Page 28 - Revista ZIUA Cargo august 2019
P. 28

   În România, primele ecoducte sunt în curs de realizare pe lotul IV al autostrăzii Lugoj-Deva.
Drumuri mai sigure pentru...
animalele sălbatice
România va avea, de acum înainte, un Ghid cuprinzător, cu soluții tehnice pentru pasaje de faună peste și sub autostrăzi și căi ferate. Dacă vor fi implementate, aceste soluții vor crește siguranța deplasării atât pentru animalele sălbatice, cât și pentru oameni.
Ghidul face parte dintr-un pa- chet de soluții integrate în proiectul TRANSGREEN. Acesta susține dezvoltarea unei rețele naționale de transport eficientă și cu impact de mediu redus.
Conectivitatea ecosistemelor este esențială pentru supraviețuirea speci- ilor. Dar, pe măsură ce habitatele na- turale se micșorează și sunt tăiate de drumuri care le fragmentează, coliziu- nile mașinilor cu animale sălbatice de- vin din ce în ce mai frecvente. În plus, conectivitatea riscă să fie perturbată de noile proiecte de infrastructură, precum autostrăzile ce urmează să fie construite în România, ca parte a rețelei transe-europene de transport TEN-T, dacă nu se iau măsuri de re- ducere a impactului acestora.
„În societatea românească, s-a creat un conflict între cei care vor să protejeze mediul și cei care vor autostrăzi. Încă din 2005, am hotărât să împăcăm aceste două tabere și am depus cerere de finanțare pentru proiectul TRANSGREEN. Sunt foarte bucuros că există o mână întinsă din partea organizațiilor de mediu, care spun că «și noi vrem infrastructură, dar în aceste condiții». Aveți un sprijin din partea noastră în implementarea și diseminarea acestui ghid. Sper ca pe viitor și societatea noastră să-și schimbe optica și să se vadă că am- bele părți vor dezvoltarea infrastruc- turii”, a declarat Cătălin Costache, director Accesare fonduri europene din cadrul Ministerului Transporturilor.
Olanda este una dintre țările europene care dispun de cele mai multe ecoducte (pasaje care permit traversarea autostrăzilor de către animalele sălbatice).
 Soluții pentru protejarea naturii
Ghidul are ca scop să reducă impactul proiectelor căilor de transport terestru asupra naturii și să prevină blocajele în planificarea și realizarea acestora. Acesta a fost realizat pe parcursul a peste 2 ani de consultări, în cadrul unui grup de lucru alcătuit din cei mai importanți actori la nivel național în domeniile mediu-transport, printre care parteneri strategici precum Ministerul Transporturilor și Ministerul Mediului, sau entitățile din subordine precum CFR sau CNAIR.
Ghidul face o trecere minuțioasă prin diferite tipuri de regiuni geografice, specii și cerințe ale acestora cu privire la impactul infrastructurii de transport. Mai mult, detaliază etapele adminis- trative din procesul de pregătire a in- vestițiilor din infrastructură specifice
contextului românesc. Urmează mă- suri tehnice detaliate pentru evitarea și reducerea impactului drumurilor asu- pra naturii. Acolo unde impactul nu poate fi evitat, se folosesc măsuri de compensare, de asemenea cuprinse în Ghid. Înainte de a fi propuse dar și după realizarea soluțiilor pentru conec- tivitate, se impune o monitorizare a speciilor și a activității acestora pe te- ren, pentru care Ghidul vine cu soluții.
Măsuri concrete
Ghidul face parte dintr-un pachet de soluții dezvoltate în cadrul proiectului TRANSGREEN, printre care deosebit de valoroase pentru România sunt:
• ROad.kill: o platformă online pe care utilizatorii pot transmite informații despre incidente cu animale în trafic sau observații ale animalelor omorâte pe șosele sau căi ferate. Pe lângă versiunea web, o aplicație pentru tele- foanele mobile (Android) este acum în proces de testare pentru a putea fi folosită chiar din locul în care a fost observat incidentul.
• Cataloage de măsuri pentru zo- nele pilot din România: zona Arad- Deva și zona Târgu Mureș-Iași. Aceste două publicații concentrează rezulta- tele muncii de teren în identificarea coridoarelor ecologice din cele două zone deosebit de valoroase din punct de vedere natural și în care urmează să fie realizate lucrări de infrastructură.
Adaptarea: Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
  28 .................................................................................................................................................. august 2019
ACTUALITATE















































































   26   27   28   29   30