 150 km (rază) pot fi parcurși pe șosea, între punctele de
16 .................................................................................................................................................. martie 2019














































































   14   15   16   17   18