Page 27 - Revista ZIUA Cargo octombrie 2019
P. 27

  Petru Moldovan, director general Tuțu Trans:
„Dacă va veni o nouă criză, așa cum se preconizează, suntem pregătiți să îi facem față cu brio, așa cum s-a întâmplat și în trecut. Din discuțiile cu clienții noștri din domeniul metalurgic, a reieșit că acest domeniu este puțin probabil să fie afectat. Singura problemă o să vizeze, probabil, cursele spot de retur sau de legătură. Pe bursele electronice de transport, s-a putut observa o scădere a volumelor încă de anul trecut, din luna decembrie.”
  Șoferii care lucrează pe comuni- tate au un salariu de 2.500 de euro net și au cazarea asigurată (aparta- ment închiriat). În zilele lucrătoare, au un program de la orele 7:00, la 16:00.
Transport internațional
În transportul internațional, cami- oanele Tuțu Trans parcurg aproximativ 100-110.000 km anual. „Cu unii dintre clienți avem trasee stabile, în special pe Anglia și Franța. Pentru transportul de anvelope, clientul nostru postează cursele pe platforma proprie, iar, dacă avem mașină disponibilă, reacționăm.
Putem să ne decidem în decurs de o oră dacă luăm sau nu cursa respec- tivă. Lucrăm și pe destinații extraco- munitare, în cazul în care clienții noștri au cereri pe aceste zone”, a subliniat directorul general al companiei.
De menționat este faptul că Tuțu Trans deține și licență de casă de ex- pediție, pentru repartizarea volumelor pe care nu le poate acoperi în cont propriu, din lipsă de capacitate.
Directorul general al companiei este de părere că, în transportul inter- național clasic, lucrurile devin din ce în ce mai dificile, mai ales în contextul unei presiuni din ce în ce mai mari asupra tarifelor de transport. „Până a intra în Uniunea Europeană, chiar dacă mergeam cu autorizații, se lucra pe bani adevărați. Acum, clienții pre- sează foarte tare pentru tarife mici. În Germania, se merge de la 1,20 euro per kilometru în sus, dar, în România, se ajunge și la 90 de cenți.”
El subliniază faptul că majoritatea clienților de transport nu acceptă nicio majorare de preț, argumentând că mai au și alte oferte de transport la tariful agreat de ei. „Contractele, în România se bazează, în mare parte, pe o strân- gere de mână și pe bun simț. Dar, chiar și așa, mulți clienți nu respectă aspectele stabilite de comun acord. Sunt întârzieri la încărcare și la des- cărcare și nu se ține cont de nicio re- clamație. Banii vin tot mai greu, pre- tențiile sunt tot mai mari. Trebuie să depui eforturi foarte mari să îți amor- tizezi investiția. Din ce în ce mai mult, logistica se face în camion și firmele de transport trebuie să fie la dispoziția clienților, tot timpul sub presiune”.
În acest context, Petru Moldovan subliniază importanța unui control atent asupra costurilor, chiar dacă, uneori, este dificil de trasat o medie. „Luăm în considerare costul mediu pe kilometru, dar nu putem spune că acesta este constant, transporturile noastre fiind foarte diversificate, depinzând de tra- seu, de destinație, de încărcătură etc. În funcție de calculele pe care le facem,
le impunem dispecerilor un minimum sub care nu pot coborî cu tarifele, pentru cursele de retur. Exporturile sunt în întregime acoperite de contracte, iar la import avem asigurate 50-60% din curse de către clienții stabili. Pentru restul de curse de retur, pe extern, lucrăm cu Timocom.”
Factorul uman rămâne o problemă
Deși lucrurile merg bine, una dintre cele mai importante piedici în calea unei dezvoltări substanțiale o repre- zintă, și pentru Tuțu Trans, lipsa acută de personal specializat. „Resursa u- mană reprezintă, astăzi, cea mai mare problemă. Pretențiile au crescut foarte mult, mai ales la cursele tur-retur, unde nu poți plăti șoferii la același nivel ca pe comunitate, iar altora nu le convine programul... Trebuie să împăcăm pre- tențiile clienților cu cele ale șoferilor, însă acest lucru este, uneori, dificil. Am angajat șoferi din zonă, dar am a- vut și anunțuri postate pe diferite plat- forme de resurse umane. Atunci când ne-a plecat câte un șofer bun, am re- curs și la recomandările șoferilor vechi. Este foarte greu să ai toate oportu- nitățile de a te dezvolta și să nu ai cu cine. Mi se pare o problemă mai greu de rezolvat decât lipsa finanțărilor de acum 20 de ani. Se găsesc foarte greu oameni și, atunci când găsești, sunt foarte slab pregătiți. Din acest motiv am și decis să nu suplimentăm numă- rul de camioane, în viitorul apropiat”, ne-a declarat Petru Moldovan.
De altfel, dezvoltarea unei activități conexe, în agricultură, a reprezentat o consecință a acestei situații dificile din domeniul resurselor umane și o supapă de siguranță pentru o dezvol- tare ulterioară, având în vedere expan- siunea acestui domeniu din ultimul timp. Conducerea Tuțu Trans a decis să încheie contracte de arendă pentru terenuri agricole și a început realizarea unor proiecte pe fonduri europene, pentru utilajele necesare. Nu în ultimul rând, trebuie subliniat faptul că firma a construit și un depozit, din fonduri proprii. Astfel, planurile de dezvoltare ale companiei se îndreaptă și către agricultură, deși apare, și acolo, pro- blema factorului uman.
„În prezent, căutăm soluții pentru a importa forță de muncă din afara țării, atât șoferi, cât și personal agricol. Una dintre țările vizate este India, unde cei mai mulți sunt vorbitori de limba engle- ză. Am căutat o firmă de recrutări și am avut câteva discuții în acest sens, dar suntem încă în perioada de tatona- re”, ne-a declarat Petru Moldovan.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
 octombrie 2019 ............................................................................................................................................ 27
 PIAȚĂ ȘI COMPANII
















































































   25   26   27   28   29