Page 57 - Revista ZIUA Cargo noiembrie 2011
P. 57

    86% dintre companii se așteaptă la o creștere a bugetelor de transport, în 2020.
Cei care se bazează în proporție mai mare pe piața spot sunt, astăzi, o minoritate și merită menționat că doar 8% se bazează integral pe comenzi spot.
La nivel european, majoritatea companiilor (55% dintre acestea) preferă un mix de 75% contracte pe termen lung și 25% spot.
„Această rețetă înseamnă oportu- nități, atât pentru expeditori și clienți de transport, cât și pentru transporta- tori, și arată că există capacitate de transport disponibilă în piață. Sigur, apare problema informației: cum poți ști care este capacitatea disponibilă la un anumit moment?”, a arătat Piotr Różycki, regional key account mana- ger Transporeon.
Practic, păstrarea unei capacități de transport corect dimensionate și acolo unde trebuie poate avea un im- pact important asupra profitabilității firmelor din această piață.
Există și mixuri mai riscante, pre- ferate de unii jucători din piață: 21% preferă combinația 25% contracte pe termen lung și 75% spot, iar 12% merg o soluție perfect echilibrată – jumătate contracte pe termen lung și jumătate spot.
Bugete în creștere pentru transport
Bugetele destinate transportului au crescut pentru 77% dintre respon- denți, iar pentru 47% dintre aceștia creșterea depășește 5%.
Foarte interesante au fost răspun- surile legate de factorii care au cel mai mare impact asupra costurilor.
Pe primul loc (desemnat de către 40% dintre respondenți) se află „plani- ficarea exactă și prognozarea capaci- tății”. Urmează, la diferențe mici, prețul carburantului, lipsa șoferilor, fluctuațiile de volum și starea generală a econo- miei.
În ceea ce privește anul viitor, tren- dul pare să se mențină. Astfel, 86% dintre respondenți se așteaptă la o creștere a bugetelor de transport și doar 6% cred într-o scădere a aces- tora.
Optimizare în primul rând prin negociere
Optimizarea costurilor rămâne o prioritate pentru expeditori și clienți de transport, iar principala metodă
avută în vedere este „negocierea tari- felor cu transportatorii”. Pe locurile doi și trei, la diferență mică, au fost men- ționate ca metode de optimizare „atra- gerea de noi transportatori” și „digita- lizarea proceselor logistice”.
Practic, asistăm aparent la o ade- vărată vânătoare de transportatori, însă, în același timp, se urmărește menținerea tarifelor la un nivel cât mai scăzut. O ecuație imposibilă, la prima vedere!
În ceea ce privește digitalizarea, principalele segmente vizate sunt o îmbunătățire a cooperării între expe-
ditori și clienți de transport, procese automate de facturare, schimbarea proceselor interne, vizibilitate pe între- gul lanț logistic, cooperare îmbunătă- țită cu subcontractorii, optimizarea transporturilor având suportul infor- mațiilor, noi modele de business, inteligență artificială etc.
77% dintre respondenți consideră că digitalizarea va avea un impact pozitiv asupra afacerii lor și numai 5% anticipează un impact negativ.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
  noiembrie 2019 ............................................................................................................................................ 57
 PIAȚĂ ȘI COMPANII













































































   55   56   57   58   59