Page 66 - Revista ZIUA Cargo noiembrie 2011
P. 66

Cele mai aglomerate trenuri
Cele mai aglomerate trenuri din România nu sunt, așa cum s-ar crede, cele ale companiei de stat CFR Călători, ci garniturile operatorului privat Softrans, potrivit studiului „Evoluția principalilor indicatori ai pieței feroviare de călători/traficului feroviar de călători din România în perioada 2016-2019”, realizat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).
  Astfel, la capitolul privind evo- luția numărului de călători ex- pediați/trenuri operate în peri- oada 2016-2018, clasamentul arată că gradul de încărcare, la nivelul anu- lui 2018, este următorul: Softrans: 150,91; CFR Călători: 136,12; Trans- feroviar Călători: 108,12; Astra Trans- carpatic: 98,17; Regio Călători: 69,67; Interregional Călători: 55,79.
„Din datele statistice și tabelul/gra- ficul anterior, se poate observa că ope- ratorii de transport feroviar de călători (OTF) a căror activitate presupune operarea numai/preponderent a trenu- rilor de rang InterRegio înregistrează valori ridicate ale acestui raport, com- parativ cu OTF care operează numai/ preponderent trenuri de rang Regio”, explică autorii studiului.
Studiul nu prezintă statistica pentru anul în curs, în funcție de acest indi- cator.
Softrans, lider și la parcursul mediu al garniturilor
În afară de trenuri aglomerate, Softrans surclasează CFR Călători și la parcursul mediu al unui tren operat. Trebuie precizat, însă, că Softrans operează numai trenuri InterRegio, spre deosebire de CFR Călători, care are în circulație și foarte multe garnituri Regio.
„Cele mai ridicate valori medii sunt înregistrate de către OTF ce operea- ză numai/preponderent trenuri de lung parcurs. Acest aspect se poate ob- serva și în cazul operatorului cu ca- pital de Stat, care, în anul 2019, a avut o creștere a numărului de trenuri IR operate”, explică autorii studiului.
Astra Transcarpatic operează pre- ponderent trenuri InterRegio, iar Inter- regional Călători, numai trenuri Regio.
CFR Călători conduce la numărul
de trenuri și de pasageri
Capitolul privind evoluția numărului de trenuri operate cuprinde și anul 2019, în care CFR Călători conduce detașat, cu 381.527 de garnituri, urmată, la mare distanță, de Regio Călători, cu 86.317 de garnituri și de Transferoviar Călători, cu 43.876 de trenuri. Dar tabelul arată că numărul trenurilor a scăzut constant la operatorul național, de la 409.224 în anul 2016, la 394.775 de garnituri în circulație în anul 2018.
„Cei cinci operatori privați, spre deosebire de operatorul cu capital pu- blic, deși au prezentat o scădere a numărului de trenuri operate, au avut, totuși, creșteri în privința numărului de călători expediați, după optimizarea utilizării materialul rulant disponibil în
vederea eficientizării gradului de ocu- pare al trenurilor utilizate”, se arată în studiu.
Gratuitățile pentru studenți au crescut numărul călătorilor
Cât privește numărul călătorilor expediați, este cuprinsă în statistică numai perioada 2016-2018. CFR Că- lători a transportat aproape 53 de milioane de pasageri în 2016, aproape 57 de milioane în 2017 și peste 53,7 milioane în 2018. Pe locul doi se plasează Regio Călători, cu aproape 348.000 în anul 2017, când a început să opereze, ajungând la 6,2 milioane de călători în anul 2018. Clasat pe locul 3, Transferoviar Călători a trans- portat 4,35 milioane de pasageri în anul 2016, peste 4,5 milioane în anul 2017 și aproape 4,75 milioane în anul 2018.
Autorii studiului remarcă faptul că, spre deosebire de principalii operatori cu capital privat, care au înregistrat o creștere a numărului de călători expe- diați în perioada 2016-2018, CFR Călători „a suferit o scădere semni- ficativă a numărului călătorilor expe- diați în 2018 față de 2017, în princi- pal din cauza lipsei de material rulant, corelată cu decizia conducerii operato- rului de a reduce numărul de trenuri operate, având în vedere, în principal, rectificarea sumei repartizate pentru compensarea serviciului public de la Bugetul de Stat”.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
 ACTUALITATE
 66 ............................................................................................................................................ noiembrie 2019














































































   64   65   66   67   68