Page 14 - Revista ZIUA Cargo octombrie 2019
P. 14

   Câștigătorii RTCY
2010 – Com Divers Auto Ro
2011 – edy International Spedition 2012 – International Lazăr Company 2013 – Dianthus
2014 – Com Divers Auto Ro
2015 – Vio Trans Grup
2016 – International Lazăr Company 2017 – International Alexander
2018 – H.Essers
Câștigătorii RTCY, categoria Flote Mici
2015 - Marvi Logistic 2016 - Onci Eurotrans ’96 2017 - Denis Spedition 2018 - Asexpress
             Accent pe siguranță
Cea de-a zecea ediție a concursului Romanian Transport Company of the Year se desfășoară într-o perioadă plină de provocări, cu fluctuații impredictibile de la lună la lună și o recesiune ce devine tot mai sigură.
 T otuși, deși majoritatea firmelor de transport manifestă un comportament precaut, nimeni nu crede că o eventuală nouă criză ar putea avea efectele devastatoare de acum zece ani. Și asta în primul rând pentru că piața este mult mai matură, mai pregătită să facă față
schimbărilor.
Mediul de afaceri are, astăzi, o
abordare mult mai realistă decât acum zece ani și merită să analizăm câteva tendințe interesante.
Controlul costurilor
Îmbunătățirea continuă a monito- rizării costurilor a dus la o transformare a abordărilor manageriale. Dacă, în urmă cu zece ani, se punea accent aproape în exclusivitate pe eliminarea sau măcar diminuarea furturilor, s-a trecut încet, dar sigur, către căutarea performanțelor. Produsele moderne telematice, combinate tot mai adesea cu soluții ERP, permit vizualizarea pre- cisă și rapidă a rezultatelor afacerii de transport, la nivel de companie, de flotă și până la cele mai mici elemente – șofer, camion, client, cursă... Astfel, deja, unele companii lucrează la regla- je de finețe. Ținte de performanță clare sunt stabilite pentru fiecare departa- ment și angajat în parte, pe baza ex- perienței/rezultatelor obținute în timp, și se lucrează la ameliorarea cifrelor. De exemplu, sunt firme care își propun ținte clare, cum ar fi reducerea conti- nuă a consumului mediu de carburant – șoferii sunt încurajați, printr-un pro- ces continuu de pregătire, personalizat pe fiecare individ în parte. Astfel, ținta nu mai este încadrarea tuturor într-un anumit consum, ci scăderea acestui consum pe fiecare camion și șofer în parte, de la cursă la cursă. Pare un efort titanic? Se pare că nu, mai ales dacă utilizezi instrumentele corecte – soluțiile telematice de ultimă generație preiau și execută automat o mare parte din sarcinile care, nu cu mult timp în urmă, sufocau departamentul de management al flotei. În plus, se caută maximizarea numărului de kilo- metri parcurși zilnic și, în acest con- text, timpul de conducere al șoferilor este monitorizat tot mai atent, pentru a fi utilizat cât mai judicios.
Pentru a motiva cât mai bine dis- pecerii, soft-urile dedicate de transport management nu mai sunt doar un in- strument operativ, ci creează o ima- gine tot mai precisă asupra costurilor pe care fiecare decizie în parte le im- plică și, astfel, fiecare dispecer vede în mod transparent impactul pe care îl are asupra profitabilității firmei. Iar costurile sunt privite complex, nu doar din prisma kilometrilor parcurși, ci și a timpului aferent.
Profitabilitate...
Preluarea unei cantități atât de mari de date și analizarea lor cu ajuto- rul unor soluții IT se materializează în rapoarte prin care managerii pot lua decizii mult mai bine argumentate. Și, în special, pot urmări profitabilitatea... pe client, pe cursă, pe camion. Tot mai mulți transportatori, prin sistemele utilizate, reușesc să aibă imaginea di- namica a costului pe kilometru. Astfel, evită capcana în care un client oferă un tarif aparent mare pe kilometru, însă antrenează costuri ce, uneori, pot depăși acel tarif. „Timpul costă bani” a devenit o sintagmă foarte im- portantă în transporturi.
Pentru a evita riscul unui cost/km necompetitiv (cauzat de repartizarea costurilor fixe pe kilometru) sunt trans- portatori care au pus la punct activi- tatea astfel încât camioanele să stea imobilizate cât mai puțin. Este notabil să vedem transportatori români care obțin peste 20.000 km pe lună parcurși de fiecare camion în parte. Evident, costul pe kilometru scade semnificativ, flota este înnoită constant, iar șoferii pot fi plătiți mai bine.
Nișe
Indiferent de dimensiunea firmei, specializarea pe una sau mai multe nișe reprezintă o decizie strategică importantă. Deși, la prima vedere, pare o limitare a opțiunilor, experiența din piață arată că specializarea asigu- ră mai multă stabilitate și un nivel su- perior al profitabilității. Iar, aici, putem consemna o nouă etapă pe zona transportului intracomunitar efectuat de firme românești de transport. Dacă, inițial, a fost vorba doar de transport de mărfuri generale, efectuate, în
general, sub umbrela unor expeditori vest-europeni, astăzi, transportatorii români deservesc direct clienții finali și au acces la proiecte de transport pe diferite nișe.
Firme străine
Privind din prisma concursului, ulti- mii zece ani au adus, așa cum am precizat, o profesionalizare semnifica- tivă a pieței. Astăzi, nu sunt puține fir- mele românești care pot concura de la egal la egal cu firme vest-europene. În același timp, avem un număr im- portant de firme străine care și-au des- chis activități în țara noastră, contri- buind la creșterea know-how-ului în piața autohtonă. Trei dintre firmele finaliste a acestei ediții a RTCY au acționariat străin, însă... managemen- tul lor din România este integral format din români. Și acesta reprezintă, pro- babil, cel mai bun semn al profesio- nalismului și, în egală măsură, al în- crederii de care românii au început să se bucure la nivel european.
Finaliștii RTCY 2019 – Hankook sunt (în ordine alfabetică): Agexim Spedition, Logistic E van Wijk, Marvicon, Suri Sped, TN Logistika SK-RO, Tuțu Trans.
Vă invităm să parcurgeți, în pagi- nile următoare, prezentările compa- niilor finaliste ale celei de-a zecea ediții a RTCY și să vă votați favorita pe site-ul ziuacargo.ro.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
14.............................................................................................................................................. octombrie 2019
PIAȚĂ ȘI COMPANII



































































   12   13   14   15   16