Page 14 - Revista ZIUA Cargo decembrie 2019
P. 14

   „Exportăm bani cu camionul și oameni cu avionul. Din păcate, dezechilibrul dintre importuri și exporturi s-a accentuat mult, în cursul acestui an, în numărul de camioane.”
2019
Un an derutant
După un 2018 în care volumele au depășit așteptările în zona de transport internațional, anul 2019 a transmis semnale amestecate, care au generat o stare de așteptare în piață. Contextul politic complicat, inclusiv la nivel internațional, s-a răsfrânt în zona economică, generând evoluții de nedorit în sectorul de transporturi.
 Mai multe despre un an inde- cis la nivel de rezultate am încercat să aflăm de la Dana Dumitru, managing partner al Hermes Forwards, una dintre casele de expediții cu experiență din piața autohtonă, care deservește, în mod tradițional, întreaga Europă. În opinia Danei Dumitru, evoluția volumelor de transport trebuie privită într-un context mai larg.
Mai puțini cărăuși care fac Anglia
Pachetul Mobilitate 1, Brexit-ul, schimbările din zona auto și inclusiv din industria germană și-au spus cu- vântul, în cursul acestui an. „Tot ceea ce se întâmplă la nivel european, in- clusiv la nivel mondial (precum răz- boiul comercial dintre SUA și China) ne influențează. De exemplu, din punctul meu de vedere, a scăzut nu- mărul transportatorilor care fac Anglia, în condițiile în care reprezintă o des- tinație importantă pentru camioanele românești. Negocierile purtate pe marginea Brexit-ului, bâlbâielile clasei politice engleze, care ne-au surprins în acest an, ne-au afectat psihologic. Cred că nimeni nu mai știe exact ce se va întâmpla. Pe de altă parte, nu trebuie să uităm că, atunci când Germania strănută, România are guturai, iar furnizorii români de trans- port au resimțit din plin reduceri ale cererii”, a apreciat Dana Dumitru. Iar în tot acest context european, balanța
Dana Dumitru
comercială a României este mai deze- chilibrată ca niciodată, prăpastia crea- tă între importuri și exporturi traducân- du-se în tarife greu de susținut.
Consolidare sau...
„În cazul nostru, primele 9 luni s-au plasat la un nivel similar celui din 2018, lucru la care ne așteptam, ținând cont că, de fiecare dată, după un an de creștere, urmează unul dedicat conso- lidării. În luna octombrie, însă, volume- le au scăzut semnificativ. M-aș fi aș- teptat ca, la final de an, consumul să mențină stabilă creșterea, dar nu mai are aceeași forță. Nu mai sunt bani pe piață, or populația și-a redus nivelul privind consumul”, a menționat mana- ging partner-ul Hermes Forwards, ob- servând situația paradoxală din țara noastră, unde, în ciuda creșterii eco- nomice, nu se reușește crearea de oportunități. Și, în tot acest context, provocările privind forța de muncă sunt din ce în ce mai importante.
Tarifele au rămas constante. Ar trebui să fie un lucru bun, însă...
...costurile au crescut, ca urmare a majorării veniturilor șoferilor. Și mai este ceva în plus. O mare atenție tre- buie acordată plăților, care, în 2019, au întârziat mai mult decât în 2018, față de termenele prevăzute în con- tract. În paralel, marii clienți au început să solicite termene de plată chiar mai mari decât ne-am obișnuit deja. „Re- cent, am primit o solicitare de la o mare companie pentru majorarea la 180 de zile a termenului de plată. O cerere frumos împachetată, dar total nefavo- rabilă nouă. Finanțarea prin credit furni- zor reprezintă o practică destul de des întâlnită în ultimii ani, dar, în 2019, s-a accentuat”, a mai arătat Dana Dumitru, subliniind că nu trebuie să uităm sub nicio formă că sectorul românesc de transporturi se luptă cu nu nivel foarte mare al riscului de insolvență. Un studiu publicat, la nivelul acestui an, de Coface consemna că 61% dintre companii înregistrează un risc mediu- mare și mare de insolvență.
În final, însă, fiecare își poate sin- gur contura concluziile, găsindu-și so- luțiile potrivite pentru afacerea sa. Atenție, însă, la partenerii pe care îi aveți și la evoluția industriilor care vă susțin business-ul!
„Între timp, autoritățile române au decis eliminarea supraaccizei aplicate în cazul motorinei. Să sperăm că pre- țul la pompă se va reduce și compa- niile de transport vor reîncepe să reali- menteze din România”, a concluzionat reprezentantul Hermes Forwards.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro
  14 ............................................................................................................................................ decembrie 2019
PIAȚĂ ȘI COMPANII
















































































   12   13   14   15   16