Page 32 - Revista ZIUA Cargo martie 2019
P. 32

Șoferițe
dF e c a m i o n
  Poate, acum zece ani, era dificil pentru o femeie să fie șofer profesionist, pentru că mașinile se conduceau manual, trebuia ca șoferul să cunoască și mecanică, parcările nu erau supravegheate etc. Astăzi, întâlnim în trafic, în Europa, tot mai multe șoferițe de TIR, iar foarte multe dintre ele sunt românce.
irmele de transport din România că mai bine observ acum și pot să in- au în echipe un număr redus tervin, decât să fac o explozie la roată de șoferițe profesioniste și asta pe drum)”. Este conștiincioasă, iar a-
O dată ajunsă pe comunitate, am fost foarte fascinată de faptul că am avut ocazia să văd țări precum Norvegia, Portugalia, Suedia, Danemarca, Franța, Spania, Belgia, Olanda, Anglia... cam toate statele UE. Deci, frumos! Ocazii unice în viață! Dacă rămâneam în România, nu aveam posibilitatea să le văd decât pe hartă.
ne face să ne întrebăm de ce. Raportul cest aspect se observă și în trafic, și
firmelor mici este de 5 la 1 (până la 5 camioane), astfel că, în cultura orga- nizațională a firmelor de transport, există, încă, „o barieră” cu privire la rolul femeii la volan. Ideea comună este că o femeie nu se poate descurca la fel ca un bărbat în anumite situații specifice acestui job, cum ar fi schim- barea unei roți, statul pe comunitate singură, situații limită (cu hoții în par- care), sau să ajungă la timp la încărca- re/descărcare, pentru că femeile au tendința de a merge mai precaut decât bărbații, iar anumite descărcări cu booking pot fi ratate, pentru neîncadra- rea în program.
în siguranța mărfii și a camionului. Femeia la volan este organizată (acte, program), ordonată, așa că men- ținerea camionului curat va fi ceva sigur. În contextul actual al muncii, con- sider că acest job ar trebui promovat și în rândul femeilor. Cursele fixe, in- terne, poate cu week-end-urile acasă, constituie avantaje pentru ca o șoferiță pentru a-și desfășura activitatea la
Însă, nu totul este așa roz pentru un șofer de TIR. Lucrez cu soțul meu în echipaj și programul nostru este de 21 de ore. Dar m-am obișnuit. În prima săptămână, mi-a fost foarte greu cu somnul, dar m-am concentrat la ma- ximum la drum, căci acasă mă așteap- tă fetița mea și familia. Nu trebuie să lași somnul să pună stăpânire pe tine, pentru a se întâmpla tragedii! Avem un scop, când plecăm de acasă, și trebuie să fim prudenți, pentru ceilalți participanți la trafic, pentru familia noastră și pentru noi, pentru a ajunge teferi acasă. Acasă, în Romania!
Mai multă răbdare și prudență
Femeile aleg acest job din diverse motive: un salariu atractiv, din iubire (în acest fel, putând fi alături de partener), din pasiune pentru mașini și pentru călătorii (ocazia de a vizita și alte țări).
Femeia, la volan, are răbdare și își poate face treaba bine, poate fi mai prudentă. Întotdeauna o să vedem o femeie că verifică starea camionului mai des decât un bărbat. De exemplu, „Am oprit să alimentez, verific roțile (dau o tură în jurul camionului, pentru
Am stat de vorbă cu câteva repre- zentante ale comunității femeilor șofer profesionist, pentru a descoperi mai multe detalii despre motivațiile aces- tora și despre modul în care privesc această meserie grea, dar frumoasă.
Nu este ușor,
dar nici imposibil
GHID DE REDUCERE A COSTURILOR
Luminița Ciorobea
Astfel, am decis să iau drumul co- munității și să fac echipaj cu soțul meu. M-am hotărât într-o seară, când el tocmai venise în vacanță, după 3 luni de comunitate, spunându-mi că zi- lele trec foarte greu când nu ești a- proape de casă și de familie.
Apoi, vin pauzele de 24 și 45 de ore, unde îți aloci timp pentru săptă- mâna care vine și îți pregătești mân-
nivel optim.
Echipajul soț-soție pe comunitate
poate avea aspecte pozitive ca: o mai bună stare psihică, sentimentul de siguranță dat de partener, organizare, eficiență, întreținerea camionului.
Luminița Ciorobea
Viața pe comunitate, pentru o șoferiță de TIR, nu este ușoară, dar nici imposibilă. Daca te gospodărești, ai tot ce îți trebuie, mai ales că, acum, camioanele sunt performante și dotate cam cu tot ceea ce este necesar: fri- gider, climă etc . Doar două lucruri nu au: toaletă și duș. Cu acestea din ur- mă ne descurcăm, dar mai greuț. Sunt Autogrill-uri, parcări dotate cu toalete și dușuri, iar, ca șofer, trebuie să-ți faci timp măcar 30 de minute pe zi, să oprești pentru un duș. Căci totul e pe grabă, la noi. Programul e program. Cursa e cursă și trebuie respectat ter- menul de livrare.
 „Sunt de loc din județul Olt, am 41 de ani și, timp de 18 ani, am lucrat în domeniul contabilității. Nu aș fi crezut vreodată că îmi voi schimba job-ul. A fost o schimbare la 180 grade. Nu pot să spun că m-au atras camioanele și nici nu sunt pasionată de această me- serie, însă îmi place să conduc, având permis cat. B de 20 de ani. Faptul că job-urile, în România, sunt plătite tot mai prost; cu toate că munceai ore extra-suplimentare, munca ta nu era recompensată pe măsura așteptărilor.
Dar este posibil să fii o femeie în- grijită, chiar și pe camion, chiar dacă nu ai jacuzzi la bord, chiar dacă nu ai oglinda la fel de mare ca la tine acasă. Important e să arăți îngrijit. Deci, se poate, dacă se vrea.
32 .................................................................................................................................................. martie 2019








































































   30   31   32   33   34