Page 30 - Revista ZIUA Cargo august 2019
P. 30

   Ioan Nagl, director general Ost Transport:
„Trebuie să învățăm, de-a lungul timpului, să ne tratăm șoferii ca pe un activ al firmei. Prin șoferi și prin ceilalți angajați, reușim să dăm valoare firmei. Dacă angajatul este mai puțin motivat, valoarea este una, iar dacă este mai motivat este alta și, altfel, este reprezentată firma și în teritoriu, atunci când șoferul intră în contact cu parteneri ai firmei și chiar în trafic.”
  Andreea Gheorghe, psiholog specializat în transporturi:
„Un aspect important pe care l-am constatat la firmele cu care am colaborat este legat de momentul în care se măresc veniturile șoferilor. Nu se spune pentru ce. Se anunță creșterea fără a se cunoaște motivul. Este important să îi spunem șoferului de ce îi mărim venitul – curățenia cabinei, lipsa incidentelor pe o perioadă lungă, implicarea arătată... Fiecărui șofer ar trebui să îi spunem de ce este el important
pentru firmă. Astfel, majorările de venit vor reprezenta o confirmare, vor veni cu mesajul către șofer că ne pasă de el, că i-am observat comportamentul, că știm ce rol are în firma noastră.”
  Pregătirea face
diferența
Valoarea unei companii de transport este dată, în mare măsură, de valoarea șoferilor acesteia. Astfel, menținerea unui grad bun de motivare este esențială.
 Despre metode testate în piață și care au dat rezultate am discutat în cadrul ediției de anul acesta a conferinței „am Marfă, caut Transport”, organizată de revista Ziua Cargo la Poiana Brașov.
Primul aspect scos în evidență a fost acela că motivarea șoferilor pentru a ține cu firma reprezintă un proces de durată care presupune consecven- ță, răbdare și multă atenție.
„Totul începe de la angajarea șo- ferului. Încă din acel moment trebuie să studiezi puțin caracterul, modul de abordare a problemelor... Astfel, fieca- re angajare presupune, la firma noas- tră, aproximativ două ore, în care plimbăm discuția inclusiv în zona per- sonală, pentru a vedea omul din spa- tele șoferului. Atunci când reușim să creăm legătura între mine ca adminis- trator, firmă și șofer, performăm cel mai bine. De-a lungul timpului, mai există situații în care trebuie să ne mai adaptăm relația, dar, de fiecare dată, găsirea acestor soluții a repre- zentat o nouă treaptă în consolidarea relației șofer-firmă”, a arătat Ioan Nagl, director general Ost Transport.
Atenție la dispeceri
Specialiștii prezenți la conferință au subliniat faptul că nu există soluții ma- gice, sau „cuvinte cheie” care să fie spu- se și acestea să ducă la schimbarea caracterului și a personalității șoferului.
„Implicarea șoferului durează, repre- zintă un proces în care trebuie implicată toată echipa – manager, patron, dis- peceri... Dispecerul joacă un rol esen- țial, deoarece, de-a lungul perioadei de lucru, șoferul vorbește cu acesta și mo-
dul în care relaționează este foarte im- portant. Transportatorii trebuie să își pu- nă semne de întrebare legate de modul în care dispecerii comunică, atunci când șoferul devine recalcitrant, sau se întoar- ce nervos din cursă, sau cu gândul de a pleca”, a explicat Andreea Gheorghe, psiholog specializat în transporturi.
Angajarea
și pregătirea
Foarte important este interviul de angajare. Este momentul în care ar trebui cunoscută personalitatea șofe- rului și analizată prevenirea unor posi- bile aspecte negative.
„Dacă este o persoană care ar putea manifesta agresivitate, în anu- mite momente, în trafic, atunci am pu- tea să prevenim cu niște discuții pe această temă, cu un training... Train- ing-urile sunt foarte importante. Atunci când vin la angajare, șoferii spun că le știu pe toate, dar, de exemplu, un șofer care face comunitate de cinci ani și nu a avut parte de un accident s-ar putea să nu știe cum să reacțio- neze într-o asemenea situație. Și atunci, este important să beneficieze de sesiuni de training – legat de do- cumente, gestiunea și întocmirea acestora, de modul corect de reacție
în diferite situații...”, a completat Andreea Gheorghe.
Astfel, angajatorul arată că îi pasă de șoferi și crește, de asemenea, siguranța în firmă. Managerii, la rândul lor, au viața mai ușoară atunci când șoferii capătă siguranță (simt că lucru- rile sunt clare pentru ei).
Un moment cheie este întoarcerea șoferilor din cursă, mai ales după perioade lungi (cazul uzual pentru transportul pe Comunitate).
„De multe ori, totul se rezumă la predare CMR-urilor, decont etc. Fără să i se spună «bine ai venit» sau «mă bucur că ne vedem»... Acest șofer vine după ore și zile în care a stat în trafic, a evitat zeci sau sute de acci- dente, a dat de mulți șoferi neprofe- sioniști și nimeni nu știe prin câte a trecut... Șoferii au nevoie să vadă că întoarcerea lor cu bine acasă repre- zintă o bucurie pentru colegii din firmă”, a precizat Andreea Gheorghe.
Cine, cum și când comunică cu șoferii?
Experiența personală ca șofer pro- fesionist a patronului/managerului, precum și cea a celor care comunică regulat cu șoferii reprezintă un atu im- portant.
„Faptul că am exercitat, la rândul meu, această meserie de șofer profesio- nist, mă ajută acum în poziția de admi- nistrator, pentru a înțelege mai bine atunci când șoferul descrie o anumită situație. De exemplu, întrebi șoferul de ce nu a ajuns la timp la descărcare. El răspunde că la ora două noaptea nu a mai putut și s-a culcat. De multe ori, de aici, discuția continuă, șoferul fiind în- trebat de ce nu s-a odihnit în perioada de pauză... Dacă ai făcut, la rândul tău, această meserie, știi că, în ciuda faptului
 30 .................................................................................................................................................. august 2019
PIAȚĂ ȘI COMPANII







































































   28   29   30   31   32