Page 65 - Revista ZIUA Cargo martie 2019
P. 65

     au existat 4 repere principale: P50/Trabant 500 (1957-1962), Trabant 600 (1962-1964), Trabant 601 (1963- 1990) și Trabant 1.1 (1990-1991, cu motor VW de 1.043 cmc, în 4 timpi)
Modelul a rămas aproape neschimbat până la sfârșitul producției, cu excepția adăugării instalației electrice de 12V, arcuri spate și o planșă de bord actuali- zată. Fără doar și poate, modelul 601 este cea mai răspândită variantă de Trabant. Acesta era pus în mișcare de un motor de capacitate mică, de 600 cmc, o greutate de 600 kg, iar, spre finalul anilor de producție, ieșea din fabrică dezvoltând 25 CP, iar timpul 0-100 era de 21 de secunde. Motorul, în doi timpi, era unul ce scotea fum ex- cesiv, cel puțin pentru standardele de confort și poluare valabile astăzi. Fă- când o paralelă cu o mașină din 2007, Trabant-ul avea emisii de hidrocarburi de 9 ori mai mari și de dioxid de carbon
de 5 ori mai mari. Wow! Consumul de carburant se situa in jurul valorii de 7l/100 km. Capacitatea rezervorului era de 24 de litri, iar benzina se amesteca cu ulei de amestec, (în raport de 50:1, la „plin”). Din cauza faptului că mașina nu beneficia de o pompă de combus- tibil, rezervorul era poziționat deasupra motorului, astfel încât combustibilul să poată ajunge la carburator prin gravitație, fapt ce creșterea riscul de incendiu, în cazul accidentelor.
 601, vedeta familiei
Trabant-ul original, introdus în 1958, a fost P50. Acest model de bază a împărțit un număr mare de piese inter- schimbabile chiar și cu cele mai recente ediții, precum 1.1s. Modelul P50 de 500 cmc și 18 CP a evoluat într-o versiune de 20 CP, cu o cutie de viteze complet sincronizată, în 1960, apoi a primit un motor de 23 CP, de 500 cmc în 1962, ca P60. Face-lift lui P60 s-a numit 601.
Fiecare propunere pentru un nou model a fost respinsă de guvernul Est- german, din cauza lipsei de materii prime necesare în cantități mai mari, pentru modelele mai avansate. Ca urmare, Trabant-ul a rămas, în mare parte, neschimbat, pentru mai mult de un sfert de secol. De asemenea, nici procesele de producție nu s-au înlo- cuit, bazate pe forță de muncă brută.
 martie 2019 .................................................................................................................................................. 65
Producția modelului 601 a început de la 34.000 de unități ce ieșeau, anual, pe poarta fabricii din Zwickau, în 1964, apoi ajungând la 100.000 per an, în 1973, iar, în 1989, se produceau aproximativ 150.000 de unități.
 După 1990, s-a încercat continua- rea producției. Modelul 601 avea ne- voie de o autorizație specială pentru a fi condus în Germania Federală (de Vest) din cauza standardelor de emisii de acolo. Asta a făcut ca fabrica să încerce „salvarea”, cu modelul 1.1s, ce beneficia de un motor în 4 timpi, de proveniență VW, însă acesta a re- zistat doar 1 an în producție, fabrica fiind închisă și, apoi, cumpărată de către concernul VW, care, acum, pro- duce, la Zwickau, motoare.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro sursa: Wikipedia
  INEDIT























































































   63   64   65   66   67