Page 59 - Revista ZIUA Cargo noiembrie 2011
P. 59

    Incidentul de la Gatwick
Între 19 și 21 decembrie 2018, sute de zboruri au fost anulate, întârziate sau redirecționate de pe aeroportul Gatwick din apropiere de Londra, Marea Britanie, în urma observării unor drone în apropierea pistelor. Acest lucru a generat perturbări majore, care au afectat 1.000 de zboruri și aproximativ 140.000 de pasageri. Aceasta a fost cea mai mare perturbare a zborurilor după norul de cenușă vulcanică venit din Islanda, în 2010.
Poliția crede că un utilizator de drone a făcut acest lucru intenționat, pentru a perturba zorurile, având în vedere faptul că, de fiecare dată când se anunța redeschiderea pistelor, începeau să circule și dronele. N-a existat nicio suspiciune de terorism, iar dronele se presupune că aparțineau clasei industriale.
treze aglomerația și să ofere soluții inteligente de mobilitate, adăugând o nouă dimensiune modului în care trăim și călătorim în prezent.”
Scopul investițiilor viitoare poate merge de la dezvoltarea infrastructurii pentru drone, inclusiv pentru activități comerciale, platforme multimodale pentru livrarea de colete, până la zone de decolare și aterizare pentru drone și alte proiecte de mobilitate aeriană urbană. Sunt disponibile deja opțiuni de finanțate UE în contextul financiar actual, în special prin Planul de Inves- tiții pentru Europa, Horizon 2020 și facilitatea Connecting Europe. Lansa- rea platformei este urmată de un studiu care va fi administrat de către Hub-ul European Consultativ pentru Investiții (EIAH), care evaluează potențialul și necesitățile investiționale din statele membre UE. Rezultatele vor sublinia posibilele mecanisme viitoare de sprijin care ar putea fi integrate în următorul Cadru Financial Multianual al UE (MFF).
Oportunități, dar și pericole
Pe de altă parte, pe lângă toate a- vantajele pe care utilizarea dronelor le va aduce, cu siguranță, vor apărea riscuri evidente, legate de securitate. Iar acesta este un aspect pe care Comisia Europeană îl abordează cu toată seriozitatea.
La jumătatea lunii octombrie, comi- sarii Dimitris Avramopoulos, Violeta Bulc și Sir Julian King au luat cuvântul în cadrul unei Conferințe Internaționale la nivel
înalt în domeniul contracarării pericolelor generate de către aparatele de zbor fără pilot. Conferința, care a fost co-organizată de către direcția generală Migrațiune, direcția generală Afaceri interne și direcția generală Mobilitate și Transporturi, a reunit o gamă largă de factori de decizie din statele membre UE, terțe țări, orga- nizații internaționale, industrie, mediu academic și societatea civilă.
Conferința a reflectat recunoaște- rea din partea participanților a faptului că, deși sunt multe cazuri pozitive de utilizare a dronelor, acestea pot fi folo- site și de către criminali sau teroriști în moduri care pot afecta negativ viața cotidiană (așa cum a ilustrat-o inci- dentul de la Gatwick, din decembrie 2018), sau chiar pot răni oameni. Eve- nimentul a fost o oportunitate de a discuta modul în care schimbările rapi- de din domeniul tehnologiei pot altera imaginea de ansamblu a riscurilor și ce soluții pot fi adoptate ca reacție.
După conferință, s-a desprins foar- te clar ideea că există zone în care
este necesară o abordare serioasă a acestor riscuri. Iată câteva aspecte:
• Împuternicirea autorităților națio- nale să excludă dronele ne-coopera- tive din spațiile aeriene restricționate (U-Space) prin legislația existentă și prin redefinirea managementului de trafic fără pilot.
• Suport în dezvoltarea unor in- strumente eficiente pentru contraca- rarea utilizării dronelor ne-cooperative, cum ar fi planuri de lucru si rutine, măsuri eficiente de contracarare și educație adecvată.
• Asigurarea faptului că dronele care intră pe piața europeană sunt sigure, fiabile operațional și greu de deturnat în scopuri necurate.
• Cultivarea unei culturi comune europene, astfel încât cetățenii să înțe- leagă diferențele între utilizarea corec- tă a dronelor și cea incorectă și poten- țial infracțională.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
 noiembrie 2019 ............................................................................................................................................ 59
 LOGISTICĂ















































































   57   58   59   60   61