Page 12 - Revista ZIUA Cargo decembrie 2019
P. 12

  de atât), au cerut, bineînțeles, expli- cații. În mod firesc, mulți au cerut rene- gocierea contractelor, însă acest lucru a fost aproape imposibil. Practic, ideea principală este aceea de a trece de la contractele cu abonament „nelimi- tat”, la unele care să limiteze consumul în roaming în funcție de nevoile reale ale firmelor. Însă transportatorii își pot calcula destul de precis nevoile (voce și date), pe când operatorii de telefonie s-au uitat la consumurile din ultimele luni. Iar aici discutăm de adevărate recorduri.
Șoferi care vorbesc lunar 20.000 de minute sunt destul de des întâlniți. Mai exact, acești conducători auto au peste 11 ore în fiecare zi petrecute la telefon. Sigur, marea majoritate utili- zează dispozitive „hands-free”, dar chiar și așa... Nu pare nici prea sănă- tos pentru ei, și nici prea corect din punct de vedere al siguranței rutiere. Aparent, media consumului se situea- ză undeva la jumătate (în jur de 10.000 de minute pe lună).
Unul dintre transportatorii cu care am discutat pe această problemă îmi spunea, în mod corect, că de obicei lucrurile gratis nu mai sunt apreciate și se ajunge repede la abuzuri. Iar, acum, ar fi necesară o „dezobișnuire”, ce s-ar putea dovedi extrem de dificilă pentru mulți șoferi. Sigur, mulți au abonamente personale, însă ar putea intra, la rândul lor, în colimatorul ope- ratorilor de telefonie, în funcție de pe- rioada petrecută în comunitate și de consum.
Soluții din piață
În primul rând, trebuie să precizăm faptul că firmele afectate sunt cele care realizează transport intracomu- nitar și, într-o mai mică măsură, cele de internațional.
De asemenea, mărimea abona- mentului nu a afectat suprataxarea. Chiar și firmele cu cele mai scumpe abonamente au fost afectate.
Însă, în general, în piață, discutăm de abonamente de aprox. 10 euro, care, după renegocieri (recalibrare), au ajuns la peste 20 și chiar peste 30 de euro (sunt sume aproximative). Există și firme care au acceptat o majorare și mai mare a abonamen- telor, pentru a beneficia de facilități mai generoase în roaming (minute și date).
Chiar dacă creșterea costurilor este de aproximativ 250%, nu sumele de bani par a fi principala problemă, ci faptul că noile abonamente sunt limitate. A plafona convorbirile șoferilor la câteva sute de minute și câțiva Gb (practic, doar în interes de serviciu), față de... „nelimitat”, ar putea stârni anumite animozități, în condițiile în
care și așa echilibrul între patroni și șoferi este unul precar.
În piață există și încercări de a „ocoli” regulile.
Pentru firmele mari și medii, păs- trarea telefonului (numărului) în legă- tură cu mașina reprezintă un aspect obligatoriu, pentru o bună coordonare a activității. Firmele mai mici, însă... Unele au pus la punct (sau sunt în curs) un sistem de rotație a cartelelor, pentru a echilibra consumul în roa- ming. Discutăm în special de firme care, pe lângă transportul în comuni- tate, au și curse de internațional clasic sau intern.
O altă idee vehiculată în piață este realizarea de două abonamente, care să fie utilizate alternativ. Însă, în acest caz, abonamentele în perioada de „neutilizare” în extern trebuie să fie aduse în țară și utilizate aici...
Sunt și firme care afirmă că utili- zarea cartelelor preplătite reprezintă cea mai ieftină soluție.
Totuși, conform normelor europe- ne, suprataxarea pentru consum abuziv poate apărea și în cazul în care utilizatorii au cumpărat și utilizat suc- cesiv în roaming mai multe cartele SIM de la același furnizor.
Este de așteptat ca, într-un viitor apropiat, operatorii de telefonie mobilă să propună abonamente specializate pentru transportatori, calibrate corect
pe nevoile acestora și, eventual, cu be- neficii pe care să le aprecieze și șoferii. Totuși, este îngrijorător faptul că și astăzi mai există agenți ce propun firme- lor de transport abonamente foarte iefti- ne, cu mesajul „lasă că nu se prinde ope- ratorul de telefonie, iar dacă își dă seama
vedem noi cum descurcăm lucrurile”. Este evident faptul că, după o peri- oadă aparent de derută, operatorii de telefonie „s-au prins” și nu vor mai to- lera utilizarea roaming-ului peste re- gulile stabilite ca rezonabile, fără a
suprataxa consumul.
Voi încheia cu câteva precizări
„subiective”. Pentru realizarea acestui material, am discutat cu reprezentanții mai multor companii de transport. In- teresant este faptul că aproape nimeni nu a luat în calcul avertismentele trans- mise, cu luni de zile înainte, de ope- ratorii de telefonie, iar reacțiile au apă- rut abia după suprataxarea efectivă și prinderea sumelor suplimentare în facturi. Și totodată... Companiile mari au renegociat contractele... plătesc mai mult... însă pentru sumele facturate privind suprataxarea „s-au găsit soluții” pentru a nu trebui să le plătească.
Firmele mici au plătit sumele supli- mentare și au încercat să renego- cieze... unele au reușit.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
 ACTUALITATE
12 ............................................................................................................................................ decembrie 2019










































































   10   11   12   13   14