Page 10 - Revista ZIUA Cargo august 2019
P. 10

   Oana este partener în cadrul Darian DRS Tax și are experiență profesională acumulată în cadrul unor societăți de consultanță fiscală de renume, fiind implicată în proiecte în materie de taxare directă și indirectă.
FOCUS PE PLATA ȘOFERILOR ÎN INSPECȚIILE FISCALE
Reîncadrarea diurnelor
Practica recentă a inspecțiilor fiscale a readus în actualitate subiectul reîncadrării diurnelor acordate șoferilor ca venituri de natură salarială, având consecința taxării corespunzătoare salariilor.
S ocietățile care activează în do- meniul transportului de mărfuri pot avea, în acest context, o expunere majoră, dacă acordarea diurnelor nu este efectuată în confor- mitate cu prevederile legale aplicabile, pe de o parte, sau este efectuată de o manieră care poate naște interpre- tări, după cum vom explica în cele ce
urmează.
În primul rând, este de notat faptul
că legislația fiscală românească regle- mentează doar modalitatea de calcul a limitei în care indemnizația acordată sala- riaților nu generează venit impozabil prin raportare la nivelul diurnelor, neavând alte prevederi specifice în acest sens.
Reîncadrarea diurnelor, din perspectivă fiscală, ca venituri de natură salarială se efectuează, de regulă, în baza celebrului art. 11 din Codul fiscal.
Acest articol prevede că, în mate- rie fiscală, se aplică principiul general anti-abuz, în sensul că pentru stabili- rea impozitelor este relevant conținutul economic al unei tranzacții sau al unor operațiuni. Mai mult, acest articol dă dreptul autorităților fiscale ca, în situa- țiile în care constată că forma în care este prezentată o tranzacție nu reflec- tă conținutul economic al acesteia, să o poată reîncadra din punct de vedere al impozitării, tocmai pentru a repre- zenta conținutul economic real al acesteia. Acest principiu are la bază faptul că, în general, substanța econo- mică a unei tranzacții este cea care generează baza de impozitare vizată de legea fiscală, iar prezentarea într-o altă formă a tranzacției diferită de cea corespunzătoare conținutului său economic real, urmărește, de regulă, obținerea unor avantaje fiscale.
Cum pot determina dacă societatea mea este supusă riscului de reîncadrare a diurnelor?
Recomandarea este ca, prin inter- mediul departamentului financiar, sau,
Oana Maria Rada
serviciu ale salariatului șofer, nefiind raportată în mod esențial la nevoile salariatului cărora le este destinată), neurmărind scopul esențial prevăzut de lege de a asigura acoperirea chel- tuielilor minime necesare ale salaria- tului care nu sunt cuprinse în cheltu- ielile de cazare și transport (cheltuieli de hrană, apă, alte cheltuieli mărunte uzuale)
VI. dacă la determinarea diurnei le- gale se au în vedere nivelurile stabi- lite pentru fiecare țară în care are loc deplasarea, potrivit anexei HG 518/1995, și perioada determinată în funcție de mijlocul de transport folosit, avându-se în vedere: momentul tre- cerii cu mijloacele de transport prin punctele de trecere a frontierei de stat a României, atât la plecarea în străi- nătate, cât și la înapoierea în țară, momentul decolării avionului, la ple- carea în străinătate, și momentul ate- rizării avionului, la sosirea în țară, de și pe aeroporturile care constituie puncte de trecere a frontierei de Stat a României.
De un impact major în posibila reîncadrare fiscală a diurnelor o constituie discrepanța dintre veniturile la care se stabilesc și plătesc obligații fiscale, de regulă salariul minim, și totalitatea veniturilor plătite angajaților.
Această situație se transpune în venituri de natură neimpozabilă sem- nificativ mai mari decât veniturile de natură impozabilă.
În concluzie, având în vedere și elementele punctate anterior, reco- mandarea este să vă asigurați că modul de acordare a diurnei la nivelul societății pe care o reprezentați re- flectă realitatea economică și, totoda- tă, foarte important, că aceasta nu are drept scop obținerea unor avantaje fiscale.
Oana Maria RADA
Darian DRS Tax oana.rada@darian.ro Tel.: 0766.534.231
  mai indicat, prin intermediul unei echi- pe de consultanți fiscali cu practică intensivă în acest domeniu, să se ana- lizeze în detaliu aspecte precum:
I. dacă locul muncii este într-ade- văr modificat prin delegare/detașare transnațională
II. dacă sumele incluse în diurna acordată salariaților conducători auto reprezintă și remunerație pentru ser- vicii de încărcare și descărcare a bu- nurilor transportate
III. dacă sunt întocmite documente care să confirme un eventual acord al salariatului pentru prelungirea cu încă 60 de zile a delegării
IV. dacă diurna externă se acordă din momentul trecerii cu mijloacele de transport prin punctul de trecere a frontierei de Stat a României, atât la plecare, cât și la înapoierea în țară, în funcție de numărul de zile în care are loc deplasarea, considerându-se fiecare 24 de ore câte o zi de delegare sau detașare
V. dacă diurna este stabilită în funcție de alte repere (prin raportare selectivă doar la una din atribuțiile de
10 .................................................................................................................................................. august 2019
CONSULTANȚĂ







































































   8   9   10   11   12