Page 30 - Revista ZIUA Cargo octombrie 2019
P. 30

  Radiografia parcului auto arată că procentul celor care au ales să își crească flota s-a redus în 2019, față de 2018, de la 56 la 44%, dar 70% dintre respondenți își propun să inves- tească în această direcție în 2020.
În regiunea costurilor, ponderile s-au modificat puțin în ultimii doi ani, chel- tuielile cu personalul câștigând câteva procente după ce veniturile șoferilor au fost majorate în 2018 (în cazul a 82% dintre firme) și în 2019 (70%). Concret, costurile cu personalul au crescut de la 30 la 34% în total, cel mai important capitol rămânând, în continuare, com- bustibilul, cu peste 40%.
Evoluția costurilor cu personalul...
De altfel, veniturile alocate lunar șoferilor au crescut constant, în ultimii ani, după ce, în 2016, au depășit profitul companiei pe mașină. Conform son- dajului prezentat de Zsolt Gogucz, în 2014, conducătorii auto au primit cu aproximativ 20% mai mult, procentele de majorare fiind ulterior de 17% în 2015, 8% în 2016, 7% în 2017 și 22% în 2018.
În ceea ce privește 2020, cei mai mulți (63%) nu au încă o părere for- mată privind necesitatea unor majorări suplimentare, în timp ce 28% au pro- gramat, deja, sume suplimentare în această zonă.
... a tarifelor...
În aceste condiții, aproape 40% dintre companiile de transport expres nu au majorat tarifele, pentru aproxi- mativ 60% acestea crescând cu pro- cente cuprinse între 5 și 15%. În 2019, ponderea celor care au în vedere tarife mai mari a crescut. Iar, în acest con- text, foarte interesant este că mai mult de jumătate (56%) dintre respondenți cred că 2019 va fi un an de criză, iar principalele riscuri provin, în ordinea importanței acordate, din zonele pri- vind prețurile combustibililor, șoferii, privind extinderea pachetului de mobi- litate în zona 3,5 t și concurența. Sur- prinzător pare faptul că nimeni nu a așezat clienții în zona de risc, chiar dacă piața anunță schimbări impor- tante. De menționat că singurele luni în care a depășit 50% procentul celor care au înregistrat creșteri în activitate, față de perioadele similare ale anului trecut, sunt mai și iunie.
... și resursele
Zolt Gogucz a precizat că, în zona IT, un procent de 87% continuă să lu- creze utilizând pixul și hârtia și cel mult un soft Excel, numai 13% investind pentru achiziția de soluții TMS și ERP. El a precizat că 55% dintre companiile
care au făcut obiectul sondajului nu au un buget planificat pentru 2019.
Care sunt, însă, resursele care pot genera creșterea afacerii? În opinia a peste 70% dintre respondenți, contac- tele și relațiile, urmate, la o distanță destul de mare, de contracte și, apoi, de resursa umană, pentru ca pe locu- rile următoare să se afle experiența managerială, limbile străine și capita- lul. „Sunt și câteva companii care dețin totul și nu mai au nevoie de nimic”, a mai arătat organizatorul conferinței.
Principalele surse ale comenzilor sunt, în prezent, pe această piață, în or- dinea în care au fost menționate, bur- sele de transport, grupurile Skype, con- tractele, e-mail-ul și târgurile și expozițiile.
În concluzie, mai mult de jumătate dintre managerii care au răspuns la chestionarul realizat de organizatorul Conferinței Anuale a Transportatorilor Express din România se așteaptă la o perioadă de criză, fără ca încă, în unele cazuri, să fi fost luate măsuri de pregătire pentru recesiune.
Dacian Paladi, consultant în afa- ceri, cu o experiență de peste 30 de ani în domeniu, a oferit participanților la conferință câteva recomandări.
Cum te pregătești de criză?
• Revezi în detaliu bugetul perso- nal/al familiei și al celor care depind de tine. Sigur te descurci cu mult mai puțin decât acum.
• Revezi în detaliu bugetul și situația financiară a companiei/companiilor tale. • Economisește în perioadele de creștere – și pentru nevoile proprii, și
pentru companie.
• Nu ezita să ai o discuție cu un
expert în procedurile insolvenței. Nu te speria de această idee, pentru că un astfel de instrument reduce pre- siunea exercitată de creditori asupra companiei, oferind posibilitatea unei redresări asistate. De menționat că atunci când deschizi singur procedura de insolvență, îți poți alege adminis-
tratorul judiciar, lucru care nu mai este valabil în cazul în care demersurile sunt făcute de altcineva.
• Lichidează în totalitate sau în parte investițiile făcute de tine (sau de compania ta) în zone puternic specu- lative în vremea creșterii economice.
• Încearcă să intri și pe alte piețe (alte domenii) decât cele în care ac- tivezi la ora actuală.
• Informează-te și învață continuu. • Nu uita că afacerile presupun risc. Poți gestiona mai bine lucrurile
dacă apelezi la un consultant, care are o imagine de ansamblu asupra pieței și cunoaște practici care au dat rezultate, inclusiv în alte domenii.
„În pregătirea pentru criză, trebuie să vă uitați unde este hardcore-ul afa- cerii dumneavoastră”, a arătat Dacian Paladi, precizând că, în multe situații, poate consta în oameni sau baze de date. Pe de altă parte, în lipsa clien- ților, toate își pierd importanța. „Poți avea cele mai noi camioane, cei mai ambițioși angajați tineri sau cel mai performant soft, dar nu valorează ni- mic dacă nu ai și clientul care acceptă să plătească în plus pentru aceasta. Un client care a acceptat să îi trans- porți marfa din punctul A în punctul B ți-a acordat încredere, iar pe această bază poți să mai vinzi ceva. Fii atent care sunt elementele pe care s-a con- struit puntea de încredere cu clientul. Poate fi vorba despre o persoană. Acea persoană reprezintă o valoare pentru firmă.”
Dar, chiar mai mult decât atât, ati- tudinea contează. „Nu vă comportați cu ceilalți cum nu ați vrea să se com- porte alții cu voi. Nu vă lăsați sălbăticiți de criză și fiți corecți”, a recomandat, în final, Dacian Paladi.
Până la urmă, economia are, în mod ciclic, perioade de creștere sau de recesiune și fiecare, într-un fel sau altul, își găsește soluția proprie, iar povestea continuă...
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro
 PIAȚĂ ȘI COMPANII
30.............................................................................................................................................. octombrie 2019



































































   28   29   30   31   32