Page 64 - Revista ZIUA Cargo martie 2019
P. 64

Mașina
„de carton”
   INEDIT
PUna dintre mașinile străine populare pe șoselele României a fost, fără nicio îndoială, Trabant-ul. Văzut, pe plan internațional, ca un simbol al Republicii Democrate Germania (RDG), în țara noastră a fost cunoscut sub sintagma „mașina de carton”.
este „legat” puternic în percepția 28 de ani, durată fenolice, din industria de vopseluri Est-
erioada în care acesta s-a pro- 7.500 mărci germane, dar, pentru un aripi și uși. Acesta este un plastic dur, dus a fost între 1957 și 1990, vehicul second-hand, acesta se putea realizat din deșeuri de bumbac (reci- iar motivul pentru care acesta dubla sau, chiar, tripla. clat, din Uniunea Sovietică) și rășini
generală de Germania Democrată, mai exact de dărâmarea Zidului Berli- nului, îl reprezintă imaginile ce s-au difuzat în acea perioadă la televiziunile internaționale, care arătau mii de Est- germani fericiți, traversând fosta „gra- niță”, în Trabant-urile lor.
medie de viață
germane. Uzina din Zwickau nu era la prima mașină la care folosea acest material reciclat; avea experiență, iar rezistența acestuia a făcut ca durata medie de viață a unui Trabant sa fie de 28 de ani. În afară de acest punct forte, Trabant-ul era de o calitate îndo- ielnică, fiabilitatea destul de slabă, iar mentenanța, un calvar. Ca modele,
Înapoi, în epoca RDG
Din punct de vedere al construc- ției, Trabant-ul are un șasiu din oțel (de tip unibody), iar legenda că este „din carton” este explicată prin folosi- rea materialului duroplast pentru aco- periș, capacul portbagajului, capotă,
Trabant, cuvânt ce în limba germa- nă înseamnă „satelit” sau „compa- nion”, a fost cel ales pentru a boteza acest model, exemplificând ceea ce se dorea ca mașina să reprezinte pen- tru proprietar. Responsabilă de scoa- terea pe piața a mașinii a fost uzina VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau, care, asemenea fabricii Dacia de la Mioveni, a scos același model de mașină, cu mici diferențe doar, timp de aproape 30 de ani. În tot acest timp, până în aprilie 1991, s-au produs aproximativ 3,7 milioane de exemplare de Trabant. Pentru a putea procura o mașină, în acele vre- muri, trebuia să te înscrii pe liste, iar timpul de așteptare era de aproximativ zece ani, chiar și 13, în unele cazuri. Această perioadă varia, se spune, în funcție de distanța reședinței cumpă- rătorului față de Berlin. Prețul de achi- ziție pentru un Trabant nou era de
 64 .................................................................................................................................................. martie 2019






















































































   62   63   64   65   66