Page 42 - ZIUA Cargo iunie 2019
P. 42

  În cazul unui control, indicat este ca șoferul să vorbească doar în limba română, chiar dacă înțelege franceza sau engleza, și să contacteze responsabilul și reprezentantul de pe teritoriul francez pentru a purta dialogul cu inspectorii.
 Conform legii, organele de control nu au dreptul să ceară un act justificativ șoferului. Trebuie să dovedească, ele însele, că șoferul a dormit în cabină.
 Practici și probe
LEGEA SAVARY – ÎNTREBĂRI FRECVENTE (III)
Continuăm seria de articole în care tratăm elemente importante in Legea Savary (Legea 2014-790 din 10 iulie 2014), introdusă în
dS vehiculului.
Franța pentru combaterea concurenței sociale neloiale. Cărăușii
români cunosc acest act normativ ca fiind cel care a interzis
petrecerea timpului destinat odihnei săptămânale la bordul
ancțiunile sunt drastice, ajun- gând la un an de închisoare și amendă în valoare de
Pascale Ricaille
revine autorității de urmărire penală, care trebuie să demonstreze că există, la nivelul companiei, un defect privind organizarea muncii șoferilor. În gene- ral, este vorba despre acțiuni de fla- grant realizate repetat, care au vizat șoferi ai aceleiași societăți, depistați în vehicul în timpul odihnei săptămânale.
 30.000 de euro.
De această dată, luăm în discuție
mijloacele de justificare pentru șoferi și transportatori.
Care sunt elementele care stau la baza identificării nerespectării obligației de a petrece perioada aferentă odihnei săptămânale normale în afara vehiculului?
Inspectorii țin cont de informațiile
Faptul că nu există nicio dispoziție privind o listă a documentelor justifi- cative acceptate ca dovezi într-un ast- fel de caz oferă posibilitatea angaja- torilor să se folosească de orice tip de documente probatorii pentru a do- vedi că și-au îndeplinit obligația de a organiza activitatea astfel încât șoferul să nu se afle în situația de a petrece odihna săptămânală în cabină.
colectate în timpul controalelor rutiere, în special privind recurența nerespec- tării obligației de a petrece odihna săp- tămânală în afara vehiculului de către șoferi din cadrul aceleiași companii de transport. În acest context, abaterile la nivelul aceleiași societăți vor face obiectul unui raport mai complex.
Sistemul de probă este prevăzut în cadrul articolului 427 din Codul de procedură penală, potrivit căruia, în afara cazului în care legea prevede altfel, infracțiunile pot fi stabilite prin orice mijloace probatorii, iar judecăto- rul decide în funcție de propria con- vingere. Potrivit articolului citat, jude- cătorul nu își poate baza decizia numai pe baza probelor prezentate în cursul procedurii și discuțiilor purtate în instanță.
Trebuie șoferul să-și lase cartela în tahograf sau trebuie scoasă în timpul repausului săptămânal normal?
De menționat că, atunci când este vorba despre un caz izolat privind pe- trecerea odihnei săptămânale la bor- dul vehiculului, poate fi considerat in- suficient, în absența altor dovezi, pentru ca abaterea să fie pedepsită conform articolului 15 din legea din 10 iulie 2014. Instanța poate solicita investigații suplimentare privind so- cietățile angajatoare.
Legea din 10 iulie 2014 nu intro- duce nicio modificare a regulilor de manipulare a cardului șoferului.
Sunt necesare dovezi care demonstrează că șoferul și-a luat odihna săptămânală normală în afara vehiculului (factură emisă de hotel, taxă de camping etc.)?
Angajatorii care fac obiectul unei investigații pot aduce, la rândul lor, înaintea instanței, în conformitate cu principiile generale ale dreptului penal, probe sau documente care să demon- streze că nu s-au făcut vinovați de infracțiunea presupusă. Autoritățile vor stabili, sub supravegherea judecăto- rului, valoarea de probă a acestor documente.
Poate angajatorul să fie considerat responsabil dacă șoferul preferă odihna săptămânală normală în vehiculul său, în timp ce el a oferit o variantă de cazare corectă?
Textele în vigoare nu prevăd pre- zentarea unor documente specifice care să certifice efectuarea odihnei săptămânale normale în afara vehi- culului.
Care sunt dovezile care
vor permite companiei să demonstreze faptul că nu organizează, în mod sistematic, activitatea șoferilor astfel încât să petreacă odihna săptămânală la bordul vehiculului?
Nu există liste de documente jus-
În conformitate cu articolul 10 ali- neatul (2) din Regulamentul (CE) 561/2006 din 15 martie 2006, angaja- torul trebuie să organizeze activitatea conducătorilor auto astfel încât să se poată conforma normelor referitoare, în special, la perioada de odihnă; în acest scop, operatorii de transport tre- buie să ofere instrucțiuni corespunză-
  tificative privind acest comportament. Sarcina de a pune la punct probatoriul
42 ...................................................................................................................................................... iunie 2019
CONSULTANȚĂ

































































   40   41   42   43   44