Page 10 - Revista ZIUA Cargo decembrie 2019
P. 10

20.000 de minute
la telefon
Toamna acestui an a adus companiilor de transport o neașteptată majorare a tarifelor aferente telefoniei mobile. „Surpriza” neplăcută vine ca urmare a regulilor europene privind roaming-ul, aspecte precizate în contractele operatorilor de telefonie. Însă prea puțini sunt cei care le-au avut în vedere.
  P ractic, din vara anului 2017, oricine iese de pe teritoriul țării de origine, pentru a merge în altă țară din UE, nu trebuie să plăteas- că taxe suplimentare pentru utilizarea telefonului mobil. Este vorba despre așa-numitul roaming la tarife naționale. Astfel, aproape toată lumea a optat pentru abonamente având consum nelimitat, iar costurile de roaming...
nimeni nu s-a mai gândit la ele. Pentru transportatori, de ani buni, telefonul mobil a devenit principalul instrument de comunicare între șoferi și sediul firmei. Iar, din vara anului 2017, mulți au îmbrățișat ideea că nu mai există restricții... Dar nu a fost chiar așa! Am auzit cu toții de sintagma „utili- zare rezonabilă”. Iar asta înseamnă că operatorul de telefonie ne poate monitoriza și verifica utilizarea servi- ciilor mobile în regim de roaming pe durata a 4 luni. Dacă, în această pe- rioadă, am petrecut mai mult timp în străinătate decât acasă și consumul
în roaming este mai ridicat decât cel național, operatorul ne poate contacta pentru a cere clarificarea situației. Dacă lucrurile nu se schimbă, opera- torul poate să aplice o suprataxă pen- tru consumul în regim de roaming. A- ceste suprataxe (fără TVA) nu trebuie să depășească următoarele plafoane: 0,032 euro pe minut pentru apelurile efectuate, 0,01 euro pe SMS, 4,50 euro pe 1 Gb de date.
Visul „nelimitat”
În aceste condiții, suprataxarea abonamentelor ar fi putut avea loc încă din 2017, însă primele mesaje de avertizarea privind consumul abu- ziv au început să fie trimise în 2018, iar suprataxarea efectivă abia în toam- na acestui an.
Aparent, a fost un cumul de factori care a dus la această situație. Agenții o- peratorilor de telefonie mobilă s-au grăbit să vândă abonamente cât mai ieftine și
mai generoase („nelimitat” a devenit cuvântul de ordine) către toată lumea, inclusiv transportatorilor, uitând să explice că, în cazul acestora, situația este puțin diferită. În același timp, pentru firmele de transport, reducerea costurilor cu telefonia și renunțarea la restricțiile de utilizare au însemnat o „gură de oxigen”. Nu a fost vorba doar de bani, ci mai ales de evitarea discuțiilor neplăcute cu șoferii, care mai depășeau, înainte, plafoanele impuse. Firmele trebuiau să le rețină bani, apăreau nemulțumirile și, uneori, părăsirea firmei de către șoferi...
Ce au făcut șoferii în această pe- rioadă? Au început să vorbească și să folosească internetul intens. Dar mai ales să vorbească!
Continuu la telefon
Prea puțini transportatori au luat în seamă avertizările venite din partea operatorilor, iar atunci când s-au trezit cu facturi triplate (sau chiar mai mult
ACTUALITATE
 10 ............................................................................................................................................ decembrie 2019




















































































   8   9   10   11   12